Mens de fleste kanskje tenker ID.3 om dagen, satser Volkswagen fortsatt tungt på Golf også. Nå er nye R klar.

Av David K Andersen

Etter å ha produsert ulike toppversjoner av Golf, i landet over GTI, siden fjerde generasjon av kompaktbilen, var det først med R-utgaven av nettopp utgåtte Golf 7, at det tok av.

Med firehjulsdrift og mer enn 300 hestekrefter, i kombinasjon med glimrende kombinasjon av sport og komfort, har R-utgaven av Golf blitt en allround kjøremaskin som faller mange i smak – både i Norge og utlandet.

Når Golf 8 R nå er klar for veien, videreutvikles det vinnende konseptet.

Økt motoreffekt er naturlig, men ikke med så mye. Opp fra faceliftede Golf 7 R med 10 hester, gir 320 til sammen. Med det klarer den 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og velger du R-Performance-pakken, gjør den 270 km/t. Kanskje var det noen tyskere som ikke hadde sansen for at en Golf R ble frakjørt av Honda Civic Type R på Autobahn?

Det er imidlertid større tekniske nyvinninger enn på motorsiden.

R-Perfomance Torque Vectoring, er et svar på firehjulsdriftsystemet i Ford Focus RS og enkelte andre moderne firehjulstrekkere, som evner å fordele kreftene sideveis på bakakslingen uten å bremse det innerste hjulet.

Med det nye systemet kan nå også Golf R sende opp til 100% av momentet til det ytterste bakhjulet. Det betyr to ting. For det første skyver bakenden fronten mer effektivt inn i svingen når du gir på ut av svingen. Altså mindre understyring.

For det andre, vil du i den grad alle antisladd- og antispinnsystemer er slått av, lettere kunne kaste bilen ut i sladd. Drift-mode vil være på plass i denne bilen (yess!).

Å bidra til mer kjøreglede, burde også den nye styringen gjøre, som er progressiv og som sammen med mer aggressive hjulvinkler skal gi mer feedback via rattet. Ved siden av bedre veigrep.

Også på elektronikksiden gjøres det fremskritt. VDM (Vehicle Dynamic Manager), som er kjøreprogramvelgeren, påvirker nå også firehjulsdriftsystemet med den nye elektronisk styrte XDS-diffen. Dette i tillegg til de adaptive demperne, styring, motor og girkasse.

Den kommer dessuten, om du kjøper med nevnte R-Performance-pakke, med to ulike kjøreprogram for bane. Ett for moderne, F1-lignende baner med svært slett underlag, og ett som er tatt fram for og på Nürburgring. Det vil selvfølgelig også passe utmerket på en rekke andre, eldre baner. Som tross alt gjerne oftere brukes til banedager verden over.

Dermed burde nye Golf R bli enda mer av en komplett allrounder enn forgjengeren. Den er klar for bestilling i Norge ved årsskiftet.

Galleri: