For første gang kombineres den klassiske rekkesekseren med elmotor i BMW 5-serie. Kan det ta vare på både entusiasten og miljøet? Vi har kjørt BMW 545e xDrive for første gang.

Tekst: David K Andersen, Foto: BMW/Uwe Fischer

BMW 5-serie kom i syvende generasjon i 2017 (G30/G31), og vi har allerede rukket å bli kjent med den ladbare hybrid-utgaven 530e xDrive, som passer norske avgifter perfekt.

Les test av BMW 530e xDrive her!

Men nå skjer det mer med bilen. Ganske mye mer. For i høst får både 5-serien et facelift, og utvalget av ladbare hybrider øker.

Førstnevnte er isolert sett en helt vanlig midtlivsoppdatering. BMW har flikket på fronten sånn at grillen er oppdatert, og flankeres av nye hovedlys i smalere design og med L-form på LED-signaturen. Du kan for øvrig velge mellom LED matrix og laserlys, sistnevnte leverer dagslys med rekkevidde 600 meter.

Luftinntakene nede foran er større, i alle fall i designen, og så får den selvfølgelig behandling av baklyktene også. De befinner seg ikke lenger bak glass – en finurlig og ganske kul 3D-effekt er resultatet.

To nye farger og fem nye felgvarianter, kompletterer sammen med M Sport-styling som skiller seg mer fra standardmodellen enn på utgående versjon, det utvendige.

På innsiden ser det nokså likt ut, men infotainmentskjermen er ny og mye større – hele 12,3 tommer gjør at den dominerer dashbordet mer enn før. Bak skjermen hviler BMWs nyeste operativsystem (7), som blant annet gjør at bilen kan oppdateres via nett.

Helt nytt navigasjons-system er også på plass, det er nå skybasert, og derfor alltid oppdatert. Raskere skal det også være.

 

De aktive sikkerhetssystemene tilføres flere funksjoner, for eksempel har bilen nå kontroll på flere enn ett felt ved siden av seg. Også telefonen integreres bedre på flere områder, og nå kan du bruke den som digital nøkkel, og låse opp og kjøre bilen via den.

Men kanskje er det de nye ladbare variantene som er mest spennende for oss nordmenn. Fra før har det vært mulig å kjøpe 5-serie som sedan med eller uten firehjulsdrift i 530e-utgave, med 2-liters bensinfirer under panseret og systemeffekt på 252 hestekrefter.

Den drivlinjen finner nå også veien inn i stasjonsvogna, som ventes å bli svært populær her i landet. Også den kan velges med bak- eller firehjulsdrift, og har altså samme drivlinje, men oppgradert til 292 hestekrefter. Tilhengervekten er oppgradert til mellom 1 700 og 2 000 kg.

Her i dag snakker vi imidlertid om den femte ladbare varianten, nemlig 545e. Vi har testet den i førserie-versjon – serieproduksjonen starter først i november.

Batteripakken på 12 kWt hentes direkte fra 530e, men resten av drivlinjen, kommer fra 745e og BMW X5 45e. Det betyr 3-liters rekkesekser som har turbo og drikker bensin.

Alene yter bensinmotoren 286 hestekrefter, men sammen med elmotoren ender det på hele 394 hester og 600 Nm. Det betyr at 545e klarer 0-100 på 4,7 sekunder. For øvrig samme tall som for E60 M5 (den med V10er).

Her kan du lese test av BMW M5 Competition

Det merkes, for denne 545en river langt mer kraftfullt enn en 530e, enten du måler på entusiast-faktor eller hvor hardt du blir presset inn i seteryggen under maksimalt pådrag.

Elektrifiseringen gir deg både rapp gassrespons, der elmotoren er på med en gang, og fyller det ørlille hullet turboen må ha på seg for å finne trykk. Og ekstrem komfort.

BMW 5-serie er nemlig en svært påkostet og velbygget bil, hvor blant annet støyisolasjon er blant høydepunktene. Når jeg kjører 545e på bare strøm, er det fantastisk stille inne i bilen. Elektrisk topphastighet er 140 km/t, og den oppnås på helt ok vis.

Med fulladet batteri skal du kunne kjøre opp mot 54 km på bare strøm, som vi ikke testet denne gangen. Istedet kjørte vi i hybrid-modus, der bilen selv bestemmer når det er smart å bruke strøm og når den like gjerne kan la bensinmotoren gå. På 10 mil rundt om i nærheten av München, endte forbruket på 0,46 liter per mil. 61 km ble kjørt helt elektrisk.

Bidragende til det gode resultatet, er måten hybridsystemet fungerer på, spesielt om du legger inn destinasjonen i navien. Da kan den fordele mellom strøm og bensin enda mer effektivt.

En viktig detalj, som fungerte svært godt, og som både sørger for økt kjørekomfort og mer regenerering, er at bilen automatisk reduserer hastigheten inn mot kryss, rundkjøringer, reduserte fartsgrenser eller skarpe svinger. Om du for eksempel ligger i 80 km/t og kommer til en 50-sone, slipper du bare gassen litt før, og 545en regenerer seg automatisk ned til 50 km/t, før den slipper opp og ruller så lett som mulig. Flere bilprodusenter har lignende systemet, men jeg har aldri kjørt et som er så velfungerende som dette.

Og når vi først snakker komfort: Sekseren under panseret gjør 5-serien himmelsk. Du kan avbalansere og isolere en firer til du svimer av, og da blir gjerne resultatet utrolig imponerende. Men det er bare til du begår tabben og prøvekjøre denne.

Helt vibrasjonsfri, og med den herlige summingen en bensinsekser fra BMW alltid har gitt fra seg, tilfører motoren bilen store mengder raffinement. Det er nesten som å gå opp en serie. Som om det er en BMW 5,5-serie du sitter i.

At en BMW er best med rekkesekser, befester seg ytterligere når du velger å gi på. Sangen øker litt, men ikke veldig, og du kastes forover med betydelig kraft. Denne bilen er lynrask, og siden jeg kjørte den i Tyskland med fri fart på motorveien: Akselerasjonen holder i høyeste grad koken. Også etter at det dobbelte av maksimal tillatt hastighet på norsk vei er passert.

Sånn utenom drivlinjen, opplever jeg nok en gang 5-serien først og fremst som ekstremt komfortabel. Den er som sagt svært stillegående, så stille at du tenker over det, og flyten langs veien er formidabel.

Du føler du sitter inne i et fort, som ikke lar seg påvirke av verden utenfor.

Approps ordet «sitter», så er selvfølgelig det noe du gjerne gjør i denne bilen. En ny type kunstlær BMW kaller Sensatec har premiere i faceliftede 5-serie, det er uvanlig mykt og deilig, og gir deg utrolig sittekomfort i de enorme stolene. Ekte skinn fåes såklart om ønskelig, men jeg ville ikke brukt kronene der i utstyrslista.

Siden denne 545en er en førserie-bil skal jeg antagelig være forsiktig med å trekke konklusjoner om hvordan den oppfører seg på veien, men skal vi snakke om noe litt mindre positivt, så er dette en stor og tung bil.

Det gjør den komfortabel, men kanskje ikke så rendyrket dynamisk som 5-serien var for to eller flere generasjoner siden. Styringen er på typisk BMW-vis tilnærmet perfekt både hva presisjon og vekting gjelder, og bilen responderer kvikt og intuitivt på rattbevegelsene dine. Men presser du den, er den myk nok i fronten – selv i Sport-modus.

545e kommer ikke som stasjonsvogn, og den har ikke verdens største batteri, eller lengst rekkevidde. Jeg tipper den vil bruke mer bensin enn 530e når batteriet er tomt også.

Noe mer å utsette er vanskelig å finne i denne omgang, så selv om vi ikke vet prisen, føler jeg ikke det tas sjanser ved å svare et rungende ja på spørsmålet i overskriften her.

I alle fall om du bryr deg om å kjøre bil. Eller BMW.

For med fare for å gjenta noe nesten alle alltid har sagt (kanskje det bare betyr at det er sant): En BMW 5-serie er best med sekser under panseret.

Mer om faceliftede BMW 5-serie: Trykk her!