Mer moderne styling, flere opsjoner på farger og interiør, utvidede sikkerhetssystemer og oppdaterte drivlinjer, står på programmet når Kia oppdaterer den omfattende Ceed-linjen.

Av David K Andersen

Dagens Ceed-generasjon ble lansert i 2018, og har frem til i fjor fått tilført stadig flere utgaver.

Det gjør at Ceed for tiden byr på det mest omfattende modellprogrammet i kompaktklassen her i Europa. Følgende versjoner er tilgjengelige (trykk på linken for å lese test):

Alle sammen skal oppdateres, kombi, stasjonsvogn og shooting brake kommer på slutten av året, mens XCeed er på plass i 2022.

Fronten har ny design med en mer moderne tolkning av Kias grill og den nye logoen på plass. En vingeformet ramme rundt grillen i matt krom, kompletteres av flere detaljer i sort høyglans. Legg også merke til de nedre luftinntakene med linjen som løper helt opp til hjulbuen.

Designen er ulik på de forskjellige versjonene, og den mer utpregede stilen ønskes velkommen, spesielt på de ladbare variantene som så langt har vært i det lett anonyme hjørnet på styling.

Bak får den nye logoen mer dominerende plass, og høyglansen fra fronten tas igjen i en ny diffusor. LED-lysene er oppdatert rund baut, og den får sekvensielle blinklys.

Nye felgdesign følger, og du kan velge mellom 13 farger, hvorav fire nye.

Også innvendig blir det flere valg, 4 av totalt 9 opsjoner for setetrekk gjør debut her.

På tech er det selvfølgelig også oppdateringer, 12,3-tommers skjermen for instrumentering har fått bedre grafikk og flere temaer å velge på for utseende. Ett av dem endres automatisk med værforhold og tid på døgnet.

Kia Connect-appen gir utvidede muligheter hvor du for eksempel kan koble kalendere fra tredjeparter opp mot systemet, og overvåke bilen når andre kjører den. Profilen din i appen kan dessuten nå flyttes mellom ulike biler slik at du enkelt får eget oppsett.

Trådløs Apple Carplay og Android Auto er også gode nyheter.

Sikkerhets- og assistentsystemer oppdateres til nyeste versjoner. Det betyr mer avanserte filholder- og cruisekontrollfunksjoner, hvor blant annet hastigheten kan tilpasses svinger basert på data fra navigasjonen. Det blir også enklere å parkere med nye hjelpemidler og bedre kameraer.

De fleste drivlinjene beholdes uendret eller oppdateres lett. Blant dem er den ladbare hybrid-varianten, som har 141 hestekrefter, batterikapasitet på 8,9 kWt og rekkevidde inn til 57 km.

1,4-liters turbo bensinmotoren skiftes imidlertid ut med en 1,5-liter, eller det vil si; det har allerede skjedd nå i vår. Effekten fra 140 til 160 hestekrefter. 1,6-liters dieselen får assistanse av mildt hybrid-system, og så beholdes 1,6 turbo bensin-motoren med 204 hestekrefter på toppen. 1-liters turbo bensin og også tilgjengelig.