Lavere, fetere, sportsligere – og med bedre plass. Vi har kjørt nye Opel Corsa for første gang, den kommer også som elbil.
Tekst og foto: David K Andersen
Du er antagelig allerede kjent med hva en Corsa er – Opel har tross alt solgt over 13 millioner av den siden introduksjonen i 1982. Ekstra interessant når Polo, Fiesta, 208 og Yaris-konkurrenten nå kommer i sjette generasjon, er at den også blir elektrisk.
Elbilen er ikke helt klar foreløpig, men vi vet det meste om den allerede. 50 kWt batteri, 337 km rekkevidde, 136 hestekrefter, hurtiglading på 100 kW, under 1 500 kg egenvekt og 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Den vil koste fra 250 000 kroner, og du kan lese mer om den ved å trykke her.
Nytt nå, er at vi har kjørt den ferdige fossil-utgaven for første gang. Det burde være interessant, selv om det er elbilen du er mest interessert i. De to utgavene blir nemlig helt like. Nesten bare høyere vekt skiller fossil fra el i praksis.
Nettopp vekt er et sentralt tema på nye Corsa. Med base i CMP-plattformen fra PSA, den samme som nye Peugeot 208 bygger på, har Opel klart å lage den letteste Corsaen på lenge. Innstegsmodellen veier bare 980 kg.
I tillegg er karosseriet stivere enn før, og hele bilen er lavere (minus 48mm). Opel har forsøkt å maksimere gevinsten av det – ikke bare ved å sørge for lavere forbruk og utslipp, men også i form av sportslige og underholdende kjøreegenskaper. Sistnevnte skal være ytterligere styrket via plassering av servomotoren nede på tannstangen for bedre styrefølelse, og redusert masse i hjulopphengkomponentene for lavere ufjæret vekt.
På motorsiden får vi i Norge en 1,2-liters turbomotor med 3 sylindre og 100 eller 130 hestekrefter. Den er enten koblet til en 6-trinns manuell girkasse eller en 8-trinns automat med converter. 0-100 går på 9,9 eller 8,7, og forbruket er satt til 0,56 – 0,6 liter pr mil målt etter den nye og realistiske WLTP-måten. Utslipp 128 til 136 gram CO2 pr km.
Selv om designen er totalt forandret mot utgående Corsa, her har du lenger panser og lavere og mer tilbaketrukket kabin, er plassen på innsiden bedre. Bagasjen tar nå 309 liter. Eller 1 081 med baksetet nedfelt.
MER OPEL? ASTRA FORNYES I HØST – VI HAR KJØRT DEN!
På tech-siden kan nye Corsa skryte på seg å være den første småbilen med automatisk LED matrix-lys, som beholder fullt lys på uten å blende andre i trafikken. Opel har vært tidlig med dette i alle prisklasser, og det gir glimrende sikt mørke vinterkvelder.
Sikkerhetssystemene er selvfølgelig av de siste, du får adaptiv cruisekontroll, radarbasert autobrems, aktiv filholder og mer. Til sommeren får den også aktiv styring, som vil gjøre den selvkjørende på nivå 2, og dermed gi den fullverdig køkjøringsassistent. Også automatisk parkering kommer da.
I mellomtiden har den p-sensorer rundt hele, og 180-graders kamera, så å parkere er ikke det vanskeligste du gjør.
Kameraet vises for øvrig på en stor 10-tommers infotainmentskjerm, som selvfølgelig også har Apple Carplay og Android Auto.
Digital instrumentering er på plass for første gang – her måler skjermen 7 tommer, og styres enkelt via blinklysspaken. Innstegsversjonene får vanlig analog instrumentering.
Som vanlig når Opel kommer med nye modeller, tar de med seg utstyr vi kjenner best fra større biler nedover i klassene. Ved siden av LED matrixen jeg nevnte over, gjelder det setene på Corsa, som i topputgaven med skinn er utstyrt med massasje. Varme i rattet blir også tilgjengelig.
Utstyrsnivåene får nye navn, for eksempel innføres Elegance for de mer velutstyrte utgavene. Kanskje mer interessant, er GS Line, som blir et direkte alternativ til det mange konkurrenter kaller GT eller GT Line. Her er det snakk om sportsligere stil med stivere fjærer, ekstra avstiving av dempertårnene, kjøreprogramvelger som påvirker styring og motor/girkasse, ekstra eksoslyd via høytallersystemet, større hjul, og annet interiør. Egne sportsseter, røde dekorlister, mørkt taktrekk og alupedaler hører med.
På utseende er det liten tvil om at GS Line er den vi liker best. Testbilene vi hadde med den pakken, var i mørk rød metallic og med sort tak. GS har også egne fangere i begge ender.
Hva du mener om designen er såklart opp til deg, men nye Corsa byr i alle fall på total annen fremtoning enn den litt flerbruksbil-aktige stilen forrige utgave hadde.
Følelsen forsterkes kraftig når du setter deg inn. Mye lavere sittestilling enn før (du kan jekke opp setet og sitte høyt om du vil), og mer teleskopjustering på rattet, betyr at du føler du sitter godt nede i bilen.
På vanlig Opel-vis er ikke designen på innsiden tatt spesielt langt, men inntrykket er definitivt moderne og stilig. Spesielt i GS Line med de røde innleggene og sportssetene.
LES TEST AV OPEL INSIGNIA GSI HER!
Den brede infotainmentskjermen er lett å bruke og gir fin tech-følelse, mens den digitale instrumenteringen er av enklere type. Oppløsing og klarhet er fin, men skjermen er rett og slett litt liten – den klarer ikke å fylle hele instrumenthuset.
Nederst har du alltid turteller, tankmåler og litt annen info, mens øvre del kan varieres etter eget ønske. Digitaliserte målere i analog stil for turteller og speedometer er ikke tilgjengelig, men at du får opp navigasjonen rett foran deg er et stort pluss ikke alle andre kan vise til.
Totalt sett er betjeningen svært enkel og lett å lære seg, så her kan alle kjøre og utnytte informasjonsstrømmen fullt ut uten å måtte sjekke instruksjonsboken. Diverse smårom til å legge fra seg ting i, samt ladeplate for mobilen, gjør også den praktiske siden vellykket.
Etter å ha kjørt nye Renault Clio, er det nokså mye å gå på selv i de mer velutstyrte utgavene av Corsa hva gjelder kvalitets- og premiumfølelse innvendig. Men den har myke materialer i deler av dørsidene og på toppen av dashbordet. Det er forsåvidt hakket bedre enn enkelte konkurrenter. I tillegg føles selvfølgelig interiøret solid sammenskrudd og klart for bruk.
Ute på veien dominerer det sportslige og lettkjørte.
Over små skarpe ujevnheter er den i stiveste laget, mens større hindringer, som eksempelvis fartshumper, tas glimrende. Opel sier de har lagt ekstra vekt på støyisoleringen, og jeg fant spesielt GS-utgaven stille både hva gjaldt motor- og hjulstøy.
Sammen med god sikt ut, og velkalibrert følelse i alt fra styring til brems, gass og gir, er førsteinntrykket at Corsa er særdeles lettkjørt og tilfredsstillende komfortabel.
På svingete veier derimot, skinner den mer. Først og fremst fordi den ikke bare er lett, men også føles lett. Når styringen er direkte og dempere og fjærer sørger for minimal krenging og understyring, blir denne bilen riktig så morsom å kjøre aktivt med på svingete veier.
Det er faktisk veldig lenge siden jeg har kjørt en bil som føles så lett, det gir en helt spesiell følelse. Det blir liksom mye mer villighet til å kastes rundt. Og nettopp det med å være lett og kunne kastes inn i svingene, er grunnen til at så mange småbiler opp gjennom årene har vært så kule å kjøre.
Med 130 hester under panseret i tillegg, blir dette nesten en GTI-light.
Vi kjenner jo disse motorene fra en rekke PSA-biler fra før, og begge effektutgavene gir tidlig kraftutvikling sånn at du får et dieselaktig sug om du gir full gass på lavt turtall. Vil du virkelig hente ut alt, passer 130-hesteren best, den holder det gående med mer futt på høyere turtall.
Den manuelle 6-trinnskassen er veldig lettsjaltet, men gir ikke spesielt sportslig følelse. Automaten på sin side, er det lite å utsette på, og den kan gires manuelt via hendler bak rattet (standard). Selv velger jeg nok likevel manuell i nye Corsa – en kul småbil blir enda litt kulere når du må gire selv. De fleste andre foretrekker såklart automat nå for tiden, og du kommer til å være happy med denne kassen.
Det er såklart hard konkurranse i dette ultraviktige segmentet for alle merker som vil selge mye biler i Europa. Corsa skiller seg, ved siden av at den snart også er elbil, ut ved å være lettere, sportsligere og kulere å kjøre enn de fleste konkurrentene.
For oss som liker å kjøre, er retningen Opel har valgt for nye Corsa svært gledelig, og ikke minst grunnlaget lovende for den kommende elektriske versjonen.
Galleri:
Data:
Opel Corsa GS Line | |
Pris fra | 209 900 |
Pris testbil | Ikke klar, men ventet ca 300 000 |
Motortype | R3 bensin turbo |
Motorvolum ccm | 1 199 |
HK o/min | 130 5 500 |
Nm o/min | 220 1 750 |
Sek. 0-100 km/t | 8,7 |
Topphastighet km/t | 208 |
Forbruk blandet l/mil | 0,56 – 0,6 |
Utslipp CO2 g/km | 128 – 136 |
Egenvekt kg | 1 233 |
Tilhengervekt kg | 1 200 |
Bagasjerom liter | 309 |
Lengde mm | 4 060 |
Bredde mm | 1 765 |
Høyde mm | 1 435 |
Akselavstand mm | 2 538 |