Fords elektriske Transit i det store varebilsegmentet, er vist for første gang. Den får uendret lastekapasitet og kraftig drivlinje. Her er detaljene.

Av David K Andersen

Mens det i disse dager rulles ut elektriske varebiler fra flere merker i klassen for 1-tonns varebiler, som Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert, viste Ford i går en elektrisk utgave av Transit i klassen over. Dette er med andre ord en bil på størrelse med Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.

Selv om utseendet minner mye om en vanlig Transit, betyr ikke det at dette er en elbil som er lettvint ombygd fra fossil drift.

Her er det gått grundig til verks fra bunnen av, den har blant annet helt nykonstruert uavhengig bakhjulsoppheng, og batteripakken sirlig plassert under gulvet mellom akslingene.

Batterikapaiteten er på 75 kWt brutto, eller 67 kWt netto. Det tilsvarer hva vi finner i de nye 1-tonnsbilene fra PSA og Toyota, men Ford lover bedre rekkevidde, med hele 350 km i henhold til WLTP-metoden å måle på.

Det er faktisk 20 km mer enn eksempelvis Opel Vivaro-e, som er en mindre og lettere bil, så her er vi spente på hva Ford har fått til som skiller den ut så markant fra konkurransen. For ordens skyld er ikke rekkevidden endelig, men Ford sier det er på dette den vil lande. Vi håper Ford er blant de som bidrar til å rydde i en viss rekkevidde-forvirring, spesielt i nyttekjøretøymarkedet, der det fortsatt rotes med rekkeviddetall for bykjøring og blandet kjøring, for ikke å snakke om bruken av den gamle og urealistiske målemetoden NEDC.

En annen gladnyhet, er motoreffekt og dreiemoment. Her har Ford virkelig tatt i, det er ikke bare elektriske personbiler som skal ha gode ytelser. 269 hestekrefter og 430 Nm kommer til å gjøre den bakhjulsdrevne bilen meget kvikk, og rustet for frakt av tung last.

Spesielt tilpassede kjøreprogram lar deg optimalisere rekkevidden enten bilen er tom eller fullastet.

Lading skjer med ombord-enhet på 11,3 kW, den vil bruke 8,2 timer på å lade fra 0 – 100 prosent. Hurtigladingen er enda bedre, den kan ta ladeeffekt på opp til 115 kW, som gjør at eksempelvis 15 til 80 % SOC tar rundt 34 minutter.

Pro Power Ombord, gjør at batteriet også kan utnyttes som energikilde for utstyr og verktøy. Uttak i bilen leverer opp til 2300 Watt. En svært nyttig løsning for mange brukere av slike biler.

Lasterommet i varebilene er uendret, og får nyttelast på opp til 1 616 kg. I tillegg leveres bilen i en rekke andre varianter (25), blant annet chassis for påbygg, hvor kapasiteten er 1 967 kg.

Inne i førerkabinen er det moderne miljø, med blant annet stor 12-tommers infotainmentskjerm med Ford SYNC4 operativsystem. Det gir live tjenester og kan dessuten oppdateres via nett, som bilen hele tiden er koblet til.

Alle moderne sikkerhetssystemer er på plass, og den har ytterligere funksjoner for manøvrering og håndtering tilpasset størrelsen disse bilene er på. Eksempelvis 360-graders kamera med fugleperspektiv.

Det er liten tvil om at dette kommer til å bli et elektrisk nyttekjøretøy med langt bredere appell enn dagens utvalg, men så kommer den heller ikke på markedet før i 2022. Ford ønsker å teste den grundig før lansering, så i løpet av 2021 skal E-Transit gjennom en rekke testprogrammer i europeiske byer.

E-Transit er for øvrig en del av Fords gigantsatsing på elektrifisering, hvor det innen 2022 investeres 11,5 milliarder dollar i både personbiler og nyttekjøretøy. Mustang Mach-E som kommer neste er år er en sentral del av satsingen, i likhet med elektrisk F-150 som lanseres i midten av 2022 i USA.

Galleri: