Verdens raskeste elbil er en ombygd Chevrolet Corvette av generasjon 7. Bilen skal bygges i 75 eksemplarer. Selv uten avgifter blir prisen skyhøy!

Kanskje rekkevidde ikke er så viktig med denne bilen, men i moderat tempo skal du kunne kjøre 280 km før batteriet må lades. Kanskje moderat er en god beskrivelse av batteriet på 61,6 kWh, for det kunne med letthet vært større, og dermed gitt en bedre rekkevidde.

Det er nok uansett ikke rekkevidden som har vært i fokus, men akselerasjon og toppfart. Toppfarten er målt til 339 km/t. Akselerasjonen blir bare omtalt som tilstrekkelig for en slik type bil, men vi kan nok gjette oss til at sprinten til 100 gjøres unna i løpet av et par sekunder.

De to elmotorene skal yte 800 hk og 973 Nm, kreftene går via en 8-trinns automatisk girkasse og til bakhjulene. Den kan også bestilles med 7-trinns manuell girkasse.

Nøkkelen til den ekstreme topphastigheten, for dette er virkelig uvanlig for en elbil, er nok delvis at girkasse beholdes. Porsche har jo som kjent valgt å sette inn en 2-trinns girkasse på bakre motoren i nye Taycan – som gjør 260 km/t.

MER HEFTIG ELBIL: VI HAR TESTET PORSCHE TAYCAN – SIDELENGS PÅ ISEN

Selvfølgelig kommer den med godsaker som premium stereoanlegg fra JBL, 10,2-tommers infotainmentskjerm og interiør kledd i skinn.

Prisen starter på 750 000 dollar og bilene kan skreddersys etter kundens ønske. Du må selv ha en Corvette C7 som donor bil.

HER KAN DU LESE MER OM GENOVATION CARS