Hjem Tester Test: BMW 530e xDrive

Test: BMW 530e xDrive

BMWs 5-serie er tilbake som ladbar hybrid. Større batteri og mulighet for firehjulsdrift er nyheter alle vil sette pris på. Vi har sjekket hvor bra nye 530e xDrive er.

Tekst og foto: David K Andersen

Dette er på en måte to ting. BMW 5-serie. Og ladbar hybrid. Begge deler er en greie, her kommer de sammen.

Om vi starter med den ladbare delen, har 5-serien, til mer enn brukbare jubelnivåer blant norske kjøpere, allerede vært tilgjengelig med stikk-kontakt en stund. Så forsvant den, og nå er den tilbake. I betydelig forbedret utgave.

For det første, øker batterikapasiteten fra 9,2 kWt til 12. Det betyr rekkevidde på 57, eller 53 for den firehjulsdrevne testbilen vi har her (WLTP). Utviklingen på batteriteknologi går så raskt for tiden at det nesten er snakk om måneder og ikke år, når det kommer til hvor mye strøm som kan lagres i samme fysiske volum.

Rekkevidde og forbruk

I praksis blir ikke rekkevidden like lang som BMW utlover, men vi er usikre på hvor stor andel av avviket som kan tilskrives gjeldende værforhold under testen.

Ved normal kjøring i rundt 0 grader med ikke ubetydelig nedbør i form av regn, sludd og snø, og uten forvarming, klarte vi ca 33 km på bare strøm. Resultatet ble det samme i byen, med hovedvekt av kjørelengden på motorvei, og på landet, langs vanlig riksvei med 60 og 80 i fartsgrense. Det ble ikke kjørt uvanlig forsiktig for å spare strøm, men heller ikke aggressivt.

Så er det også sånn at det oppgis et gjennomsnittsforbruk på bensin for ladbare hybrider som dette, i BMWens tilfelle er det snakk om 0,21 liter pr mil. Det tallet er ikke interessant annet enn for sammenligning med konkurrenter, for det oppnås bare ved en spesiell kjøresyklus.

Da er det langt mer gledelig at denne oppdaterte 5-serien klarer halvliteren på mila ved langkjøring. To ganger testet vi over 15 mil. Begge turene startet vi med fulladet batteri.

På første loop ble det kjørt på strøm til det var tomt, deretter på hybrid. Andre forsøk ble gjort i hybridmodus fra start, slik at bilen selv porsjonerte ut strømmen.

Jo lengre turen er, jo viktigere er det å velge sistnevnte modus med en gang. Men uansett: BMW ser nå altså ut til å være nede på dieselbil-nivå ved langkjøring. I alle fall så lenge det ikke er snakk om altfor mange titalls mil hver dag. Det er svært gledelig, og åpner for ladehybrid som et fornuftig alternativ for flere.

Ladingen tar rundt 6 timer om du plugger bilen i vanlig stikkontakt, mens veggboks korter det ned til ca 3,5 timer. Har du fast parkeringsplass, er sistnevnte selvfølgelig en stor fordel å installere.

Drivlinjen

Drivlinjen består av den kjente 2-liters turbofireren med 184 hestekrefter, som her mates sammen med en elmotor på 113 hestekrefter. Systemeffekten er på 252 hestekrefter, og sørger for akselerasjon til 100 km/t på kvikke 6,2 sekunder.

Elmotoren er integrert i 8-trinns-automaten, og det er essensielt for kjøreegenskapene. Dette betyr nemlig at driften til alle fire hjul er mekanisk – en forutsetning for at kraftfordelingen skal kunne underbygge de dynamiske egenskapene fullt ut.

Batteripakken er plassert under baksetet, så bagasjerommet reduseres ikke mer enn nødvendig. 530e xDrive tar 410 liter, mens en 530i xDrive tar 530.

Vi kunne såklart tatt mer elektrisk rekkevidde, men når det er sannsynlig at du vil kunne ligge på opp mot 5 mil under gunstige forhold, er vi på et nivå som holder for mange i hverdagen. Og husk at om du så må kjøre 7 eller 10 mil om dagen, vil totalforbruket bli særdeles lavt når du kjører halvparten av dem helt elektrisk.

Det hele handler selvfølgelig også litt om totalpakken. Med større batteri ville det gått mer ut over innvendig plass, i tillegg til at dette også til en viss grad dreier seg om å holde vekta i sjakk. Både med tanke på forbruk og kjøredynamikk.

Inntrykket etter en uke, er at 5-serien i denne utgaven er en vellykket ladehybrid.

VI HAR OGSÅ KJØRT NYE BMW 330E

5-serie

Så var det 5-serien da. Allerede en utrolig bil, som satte ny standard for kjøreglede, den gangen den kom i 1972. Siden, har BMW finpusset modellen gjennom 7 generasjoner.

Det er ikke noe galt med en moderne SUV, kanskje i sin andre eller tredje generasjon. Men enten du snakker Volkswagen Golf, Mercedes E-klasse eller BMW 5-serie, er det noe med disse bilene. Absolutt alle tenkelige sider ved dem har blitt forbedret så mange ganger, gjennom så mange år, at de føles et ørlite hakk mer perfekte i alt de gjør enn yngre modeller.

Å sette seg inn i en slik ny topputstyrt BMW 5-serie, er en fantastisk opplevelse enten du ser til design, sammensetningskvalitet og materialvalg, ergonomi eller informasjonsteknologi. Alt bare er akkurat sånn du vil det skal være.

Riktignok har BMW lansert en helt ny generasjon interiør etter at denne femmeren kom, du finner det blant annet i nye 3-serie og 8-serie, men selv om de på flere områder føles mer moderne, klarer denne seg fortsatt godt.

Ikke alle vil velge et slikt lyst interiør i Nappa-skinn, men det er liten tvil om at det ikke bare lyser opp hverdagen, men også tilfører et luksuriøst snitt. Den digitale instrumenteringen vi kjenner fra de nyere modellene er på plass, og det stilige klimaanlegget (4 soner i testbilen) med egen skjerm og touch-overflater er stilig og fint å betjene.

Som i 1-serien vi testet for ikke lenge siden, låter Harman Kardon-anlegget helt fantastisk. Enda bedre her enn i den mindre bilen, så det er verdt alle de 12 100 kronene det betinger. De aller fleste biler kommer med mulighet for et ekstra påkostet anlegg som dette, men at et slikt nivå på lyd-leveransen nås, er sjeldent. Du styrer volum og spor-skifte ved å gestikulere foran skjermen.

LES OGSÅ: FØRSTE TEST AV NYE BMW 1-SERIE

I motsetning til i enkelte mindre biler fra BMW, er ikke setene i denne for smale i puten. Istedet er de, utstyrt med ting som ventilasjon og separat justering av øvre del av ryggstødet, noen av de beste på markedet.

Forholdet mellom komfort og sport er perfekt. Ikke for tight, men samtidig istand til å holde deg på plass i svingene.

Justeringsmulighetene for stol og ratt er svært omfattende, så alle finner perfekt kjørestilling.

Også bak, kan uvanlig høy komfort nytes. Plassen er ikke av typen som lar deg legge bena i kors, men er mer enn tilstrekkelig for de fleste likevel. Og sittekomforten er nydelig.

Det er i det hele tatt vanskelig å finne feil i dette interiøret. Igjen kjenner du litt på at BMW har perfeksjonert over lang tid. Da blir det sånn. Spesielt moderne i design og uttrykksform, er det imidlertid ikke.

Sport og komfort

Kjøreopplevelsen er også veldig typisk 5-serie. Først og fremst særdeles komfortabel, men med det sportslige innslaget vi kjenner så godt.

Sammenlignet med den nye 3-serien, kjennes denne femmeren mye større, tyngre og mindre leken og rapp i bevegelsene. Samtidig har den styringa – direkte, og med så tung vekting at du føler du har bilen i henda når du beveger rattet.

Balansen er også der, faktisk forsterket i denne hybriden, som har batteriet bak og den lette fireren foran.

Og så er det dette tighte chassiset. Det er ikke noe slack eller spillerom – bare direkte og uten forsinkelse eller trøtthet i bevegelsene.

Dette er den typiske 5-serie-følelsen. Den som skiller ut bilen fra de fleste, hvis ikke alle, konkurrentene. Selv om den ikke er i nærheten av lillebror 3-serie.

Og mest av alt til tross for at den er så innmari komfortabel. Testbilens Dynamic Damper Control, er i så måte et velvalgt ekstra-utstyr til rimelige 8 550 kroner. Adaptive dempere er viktig på en BMW, fordi merket er nødt til å ha sportslig følelse i de fleste modellene sine. At du kan løse opp slipsknuten når festen er over ved å velge Comfort, frigjør deg fra stivheten når du bare vil slappe av.

Stillheten fullfører bildet. For når du hører kassaskaplyden idet du smeller igjen døra etter deg, har du stengt all støyen ute. Der blir den til du er fremme, og åpner døra igjen.

Skulle du være plaget av stress og mas, er dette bilen for deg. Tiden i den, er ren avkobling. Unntatt når du inntar svingete veier på friskt vis såklart, men sånt er jo frivillig.

Selv, ønsker jeg meg lettere styring i Comfort, for å maksimere totalkomforten. Men det er mer av en mening enn et reelt ankepunkt.

DEN ULTIMATE: M5 COMPETITION – TEST HER!

Kjøremessig, er ikke dette den beste drivlinjen i en 5-serie. Det handler ikke om feil eller mangler ved det elektriske elementet, som er upåklagelig integrert og kalibrert.

Ei heller om tiden det tar å komme opp i hastighet, dette er en seriøst kjapp doning. Når ikke ting som gassrespons eller automatkasse er mulig å kritisere, dreier det seg om andre ting.

Som at en stor BMW tilføres noe ekstra når den er utstyrt med 6 eller flere sylindre. Det er ikke alltid så lett å peke på hva, antagelig er det flere ting som til sammen gir resultatet.

Men det har å gjøre med urkraften i de store dieselene, sangen, måten 6 på rad vibrerer på, det ekstreme overskuddet av krefter i åtterne. Sånne ting.

Konklusjon

Vi synes nettopp det gapet jeg snakket om til slutt her. Mellom de store motorene, som tradisjonelt har vært prikken over i-en når du drømmer om en ultimat BMW 5-serie, er mindre på nye 530e xDrive.

Det gjør den ladbare 5-serien enda mer attraktiv enn tidligere. For prisfordelen drivlinjen medfører, er til å ta og føle på. Selv om testbilen, på grunn av alt utstyret, koster mye penger.

At du nå også får firehjulsdrift og et imponerende lavt forbruk, gjør sammen med 5-seriens generelt gjennomutviklede perfeksjonisme, dette til et svært innbydende alternativ.

Galleri:

Data:

BMW 530e xDrive
Pris fra 580 300
Pris testbil 845 600
Motortype R4 bensin + el
Drivlinje Ladbar hybrid, 8A, 4WD
Motorvolum ccm 1 998
HK o/min 252
Nm o/min 420
Sek. 0-100 km/t 6,2
Topphastighet km/t 235
Forbruk bensin l/mil 0,21
Forbruk strøm kWt/mil 1,53 kWt
Utslipp CO2 g/km 47
Rekkevidde strøm km 53
Batteri kWt 12
Egenvekt kg 1 860
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 410
Lengde mm 4 963
Bredde mm 1 868
Høyde mm 1 483
Akselavstand mm 2 975