Etter en bra start på ladehybrid-karrieren med forrige generasjon, ble det nær fulltreff med dagens X5. Nå får den facelift med enda mer krefter – og superlang elektrisk rekkevidde.
Av David K Andersen
–Det er sjelden mulig å få i pose og sekk, men det gjør du her, skrev vi i testen av X5 xDrive 45e i 2020. Årsaken var såklart rekkesekserens comeback i kombinasjon med svært god elektrisk rekkevidde.
Suksessen har vært deretter, også i Norge – men har av naturlige årsaker bremset litt opp etter introduksjonen av elbilen iX.
Å spotte faceliftede X5 langs veien kommer til å bli forholdsvis enkelt, den får smalere lykter og du kommer til å ta den enkelt på den tydelige «U-en» i nedre del av fronten, som går fra den ene til den andre siden.
Også bak er det nyheter på design, blant annet er lysoppsettet endret, og utgjør nå et slags X-motiv.
På innsiden tar ikke uventet BMW Curved Display plass, det er samme system som i iX, og driftes av BMW iDrive8. I tillegg erstattes den tradisjonelle girvelgeren av en mindre bryter, som i oppdaterte X7.
Programvare på førerassistentsystemer og digitale løsninger oppdateres til nyeste BMW-standard.
xDrive 50e
Den ladbare utgaven skifter navn fra xDrive 45e til xDrive 50e, for å understreke at det er snakk om mer av alt under skallet.
Inkludert midlertidig boost-effekt, øker systemeffekten med hele 90 hestekrefter. Det betyr at vi snakker voldsomme 490 til sammen. Også dreiemomentet drar på – opp 100 til 700 Nm.
Dermed avklares 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder (mot 5,6), og vil pågå i godt tempo helt opp til 250 km/t. Blant annet takket være 3-liters rekkesekseren med turbo og 313 hester (+27 mot før).
Elmotoren er på 197 hestekrefter og gir topphastighet på 140 km/t på strøm.
Batterikapasiteten på sin side, øker med 25 prosent, opp til 24,7 kWt. Det gir WLTP-rekkevidde på helt opp til 110 km. Den gamle nådde til 87.
Det blir mulig å bestille faceliftede BMW X5 om kort tid, mens lansering skjer fra april.
Dette er prisene:
Modell | Motor | Pris |
BMW X5 xDrive50e | Plug-in hybrid, 490 hk | kr. 1.117.700 |
BMW X5 xDrive40i | Bensin, 380 hk | kr. 1.275.200 |
BMW X5 M60i xDrive | Bensin, 530 hk | kr. 1.844.600 |
BMW X5 xDrive30d | Diesel, 286 hk | kr. 1.250.200 |
Galleri: