Et av de barskeste uttrykkene blant de kompakte SUVene, gir også fordeler på plass og offroad-egenskaper. Når er prisene klare for nye Mercedes GLB.
Av David K Andersen
Alle hull skal tettes, og nå er det muligheten mellom A og C, etter GL, som skal til pers. Mercedes har benyttet muligheten til å lage en kompakt SUV som er langt tøffere i trynet enn de fleste andre.
Helt sikkert inspirert av legendariske Geländewagen (lest test her), har Mercedes droppet alle former for soft og snill crossover-tilnærming, og istedet dratt på med muskuløs og offroad-aktig stil.
GLB FÅR EN LILLEBROR – SOM ER LADBAR – LES OM NYE MERCEDES GLA HER!
Storebror GLC kjenner du nok godt allerede, den er for øvrig aktuell i disse dager etter en oppdatering som blant annet forbedrer den ladbare hybridutgaven. Det nesten litt overraskende, men forsåvidt i god B-stil fra Mercedes, hvor bokstaven tidligere har betydd flerbruksbil, er at GLB er minst like praktisk som GLC.
For dette er ikke en bil på størrelse med eksempelvis BMW X1, slik det kan være lett å tro. GLB er hele 18,7 cm lenger, og er faktisk omtrent like lang som en GLC enten du måler på akselavstand eller totallengde.
Den har imidlertid lite til felles med GLC hva det tekniske gjelder, GLB er basert på plattformen for kompakte Mercedeser med tverrstilt motor og forhjulsdrift som utgangspunkt.
Så er den også for det meste fokusert i den retningen: Velger du en utgave med firehjulsdrift, er kraftfordelingen til vanlig 80 prosent forover og resten bak. Slår du på sportsmoduset endres det til 70/30.
Mercedes har imidlertid passet på å sikre offroadegenskapene, det er ikke bare noe utseende antyder, men skal også være reelt. Utruster du bilen med offroad-pakken, følger et nytt kjøremodus med for ferdsel i terreng, og i det er kraftfordelingen 50/50.
Ved siden av å dra nytte av de korte overhengene, bidrar ABS-kontroll til fremkommeligheten, og du får hjelp av egne instrumenter som viser helningsvinkel og lignende på skjermen. I dette moduset tennes også svinglysene i hastigheter under 50 km/t sånn at du får bedre oversikt ved offroad-kjøring i mørket.
Den firkantede formen og forholdsvis store lengden, gir for mange kanskje viktigst gode plassforhold. I motsetning til GLC, kommer til og med denne bilen som 7-seter. Og skulle du velge ikke å felle den tredje raden ned i gulvet, er bagasjevolumet på voldsomme 570 liter. En vanlig fossilmotorisert GLC byr til sammenligning på 550.
For å understreke familievennligheten, er sikkerhetsutstyret omfattende. Alle tre seterader har fulle passive anordninger, med blant annet beltestrammere, ISOFIX-fester og airbager i sidevinduene.
Alle de aktive systemene er der også, det samme du får i en S-klasse, finner du også her. Økt datakapasitet og nye sensorer gjør blant annet at bilen ser 500 meter foran deg, og kan kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Kart og navigasjonsdata er også integrert i sikkerhetssystemer, sånn at den eksempelvis kan senke hastigheten inn mot svinger om du kommer for fort.
Komfortkontrollen vi kjenner fra større modeller finnes også i GLB, og gjør at du får alt fra massasje i setene og stemningsbelysning, til duft og musikk tilpasset valgt situasjon.
Motorer og priser ser du i tabellen under, men det er verdt å merke seg at innstegsmodellen GLB 200 har den nye M282-motoren med sylinderkutt. For den som vil ha maksimalt trøkk, er 35-utgaven fra AMG tilgjengelig.
GLB er klar for levering i løpet av måneden.
Galleri:
AMG LIGHT, MEN LIKEVEL HEFTIG: VI HAR TESTET MERCEDES-AMG A35!
GLB 200 | GLB 250 4MATIC | GLB 200 d | GLB 200 d 4MATIC | GLB 220 d 4MATIC | AMG GLB 35 | |
Girkasse | 7G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | AMG DCT 8G |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 | 1951 | 1991 |
Ytelse (kW/hk) | 120/163 | 165/224 | 110/150 | 110/150 | 140/190 | 225/306 |
ved rpm. | 5500 | 5800 | 3400 – 4440 | 3400 – 4440 | 3800 | 5800-6100 |
Dreiemoment (Nm) | 250 | 350 | 320 | 320 | 400 | 400 |
ved rpm. | 1620 – 4000 | 1800 – 4000 | 1400 – 2600 | 1400 – 2600 | 1600 – 2400 | 3000-4000 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,6-0,62 | 0,72-0,74 | 0,49-0,50 | 0,52-0,55 | 0,52-0,55 | 0,75-0,76 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 137-142 | 165-169 | 129-133 | 136-144 | 138-146 | 171-173 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 9,1 | 6,9 | 9,0 | 9,3 | 7,6 | 5,2 |
Toppfart (km/t) | 207 | 236 | 204 | 201 | 217 | 250 |
Priser eks. lev. (kr) | 486000 | 619000 | 510000 | 546000 | 572000 | 775000 |