Etter en sakte start, begynner grunnene til Seats norske comeback å ankomme på rekke og rad. Denne gangen er det snakk om en ny generasjon Leon, som også vil komme som ladbar hybrid i stasjonsvognutgave.

Av David K Andersen

Etter et besøk som startet på 90-tallet og reiste hjem i 2005, kom Seat tilbake til Norge for halvannet år siden.

Lansert med et nytt konsept for bilhandel hvor mesteparten skulle foregå via internett, og en stor del av tilbudet bestå av fleksible leie-ordninger blant annet via Hyre, kunne det spanske merket tilby en moderne modellrekke med både personbiler og SUVer/crossovere.

LES TEST AV SEAT IBIZA HER!

Etter en sakte start med relativt begrenset volum, kom de skikkelig i gang på slutten av fjoråret, via svært attraktive leasingkampanjer på den lille elbilen Mii, som for tiden er på full fart ut på veiene.

Videre kommer Seat med sin egen versjon av Volkswagen ID.3, du kan lese mer om el-Born her.

Ikke minst kommer den store kompakt-SUVen Tarraco som ladbar hybrid – her er det mer om den.

Det er imidlertid ikke alt, for nå kommer det enda en grunn til at Seat går mot en lys fremtid i Norge. I slutten av januar viste nemlig spanjolene en helt ny generasjon av kompaktbilen Leon – en konkurrent i Golf-klassen.

Bilen bygger på mye av det samme som nye Golf 8 som vi kjørte for første gang rett før jul. Det er altså snakk om en videreutviklet MQB-plattform med masse ny teknologi i forbindelse med informasjonssystemer og oppkobling.

Fossilutgavene får kjente drivlinjer fra Volkswagen Group. Det starter med 1-liters bensin turbotreer på 90 eller 110 hester, fortsetter med 1,5 TSI på 130 eller 150, og toppes på bensinsiden av 2-liters 190-hesters TSI.

Hvilke av disse, eller om 115 og 150-hesters TDIene kommer til Norge, er foreløpig ikke kjent for oss, men at den ladbare hybriden vil innfinne seg, er vi i alle fall helt sikre på.

Her er det snakk om samme base vi tidligere har sett i Golf GTE og Audi A3 e-tron med 1,4-liters bensinmotor, men i andregenerasjons systemutgave.

Dermed er det snakk om batterikapasitet på 13 kWt og rekkevidde på strøm inn til 60 km målt etter WLTP-metoden. Effekten er på 204 hestekrefter.

Spesielt for Leon, for denne drivlinjen kommer også i nye Golf, er at den her kommer både i 5-dørs kombien og stasjonsvognutgaven som heter Sportstourer.

Dermed får den kommende Kia Ceed plug-in som vi skrev om for ikke så lenge siden en direkte konkurrent, og vi venter at modellen kan bli svært populær i Norge.

Ved siden av åpenbar stilig design i begge utgaver, som du ser av bildene, nevner Seat omfattende LED-belysning som et av høydepunktene. Ikke bare for å gi bedre sikt i mørket, men også med tanke på styling og komfort.

Betydelige muligheter til spesifisering av egen bil via rikt utvalg av farger og stiler, er sammen med det siste av aktive sikkerhetssystemer også på menyen.