Toyotas friskt designede kompakt-SUV er klar i ny generasjon. Denne gangen er den ladbar – og du kan få firehjulsdrift med hybrid.
Av David K Andersen
Vi ble glade i den rare, kompakte Toyota-SUVen med bokstavnavnet det tok meg et år å huske hvor bindestreken skulle plasseres i. De fleste, både i Norge og Europa, kanskje fordi den ser annerledes ut – nesten som en konseptbil. Og størrelsen var helt riktig – det samme gjaldt prisen.
For min del, løsnet det virkelig da Toyota monterte 2-liters fullhybriden inn i C-HR. De ekstra kreftene gjorde den ikke bare rask, men fikk også frem hva som bodde i chassis og hjuloppheng. Ved siden av sportsbilene, er det nettopp denne modellen, som virkelig representerer Toyotas skifte over til «no more boring cars», som sjefen selv sa.
LES TEST AV UTGÅENDE C-HR MED DEN STORE MOTOREN HER!
Nå er generasjon 2 klar, den ble vist for pressen denne uken.
I korte trekk, føres konseptet videre, men med to store forskjeller.
Som du ser av bildene er stilen fra før beholdt, men selvsagt i helt ny tapning. Fronten arver en del av bZ4X-stilen, mens fargene på bilen du ser på bildene her, uthever den meget spesielle C-stolpe-designen enda mer.
Forresten kan du vente at Toyotas neste elbil, en mindre SUV enn dagens bZ4X, kommer til å ligne på nye C-HR. Det blir ikke samme bil, men selv om teknologien og plattformen er annerledes, er størrelsen og stilen lignende.
LES MER OM DEN KOMMENDE ELBILEN HER!
Dermed har du allerede forstått at nye C-HR ikke er elektrisk. Men den er mer elektrisk enn før.
Først og fremst fordi den kommer som ladbar hybrid. Det gjorde ikke den gamle.
Plug-in Hybrid 220, som versjonen heter, og som avslører systemeffekten (223 hestekrefter), er ventet å få rekkevidde på 66 km.
Videre kommer det en fullhybrid-versjon (ikke-ladbar), hvor nyheten er firehjulsdrift via AWD-i-systemet som vi allerede kjenner fra modeller som Yaris Cross og Corolla Cross.
En mindre 1,8-liters-basert forhjulsdreven fullhybrid, kommer mest sannsynlig ikke til Norge.
Kjøreopplevelsen skal være minst like positiv som i utgående C-HR, Toyota sier de har jobbet mye med kjøreegenskaper og komfort. I tillegg er gassresponsen fra femte-generasjons hybridsystemene du finner her, ytterligere forbedret mot tidligere, slik at unødig rusing under kraftig akselerasjon reduseres.
Mer påkostet
Egentlig befinner C-HR seg i samme segment som Corolla Cross, men tilnærmingen er så ulik at det sannsynligvis er plass til begge.
Corolla Cross har tradisjonell SUV-design, er forholdsvis enkel i utførelsen, og gir mye plass for pengene.
C-HR derimot, er designfokusert, mindre opptatt av maksimal familievennlighet, og betydelig mer påkostet innvendig – med mer tilgjengelig utstyr.
For eksempel har den omfattende stemningsbelysning, hvor du kan velge mellom 64 farger.
Skjermene er større og bedre, og du kan justere en rekke parametere til hver enkelt sjåfør, som seter, skjermoppsett og head-up display.
C-HR har dessuten digitalt nøkkel-system, sånn at du kan bruke telefonen til å låse den opp og starte. Det gjør det enklere å dele den med familiemedlemmer eller andre.
De aktive sikkerhetssystemene er avanserte, og interiøret skal være spesielt forseggjort – og i stor grad utført i resirkulerte materialer.
I Norge vil C-HR introduseres i den topputstyrte GR Sport Premiere Edition. Er du klar for nye C-HR må du vente litt til, den introduseres her ved årsskiftet. Da vil også prisene være klare.
Galleri: