Mye plass for pengene er tingen når Maxus til våren kommer med el-SUVen Euniq6.

Av David K Andersen

Det er Suzuki-, BYD- og Isuzu-importør RSA som står for kinesiske Maxus i Norge. Så langt er merket mest kjent for sine elektriske varebiler.

Nye Euniq6 er interessant fordi den fyller et hull mellom de rimeligste kinesiske elbilene som MG, og de større og mer påkostede ala BYD Tang eller Nio ES8.

Sånn sett skulle man tro Euniq6 er på linje med eksempelvis Xpeng G3, prisen er nemlig på 369 900 kroner om du bestiller før nyttår. Ganske likt.

Men det er en forskjell: Maxusen er hele 4,73 meter lang, den er altså mye større enn både Xpengen og for eksempel Volkswagen ID.3 eller noen av Stellantis-bilene som du finner i omtrent samme prisområde. Den er i realiteten to klasser opp.

Faktisk reklamerer RSA med bagasjerom på hele 754 liter. Altså betydelig større enn på mellomstore SUVer ala VW ID.4.

Det sies ikke noe om hvorvidt bilen har firehjulsdrift, så da regner vi med den ikke har det. Batteripakken er imidlertid på brukbare 70 kWt, så selv om det ikke er veldig mye med tanke på størrelsen, får du grei rekkevidde på 345 km i henhold til WLTP.

Motoren leverer 177 hestekrefter og 310 Newtonmeter, mens hurtiglading kan skje fra 30 til 80% på 35 minutter. Den også har en ombordlader på 7,2 kW.

Euniq6 er velutstyrt, og kommer blant annet med stemningsbelysning med 64 farger, ladeplate, Apple Carplay, elektrisk panorama glasstak, nøkkelløs tilgang og start, adaptiv fartsholder, 360-graders kamera og en rekke aktive sikkerhetsfunksjoner. RSA sier du får med Exclusive-pakken til en verdi av 50 000 kroner om du bestiller før nyttår.

Bilen kan bestilles nå, og leveringene ventes å starte i mars 2022.

Galleri: