Jeg er stor i kjeften, David, og jeg skriver nok ikke like godt som deg, jeg er nok ikke like god til å kjøre bil, men jeg oppfatter meg selv som en relativt oppegående teknikk-opptatt kar med grei teknisk innsikt.

Av Toro Andersen, hovedfoto Phil Dokas/Flickr

Jeg skal ikke svare på alle problemstillingene som stilles, jeg tar meg friheten til å gjøre et utvalg.

Men la oss først datere dette innlegget for senere slekter, og Google. Det er skrevet av en løsarbeider uten oppdrag midt i Covid-19-pausen i Norge, våren 2020. Dama er på hjemmekontor, og har noe å drive med, og det ser ut til at det er hennes lønningspose som skal være den bærende de kommende ukene.

Meg derimot, jeg vasker vindu, leker med trommesettet, skriver ut unyttige dingser på 3D-skriveren, krasjer bits i kordinatbordet på kinafresen, og i det hele tatt utøver stor slitasje på all elektronikk jeg har hjemme. Det har luktet tresløyd fra lasergraveringsmaskinen i flere dager, og det er ikke en ledig tredings i heimen som ikke er svartsvidd.

Jeg rydder både på internett og i kleskapet, og det er sikkert 7 påbegynte, ikke fullførte Raspberry og Arduino-prosjekter på hjemmelabben.

David tenner lunta.

Dette er skrevet som svar på et blogg-innlegg som er skrevet av en annen som nok også føler på at det kan bli litt trangt å gå hjemme i disse dager. Coronapause er tunge greier når man ikke er vant til å sitte i ro.

Men å få Tekno-panikk midt opp i alt dette passer seg ikke. Det finnes løsninger både på ødelagte servostyringer og hengende apper.

DEN ORIGINALE ARTIKKELEN DETTE INNLEGGET ER ET SVAR PÅ FINNER DU HER

Det er snart 140 år siden bilen kom på markedet. Tygg på den, snart 140 år. Den industrien har hatt mange år på seg til å pusse på arven etter Maybach, Daimler og Benz.

Bilen blir av mange sett på som forbruksartikkel i dag. For andre er det en hobby, og for noen en religion. Det finnes et utall av foreninger, klubber, og organisasjoner i det ganske land, som dyrker bilen. For noen er det et yrke, for andre en forbannelse.

David har en iPhone. Her tar jeg utgangspunkt i at det har han valgt selv. Ingen tvang ham til å kjøpe iPhone. Det er, for å si det med Jem & Fix idiotiske slogan, «Fritt Valg.»

Podcast-appen låser seg

Og batteriet blir varmt. Det kan føles veldig urettferdig i disse dager, men jeg tipper at om David hadde hatt samme «uforklarlige» problem med bilen sin, så hadde den vært på sykebenken med en gang.

Men kan det forklares? Kanskje? Uten at jeg har tatt på telefonen til David, hvilket man jo ikke skal i disse Covid-19 tider, så kan det jo hende at han har en podcast-app som ikke er fra Apple, men kanskje fra en annen leverandør? Kan det hende at han ikke har byttet olje? Eller tømt cachen?

Og kan det spores? Ja. Innstillinger – Batteri, avsnitt for Batteribruk per App. Der kan man også klikke på Vis Aktivitet.

Og «Etter et par tre minutter har appen klart å oppdatere seg, og begynt å virke», er ikke noe du kan si om girkassen til en Chrysler Voyager.

Så skal vi ta for oss andre utsagn, «Dette altså fra verdens største tech-firma med omsetning to og en halv ganger større enn det norske statsbudsjettet og 125 000 ansatte.»

Jeg kan jo ikke annet en å tro at kalkulator-appen på iPhonen til David også må ha låst seg. Ikke før en dollar koster rundt 14 kroner stemmer regnestykket. Men vi er jo på den annen side på god vei dit. Og det jobber noen smartinger der, det er det ingen tvil om, men de er jo på samme måte som en bilsjef som nå er i en slags karantene i Libanon, smarte innenfor sitt fagfelt.

«Disse geniene, som lager en PC så bra, unnskyld, en Mac så bra at alt annet av datamaskiner ifølge mange ikke er verdt annet enn en hånlig latter, klarer altså ikke å få en enkel app du hører på radio med til å fungere.»

Jeg har møtt Audi-entusiaster som også er slik, BMW, Opel, Volvo, Saab, Mercedes, Scania, Ford. Merkevarereligion er vel ikke unikt for Apple. Min merkevarereligion heter Hazet, og er dessverre ikke i nærheten av å fylle verktøytavlene mine enda.

Forøvrig skal det legges til at jeg har NRK Radio-appen installert på telefonen, og den tuller aldri. Og den har vært i bruk hver eneste dag rundt hele landet det siste året.

Det at noen liker Apple sine produkter, får vi leve med, at det koster ekstra penger for premium, er noe mange bilmerker nyter godt av. Men det finnes alternativer både til Mercedes og Apple.

Ulefone Note 7, til den nette sum av 740 kroner.

Og høye priser på ting? Til vår bil, en flott liten koreaner utstyrt med elektriske speil, der en multikabel som går fra kontakten i døra til speilet, vindusheis og knapper for betjening av dette, skal en kjent importør ha 7600 blanke kroner for. Det er sikkert kobber for opp mot 20 kroner, og plast for godt 50 øre. Her snakker vi fortjenestemargin selv Apple ikke kan måle seg med.

Lovprisning

Ja, usunn lovprisning av hvem som helst er vel ikke bra, men i bilbransjen er vel dette enda mer fremtredende en noen pologenser-bekledde brilleslanger utøver. Jeg bor i isolasjonsbyen, og både her og i de omliggende traktene er det et miljø for ukurante biler produsert på andre siden av blåmyra, og her er det merkevarereligion langt over det jeg noen gang har opplevd som sporadisk it-konsulent i reklamebransjen de siste 25 åra. Jeg forsøkte å påpeke at en bil bare hadde 2-trinns girkasse og endte med permanent utvisning fra Meieribyen ut 2020. Rett nede i gata bor det en kar som har valgt å tilbe William C. Durants livsverk, og her heter mekka Renaissance Center, og ligger i Detroit, i stedet for One Inifinite Loop, selv om han har en telefon på baklomma derfra. Ringelyden er noe gurglelyd produsert av 5.7 liter motor med turtallsvilje som en isbre på vei mot kysten, og en ytelse på høyde med en glødehodemotor produsert på starten av 1900 tallet i ei vik på Vestlandet.

Microsoft

Er et teknologikonsern som i mye større grad en Apple har demokratisert datamaskiner. Jeg vet det høres rart ut, men tenk litt på det.

Microsoft ga oss DOS, og ga titalls millioner av mennesker muligheten til å leke med datamaskin. Vi kunne bære med oss hjem en utrangert datamaskin fra systemavdelingen, og installere MS-DOS 4 (3 disketter) på den, skrive TELIX, trykke enter, og modemet ringte til DeFacto EOT og MS-DOS håndterte alt dette fint.

Millioner opplevde sosiale medier før internett med Telix.

PEBSOT. Rett og slett

Men David har en høne å plukke med Xbox og Microsoft. PEBSOT er det korte svaret. «Problem Exist Between Sofa and TV.» Som er konsollenes svart på PEBCAK. «Problem exist between chair and keyboard».

Du kan ikke møte opp på delelageret og møte en ukjent dele-ekspeditør og si at du skal ha oljefilter til bilen din, uten minst å enten vite registreringsnummeret på bilen, eller ha delenummeret på ojlefilteret. Jeg kan nummer på en god del oljefilter, men det er veldig spesifikt til dieselmotorer fra en tysk produsent. Religion og slikt.

Et minimum av innsikt i hvordan verifisering i dataverden foregår hadde gjort mye godt for å dempe frustrasjon, men litt selvinnsikt hjelper like mye. Vet man at man ikke husker epostkonto og passord så skriver man det ned. Jeg har en iPhone, og den har en app som heter Notater, og der kan jeg skrive ned slike ting, som dermed blir lett tilgjengelig for meg på alle mine enheter. Her er ikke bilen noe bedre. Jeg låser opp bilen med en elektronisk nøkkel, og setter meg inn i bilen, og så sier bilen, ingen nøkkel sett. Til tross for at jeg akkurat har benyttet samme nøkkel til å låse opp bilen. Da er det bare å reboote bilen. Jeg rebooter bilen oftere en jeg rebooter mange av mine Apple, Microsoft eller Google-enheter.

Og backup David, du klarer deg kanskje med 1 nøkkel til bilen din du?

«Når parkerte du sist gang i garasjen og fikk beskjed om å vente i 35 minutter med å slå av bilen – til den hadde gjennomført 64 oppdateringer?»

Svaret er vel aldri, men jeg har aldri hatt 64 oppdateringer på datamaskinen min heller. Dog må jeg vente 15 sekunder på infotainmentsystemet skal reboote, for at ryggekameraet skal vise et kornete bilde. Og serviceverkstedet klarer ikke å legge inn de siste kartoppdateringene i navigasjonen, fordi bilen er for gammel. Men jeg kan kjøpe ny til 35 000 kroner, den gamle er jo tross alt fra 2016.

Men iPhonen min, den har de siste kartene til enhver tid. Hadde du praktisert det samme med data som du praktiserer med bilen, hadde det ikke vært noe problem. Du vasker og steller bilen, men Xboxen skal bare virke. For å si det som en venn av meg bruker å si; «Skriv ned passorda dine, så kommer du inn når du vil».

Når ble bilen din hacka sist?

Har du hilst på min venn, HackRF One?

Hils på min gode venn HackRF One med Portapack – et mareritt i feil hender.

«Husker du den gangen bilen bare slutta å virke fordi den var utendørs i 20 minutter mens det var 5 minusgrader?»

Nei, men jeg husker jeg kjørte ute i Vesterålen for en uke siden, i en nesten ny bil, som slukket ned alle elektroniske hjelpesystemer en etter en, fordi det var 3 minusgrader og litt Nord-Norsk vær. Og slik er det jo store deler av året der.

Bilfabrikantene er blitt like mye teknologiselskaper i dag, som Apple, Amazon eller Microsoft. Mekanikken har de hatt nesten 140 år på å file på, men smarttelefonen har vi hatt i 12 år, om vi tar denne debatten om 128 år derimot….

Foto: Peter Bjork/Flickr