Det største elbil-steget for BMW siden i3: Konseptbilen iNext har blitt til produksjonsbilen iX. Dette er de første bildene av det nye elektriske flaggskipet.

Av David K Andersen

Mens noen velger å la elbilene sine være helt egne modeller, og andre lar deg velge mellom fossil og elektrisk drivlinje i samme bil, er det nå klart en gang for alle at BMW kommer til å gjøre begge deler.

BMWs elbil-historie startet med den norske megasuksessen i3 for hele syv år siden, og har siden det stått litt stille, til tross for flere oppdateringer av i3en underveis.

Istedet har vi fått en rekke ladbare hybrider, før vi nå straks er klare for å kjøre den neste elbilen for første gang, nemlig iX3. Som ikke er bilen vi skriver om her.

iX3 er nemlig en elektrisk X3, mens nye iX som du ser på disse bildene, er en ren elbil og ikke i slekt med noen eksisterende modeller.

Istedet er den akkurat slik i3 en gang var, en helt egen modell, utviklet ene og alene for å være en så bra elbil som det er mulig å få til.

Størrelsesmessig er den dessuten over iX3, og minner mer om en X5 på lengde og bredde.

Ny plattform – ny design

Plattformen den sitter på er helt ny, og kommer til å være base for flere modeller de kommende årene. BMW kommer allerede i løpet av neste år til å tilby fire ulike elbiler (i3, i4, iX3 og iX), og det blir flere de kommende årene.

For å markere det hele, er det tatt i på designfronten. Med kjennskap til dagens SUV-linup og i3, vil ingen ha problemer med å identifisere iX som en BMW, men den byr samtidig på flere helt nye elementer i utseendet.

Flere detaljer skiller den dessuten ut. Rammeløse dører, trykknapper for åpning av dørene, kraftige hjulbuer og bakluke som dekker hele bakenden, står på listen.

Som vanlig vil du kunne påvirke utseendet med ulike pakker, enten det er i luksuriøs eller sportslig retning.

Frontlysene er de smaleste BMW noen gang har produsert, og den kan leveres med laserlys med matrix-funksjon. Grillen, som er helt tett, er ikke bare en styling-greie, men skjuler sensorer og radar i noe BMW kaller et «intelligenspanel».

Panseret kan forresten ikke åpnes i det hele tatt. BMW mener det ikke er noen grunn til å ha tilgang. Som betyr at den ikke har bagasjerom foran. Spyevæske fyller du under BMW-logoen på panseret.

Systemene som har ansvaret for driften av bilen er svært avanserte, BMW sier de er konstruert for å håndtere 20 ganger mer data enn tidligere modeller. Dette gjelder også sensor-systemene som har dobbelt datakapasitet mot  dagens modeller. For å håndtere kommunikasjonen med omverdenen, er iX som første BMW klargjort for 5G.

Fint og bærekraftig

På innsiden er det ved siden av design, fokus på plassutnyttelse, materialkvalitet og bærekraft.

Eksempelvis er skinninteriøret garvet med ekstrakter fra olivenblad, og dørlister, seter, midtkonsoll og tepper er delvis bygget av resirkulert plast.

Rattet, som ikke er rundt, men heksagonformet, er i likhet med setene, helt nye konstruksjoner for BMW.

Som seg hør og bør topper tech-følelsen seg i skjermene, som er kurvede og består av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm. iDrive-hjulet er gledelig å se på plass i midtkonsollen.

Glasstaket er det største i noen BMW, og i stedet for elektrisk trekk på innsiden som kan tas i bruk ved kraftig sol, kan glasset dimmes elektromagnetisk.

Verdt å nevne er sannsynligvis også lydanlegget levert av Bowers & Wilkins, med totalt 30 høyttalere. 8 av den er integrert i nakkestøttene foran og bak. Anlegget har 4D audio-funksjon med magnetisk kontrollerte vibrasjoner i forsetene. Her siktes det mot konsertopplevelse.

Lang rekkevidde – rask lading

Alle data er ikke offentliggjort for iX foreløpig, men bagasjerommet skal ta rundt 500 liter, og den kommer til å kunne leveres med både takstativ og tilhengerfeste.

Drivlinjen består av to elektriske motorer, for øvrig produsert uten bruk av sjeldne mineraler. En foran og en bak, gir firehjulsdrift, og effekten skal ligge på rundt 500 hestekrefter. I sin tur skal det sørge for akselerasjon fra 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Batterikapasiteten er ikke endelig oppgitt, men BMW sier mer enn 100 kW, og lover rekkevidde på over 600km.

Den skal videre kunne hurtiglades med effekt på opp til 200 kW, slik at du for eksempel kan fylle opp 120 km rekkevidde på bare 10 minutter. Hurtiglading fra 10 til 80 prosent, skal ta 40 minutter.

Bilens lader er på 11 kW og trenger 11 timer fra 0 til 100 prosent SOC.

BMW mener å være blant de aller fremste på total miljøpåvirkning også. Gjenvinningsgraden på batteriet skal være eksepsjonelt høy, og energien som skal benyttes til å produsere battericellene, batteripakken og bilen i sin helhet, kommer utelukkende fra fornybare kilder.

Produksjonen av iX starter neste sommer, og bilen lanseres høsten 2021. -Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan deles såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

MER OM ELEKTRIFISERTE BMW-MODELLER? HER ER FULL OVERSIKT!

Galleri: