Mest kjent for soliditet og driftssikkerhet, men var også forut for sin tid: Mercedes W124 er 35 år, og i ferd med å bli en skikkelig klassiker.

Av David K Andersen

Det er litt som med Golf: Har du et forhold til biler, har du også et forhold til Mercedes E-klasse. Spesielt denne 124-generasjonen, som sammen med forgjengeren 123, står som en av de mest solide bilene noen gang produsert.

For egen del, eller rettere sagt fatterns del, gikk det i BMW på 80-tallet. Men jeg husker spesielt en episode en gang rundt 1990, hvor faren til en kamerat kjørte oss til et eller annet i sin Mercedes 300E.

Den var riktignok ikke helt ny lenger, men likevel en utrolig bil den gangen. For dette var før premiummerkene ble allemannseie som i dag. Og de få som kjørte Mercedes, sotet for det meste rundt i en 200 diesel som var så treg at du like gjerne kunne kjørt traktor. Eller gått.

Men 300E, med 188-hesters rekkesekser på 3 liter, var helt syke greier. Og den gikk som rene uværet sammenlignet med fatterns 320i.

En annen ting jeg alltid tenker på når det gjelder 124en, er hvordan setene, før faceliften, var av den gamle Mercedes-typen. Altså med fjærer som i en soffa. I de bilene jeg hadde mulighet til å kjøre som ungdom på 90-tallet, var alltid førersetet skjevt. Fordi de hadde gått så innmari langt, og blitt mer slitt på venstresiden enn på høyre, sånn at du alltid lente deg ut mot døra.

Men ok – nok om mine minner – la oss kikke litt på 124.

Sedanen ble introdusert 26. november 1984, og var på markedet like før jul samme år. Internkoden W124 er for sedanen, mens stasjonsvogna som kom året etter heter S124. Så har du Coupéen fra 87 som heter C124, utgaven med lang akselavstand fra 1989 (V124), og til slutt A124 fra 91 som var cabriolet.

I 1993 kom det facelift, og det var først da Een, som står på einspritzung og derfor tidligere bare satt bak det trefisrede tallet som anga motorvolumet på biler med innsprøytning, hoppet foran tallene. Vipps var E-klasse etablert.

Selv om 124 mer er husket for komfort og driftssikkerhet enn avansert teknologi, var den i 1984 flere år foran mange av konkurrentene på en rekke områder. For det første hadde den ekstremt lav luftmotstand med CD-verdi på 0,29. Der konkurrerer den tro det eller ei lett med flere nye biler på markedet i dag.

Den var også, til tross for usedvanlig kollisjonssikkert passasjer-rom, lettet maksimalt alle mulige steder. Dermed var også forbruket lavt sammenlignet med andre biler på samme størrelse.

FORETREKKER DU NYERE E-KLASSE? HER ER TEST AV VÅR FAVORITTUTGAVE!

124ens historie startet allerede i 1975, mens «strek 8», eller W114/115 var i produksjon. Ved introduksjonen av W123 i 1976, var Mercedes allerede i gang med starten av utviklingsarbeidet med 124.

De første prosjektbeskrivelsene, samt 10 plastikkmodeller i skala 1:5, var klare i 1977. I 1981 ble det bygget 5 biler i full størrelse av leire, og beslutning på endelig design tatt.

Året etter var de første prototypene klare. Enkelte ble brukt til kollisjonstesting, mens ca 60 testbiler ble dratt verden rundt for omfattende prøver i alle slags klima og forhold.

Når bilene strømmet ut på markedet i 1985, kunne du velge mellom tre dieselmotorer (200, 250 og 300). På bensinsiden var innstegsmodellen 200, med forgasser, mens 200E 230E, 260E og 300E, hadde innsprøytning. De to siste også med sekser og ikke minst for første gang mulighet til 4Matic firehjulsdrift.

De tre forkammer-dieselene, fikk i 1987 selskap av smått legendariske 300D Turbo. Den hadde 143 hestekrefter og hele 267 Nm. Uhørt for en diesel på den tiden. Rene racerbilen!

124en var en ekstremt vidtspennende serie. På den ene siden gikk de som drosjer med sløve dieselmotorer, eller som ambulanser og likbiler. I andre enden fant du de stilige og sportslige coupé- og kabriolet-utgavene.

Og for deg som virkelig hadde mulighet til å slå på stortromma, hadde du 400E med V8 bensin på 279 hestekrefter, og selvfølgelig den legendariske 500E.

LES MER OM 500 E I DENNE ARTIKKELEN FRA TIDLIGERE I ÅR!

Mindre kjent, er antagelig den enda råere utgaven E60 AMG med hele 381 hestekrefter. Her hadde V8eren vokst fra 5 til 6 liter. Bare 12 eksemplarer ble produsert.

124-serien, er imidlertid den mest produserte E-klassen noen sinne. 2 213 167 sedaner ble laget. Legger du til de andre karosserivariantene, er tallet 2 737 860.

Bilder fra Mercedes-arkivet: