Hjem Nyheter Italiensk-amerikansk monsterlimousin

Italiensk-amerikansk monsterlimousin

Hvis du ikke klarer å finne noe du fra verdens mange bilprodusenter, skal du ha ganske spesiell smak – vel, kanskje Aznom har noe for deg?

Kanskje er du av typen som irriterer deg over at Maybachen din ikke kommer helt opp til hytta? Eller som kanskje synes at en tradisjonell sedan er litt for kjedelig?

Møt Aznom Palladium – en fireseters limousin bygget på rammeverket til en RAM 1500 pickup.

Dette er en blanding det var vanskelig å se for seg komme. Sjefen for Aznom – Marcello Meregalli sier han ble inspirert til å utvikle en pickupbasert sedan etter å ha sett presidentbilen Cadillac viste i 2008.

Bil og Motorbloggen skal ikke si hva som er pent og hva som er stygt – men Palladium har i hvert fall et utseende som bør gjøre det lett å finne den igjen – selv utenfor IKEA.

Den enorme grillen med LED-lykter og chromedetaljer på størrelse med små tømmerstokker gir den et massivt inntrykk. Fra siden kan vi være hyggelige å si at det det er den lange akselavstanden som vekker mest oppsikt – men strengt tatt gjør også taklinjen sitt til å skape flere spørsmål enn svar.

Bakerst finner du noe som nærmest må beskrives som en skuff – den bruker du for å få tilgang til bagasjerommet, som befinner seg under selve kupeen.

De enorme proporsjonene sørger for at det har blitt nesten ubegrenset plass innvendig  – noe som først og fremst kommer baksetepassasjerene til gode. De sitter i det som Aznom kaller for en «trone» – der de kan nyte godt av egne klimaanlegg – stereo fra Harman-Kardon i tillegg til hver sin skjerm. Baksetet har også tilgang til eget kjøleskap, og på reneste Rolls-Royce-vis, finner du også et eget skap til krystallglassene.

Kreftene i Palladium kommer fra en twinturbo-versjon av 5,7-liters Hemi-V8eren hentet fra Ram. Det betyr friske 710 hestekrefter og friske 950 Newtonmeter. Dermed flytter dette sinnssyke monsteret av en bil seg fra stillestående til 100 på 4,5 sekunder – ikke ille for et kjøretøy som veier 2,7 tonn.

Planen er å bygge 10 biler – og ikke helt overraskende befinner kundegruppen trolig i Midtøsten, Russland og Kina. Foreløpig vet vi ikke hva bilen skal koste – men når man ser noe man virkelig ønsker seg – bør ikke penger stå i veien…