Det er sesong for kåringer og prisutdelinger, og i dag er også den gjeveste tittelen klar: Årets Bilkjøp. Etter testing og poengutdeling i en rekke kategorier, har den europeiske Autobest-juryen, hvor vi er norsk medlem, avsagt dom – nye Seat Leon er vinneren!
Av David K Andersen
Autobest-kåringen skiller seg fra andre nasjonale og internasjonale lignende hendelser på flere områder.
Viktigst er kanskje at vinneren skal være en folkebil som mange Europeere har råd til. Derfor kan ikke startpris før nasjonale skatter og avgifter overstige 20 000 Euro. Det utelukker en del åpenbare kandidater som eksempelvis Porsche Taycan, men holder det hele samtidig relevant for folk flest.
Det er også et poeng at hvert land bare har ett jurymedlem – her teller altså mine norske poeng like mye som de tyske eller spanske.
Årets kåring har hatt et noe annerledes forløp enn normalt på grunn av Corona, men her har altså vi i juryen først kommet med forslag til kandidater. Etter det har de 7 bilene med flest stemmer blitt plukket ut som finalister.
Disse testes, før poengene deles ut. Det skjer i en rekke kategorier med ulik poengsum å fordele mellom bilene, her skal alt fra design, pris, forhandlernettverk og delepriser til kjøreegenskaper, sikkerhet, miljø, komfort og teknologi bedømmes.
Seat på topp
Til slutt sitter man med en resultatliste, og for 2021, er det altså nye Seat Leon som kommer ut på topp.
Både den, og Skoda Octavia som kom på andreplass, havnet i toppen på min poengmatrise også. Jeg hadde imidlertid Citroën ë-C4 og Peugeot e-2008 helt på topp – et resultat av en betydelig prisfordel – både fordi det er elbiler, men også fordi de er rimelige generelt.
Totalt sett i kåringen derimot, havnet 2008 på tredjeplass og ë-C4 på femte. Mellom dem, stakk Toyota Yaris seg inn. Den bilen havnet på femteplass på min liste – ikke fordi det er noe feil med den, den er fantastisk å kjøre, men igjen fordi elbilene har en prisfordel, og også scorer bedre på miljø.
Sjetteplassen både for meg og totalt for Autobest, gikk til nye Honda Jazz. Verdens smarteste småbil, riktignok uten samme kjøredynamikk som konkurrenten Yaris, men definitivt en bil som velfortjent kom med blant finalistene.
Siste finalist, både for meg og juryen samlet, ble nye Dacia Sandero. Jeg har ikke noe galt å si om den, men den skal ikke selges i Norge og er ikke elektrifisert. Som norsk jurymedlem, blir sisteplassen blant finalistene da ganske enkel.
Vinneren Seat Leon derimot, den kommer snart hit som ladbar hybrid, og til og med som stasjonsvogn, vil være et glimrende alternativ i Golf-klassen i 2021. Med fantastisk design i kombinasjon med sportslig tilnærming til biltypen, har jeg ingen problemer med å heie på, og ikke minst gratulere med seieren.
Andre priser
Det har samtidig blitt stemt frem flere andre prisvinnere i forskjellige kategorier. Honda E har vunnet Ecobest-prisen for å ta et topp moderne informasjonssystem ned til en rimelig elektrisk bybil, og i tillegg designe den på glimrende vis, gi den et fantastisk interiør, og ikke minst gjøre den knallmorsom å kjøre rundt i byen med, som den er bygget for.
Videre har Renault E-Tech vunnet Technobest-prisen for det nye hybridsystemet som bringer ny teknologi til markedet. Skoda på sin side stakk av med Companybest, både fordi de stadig vokser og gjør det bedre, men også fordi de kommer med en rekke spennende nye modeller nå, som Enyaq og Octavia i ladbar utgave. Sistnevnte innebærer dessuten et løft på design og følelse vi ikke har sett fra Skoda tidligere.
Jaguar Land Rover får Smartbest for Pivi Pro infotainmentsystemet, som er i ferd med å rulles ut – tidligere en svakhet – nå et av de aller beste på markedet. Designbest går til Frank Stephenson som nå har trukket seg litt tilbake, men som har gitt oss biler som BMW X5, Mini Cooper, Fiat 500 og en rekke andre moderne legender.
Toyota belønnes med Safetybest-prisen for airbag mellom forsetene på nye Yaris. Her kommer resten tett etter, men Toyota var først. Sportbest tilhører i år Toto Wolff som leder den suverene satsingen til Mercedes i Formel 1.
A Star is Born, som belønner en spesielt interessant nysatsing, tildeles Citroën Ami – den lille elektriske bybilen som nesten ikke koster noe, og i de fleste markeder kan kjøres uten førerkort (som en moped).
Til slutt er det prisen til den mest fremstående lederen i bilindustrien, som i år vinnes av Herbert Diess. Han har ledet Volkswagen Group gjennom og ut av en krise, og i prosessen satset mot ledelse på elektrifisering.
Gratulerer til alle vinnere!
Galleri Seat Leon: