Drøye to år etter at Koenigsegg viste Jesko i Genéve, er den klar for produksjon. 125 eksemplarer av hyperbilen med opp til 1 600 hestekrefter skal bygges.

Av David K Andersen

Bilen på bildene er fabrikkens egne pre-produksjons-modell, lakkert i Tang Orange Pearl, samme farge som CCR i sin tid hadde.

Det svenske bilmerket med Christian von Koenigsegg i spissen gjør som vanlig ting på sin helt egne måte. Det betyr blant annet den egenutviklet SmartCluster digitale instrumenteringen. Den svinger i takt med at du vrir på rattet.

Motoren er en re-designet versjon av 5-liters V8eren med to turboer. Den leverer 1 280 hestekrefter på vanlig bensin, og 1 600 på E85.

Hyperbilen er voldsomt avansert, her har du ting som aktiv aerodynamikk som kan levere opp til 1 000 kg ekstra marktrykk. Den har også styring på bakakslingen og F1-inspirert hjuloppheng i karbonfiber. Bak har den Triplex-system, som er en egen oppfinnelse med en tredje støtdemper for å håndtere de spesielle bevegelsene bakenden på en bil med så mye effekt må håndtere.

Kanskje mest oppsiktsvekkende, er Koenigseggs in-house-utviklede girkasse, som de sier er det største nyvinningen innen transmisjon siden dobbeltclutch-automaten kom på markedet for snart 20 år siden.

Girkassen har 9-trinn, men i stedet for å skifte mellom to clutch-sett, har den 7 clutcher. Modellen er ikke ukjent, den er i en annen form benyttet på landbrukstraktorer med opp til 9 gir med hver sin clutch. Det spesielle med LST (Light Speed Transmissjon) er at den er svært lett og kompakt i konstruksjonen.

Ved siden av å skifte gir med tilnærmet lysets hastighet både opp og ned, kan den like raskt skifte fra eksempelvis syvende-gir til fjerde. Enheten veier bare 90 kg, det er opp mot 50 kg lettere enn en typisk dobbeltclutch-automat.

Agera-etterfølgeren vil produseres i to utgaver, den ene rettet mot maksimale ytelser på bane. Den andre, med tilnavnet Absolut, er konsentrert om å nå en topphastighet på 480 km/t. Ja, du leste riktig: 480 km/t.

Prisene er ikke klare, men vi hører det er snakk om startpris på rundt 28 millioner kroner før norske avgifter.

Forrige artikkelDe første bildene av nye Opel Astra
Neste artikkelKia Ceed facelift