Hjem Prøvekjøring Prøvekjørt: Audi Q6 og SQ6

Prøvekjørt: Audi Q6 og SQ6

Denne Audiens ankomst vil stresse både rimeligere og dyrere rivaler, men er den helt perfekt? Her er rapport etter første prøvekjøring av Q6 og SQ6.

Tekst og foto: David Kordahl Andersen

Selv om det finnes et hav av el-SUVer der ute, har det vært stille i mellomklassen for premium-SUVer. Vi hadde Mercedes EQC, men den er ferdig. Jaguar I-Pace begynner å bli riktig så gammel, og så er det BMW iX3 med bakhjulsdrift.

Så finnes det selvsagt noen kinesere å velge mellom, for ikke å snakke om Tesla Model Y. Men er de premium?

Poenget med segmentpratet er ikke bare å plassere Q6ens 4,77 meter lange kropp så du får med deg hva slags type bil det er: Denne klassen, med populære biler som Volvo XC60 og Mercedes GLC, har vist seg å være midt i blinken for norske familier. Ikke for store – ikke for små.

Dermed ønskes både Q6 og plattform-broren Porsche Macan velkomne, men kanskje spesielt Audien – som koster merkbart mindre.

Det betyr ikke at dette er en billigbil, fra starten av kan du velge Q6 e-tron quattro med 388 hestekrefter eller SQ6 e-tron quattro med 517. Prisene for de to starter på henholdsvis 759 900 og 949 900 kroner.

Med alt det kule utstyret, den nye teknologien og luksusen du vil ha, passerer selv Q6 e-tron millionen.

SE ALLE BILDENE I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN

Komplett elbil

Men du får også alt du kan ønske deg i en moderne elbil. Et for klassen skikkelig stort batteri med 94,9 kWt netto-kapasitet gir opp mot 619 km rekkevidde, og siden bilen har 800V-system, kan den lades lynraskt.

Q6 skal motta med over 270 kW effekt hele veien fra under 10 til over 35 prosent SOC. Det betyr at du kan fylle på 255 km rekkevidde i løpet av 10 minutter, eller bare bruke 21 minutter på 10 til 80 prosent.

Med på kjøpet, følger Volkswagen Groups nye PPE-plattform (Premium Platform Electric). Her er ikke bare alt helt nytt og optimalisert mot maksimal effektivitet sånn at det blir en bra elbil.

Du har et avansert chassis med blant annet 5-link oppheng av forhjulene, nyvinninger på styringen, luftfjæring med adaptive dempere som opsjon, og svært fleksibel kraftfordeling der balansen er mot bakakselen for mest mulig dynamisk kjørefølelse.

PPE-plattformens fordeler skal i stor grad dreie som om effektivitet, det går på alt fra reduksjonen i ledningsnettets dimensjon som en følge av 800V-systemet til oljekjølte motor- og styreenheter.

Skjermer og lys-triks

Her er altså elbiltingene i orden. Det samme, om enn i noe mindre grad, gjelder plassforhold og praktiske egenskaper.

526 liter bagasje tas bak, det vil være tilstrekkelig for mange – samtidig som det ikke er superimponerende med tanke på bilens størrelse. Frunk på 64 liter som rommer ladekabler og litt til, er topp. Og tilhengervekten på 2,4 tonn er svært bra.

Baksetet er komfortabelt og har god plass til et par voksne eller tre barn. Men som med bagasjeplassen, er det ikke spesielt imponerende med tanke på at dette er en dedikert elbil av en viss størrelse.

Blant triksene som følger, oftest etter avkryssing på listen over tilleggsutstyr, bør lysteknologien utvendig nevnes. Spesielt bak, der OLED-belysningen gjør det mulig å lage sin egen signatur på bakenden. De er også aktive og kan for eksempel etablere røde varseltrekanter om bilen føler behov for å varsle trafikanter som kommer bakfra. Også foran har du disse spesielle segmentene som gjør det mulig å endre utseendet på DRL (Daytime running lights).

På innsiden kommer helt nytt skjermsystem i stor buet form rundt føreren bestående av 11,9-tommers display rett foran deg og 14,5-tommers infotainmentskjerm. Systemet kjører Android OS og skjermene er OLED.

Passasjeren kan tilgodeses med egen 10,9-tommer, og så kan Q6 utrustes med et imponerende head-up display på 88 tommer med utvidet virkelighet. Eksempelvis kan piler legges i veien opp til 200 meter foran deg.

Audi-interiør

Med det, er tiden inne for å ta plass bak rattet.

Allerede før girvelgeren vi kjenner fra Q4 skyves til D, er følelsen god. Du sitter lavt nede i bilen (om du vil), det er både en kjent Audi-signatur og et utmerket utgangspunkt for god kjørefølelse.

Kvalitets-inntrykket i interiøret er som du venter fra en Audi, altså noe for seg selv – et par detaljer unntatt.

Med på å skape følelsen av at dette er noe spesielt, er definitivt skjermen foran deg. På den ene siden er interiøret luftig og åpent, men samtidig kapsles du inn og får cockpit-følelse av høyden og buen på skjermen.

Og bare for å ta det med en gang: Mulighetene du har i dette systemet, er som seg hør og bør i en Audi, omfattende. Du kan fint bruke nødvendige funksjoner uten å sette deg videre inn i ting, men synes du det er moro å gå inn for å justere, tilpasse og utforske, er dette stedet for deg.

Spesielt imponerende sånn med en gang vi ruller avgårde, er AR-navigasjonen i frontruten, som gjør det lekende lett å legge seg i riktig felt ut av flyplassen og over i et omfattende system av filer i alle retninger for å komme seg ut på motorveien. Blå piler ligger i feltet du skal holde, i realtime i frontruten.

Opplevelsen overskygger imidlertid ikke følelsen av å få doningen opp i marsj-fart og sette avgårde i godt tempo.

Dynamisk og balansert

Sånn skal det være – vi vi flyter frem med tung og deilig tysk, luftfjæret premium-følelse fra hjulopphenget. Alt er presist, kjapt og velkalibrert, samtidig som det er komfortabelt. Veldig Audi.

Dette er definitivt et sted du kan befinne seg lenge – setene følger opp – og støynivået er lavt.

Det eneste som ikke er helt som vanlig fra dette merket, er styringen.

Den er kvikkere og mer direkte enn i andre modeller fra Audi, du må passe rattet mer for å holde retningen.

Egentlig ganske likt som i BMW i5 – den også er lettere på rattet og mer direkte enn forgjengerne sine.

Ganske snart svinger jeg av motorveien og begir meg ut på svingete fjellveier, og da kommer nettopp dette godt med. Riktignok ikke ubetinget positivt, men jeg tror vi havner på plussiden uansett.

Balansen i bilen er ikke uventet glimrende, og med den kvikke styringen stuper du inn i svingene på naturlig vis. Men den er i letteste laget. Selv i Dynamic kjøremodus.

Men ok – det veies opp av at karosseriet holdes under kontroll samme hva du kaster etter det. Og kanskje aller best: Når det går så fort at det slipper, føler du det gjennom setet – og tilbys full kontroll.

Den kraftigere elmotoren på bakakslingen, gjør i kombinasjon med balansen og kontrollen på karosseriet, at det er moro å tråkke på ut av svingene.

Forskjellen på Q6 og SQ6 er definitivt merkbar i akkurat den situasjonen, den har tross alt 129 hestekrefter ekstra.

Med det sagt, tror jeg ikke du skal tenke stort på at den vanlige Q6en strengt tatt ikke er superrask (i elbil-verden) fra 0-100 km/t, den trenger 5,9 sekunder mot SQ6ens 4,4.

Langs svingete veier er det mer enn nok å tråkke på med, det samme gjelder på brede og rette veier når du skal kjøre forbi bilen foran.

Denne bilen dreier seg om ganske mye mer enn bare akselerasjon – her er kjøredynamikken poenget, og der leverer begge versjoner – muligens med unntak av styringens vekting – svært godt.

Nesten alene

Det første møtet, med den første bilen på en helt ny plattform, er alltid ekstra spennende.

PPE huser allerede denne bilen og Porsche Macan, men kommer til å utgjøre grunnlaget for en rekke kommende modeller. Med elektriske A6 i spissen.

Som du allerede har forstått, lover dette godt – Q6 leverer på nøkkelpunktene. Den er komplett på papiret, og følger opp i virkeligheten.

Det tok bare et par kilometer av første tur, før sidemannen og jeg kikket over på hverandre, og bekreftet følelsen begge fikk umiddelbart: -Akkurat ja – såpass – vi er der ja – dette er sånn det skal være.

Men det er også litt mer – noe som gjør Q6 unik. I alle fall bortsett fra Macan.

Audis tilnærming til elbil er nemlig noe ganske spesiell – akkurat nå.

For mens rivalen Mercedes leverer elbiler som skiller seg vesentlig fra de velkjente fossil-modellene i både design og følelse (ikke at det trenger å være noe feil med det). Og BMW stort sett kjører multi-energiplattformer der samme bil både kommer i fossil og el (som ikke er helt optimalt), gjør Audi noe helt annet.

Her kombineres nemlig elbil-tech fra øverste hylle med erketypiske Audi-egenskaper. Alt fra rekkevidde og lading til informasjonsteknologi, er det beste du får akkurat nå.

Samtidig ser bilen akkurat sånn ut, som du håper en ny Audi skal gjøre. Proporsjonene er perfekte, og utseendet muskuløst med buene over hjulene og en stor grill som ikke levner tvil om merket.

Å sitte i den, er også akkurat som å sitte i en Audi – ikke noe annet. Det samme gjelder kjørefølelsen, med et par små unntak.

Poenget er at dette er helt elbil, og helt Audi. Den oppskriften lokker.

Galleri:

Data:

Audi Q6 e-tron quattro SQ6 e-tron
Pris fra 759 900 949 900
Pris testbil
Motortype Elektrisk x 2 Elektrisk x 2
HK system 388 517
Nm o/min (foran/bak) 275/580 275/580
Batteri kWt bruto/netto 100/94,9 100/94,9
Sek. 0-100 km/t 5,9 4,4
Topphastighet km/t 210 230
Forbruk blandet kWt/mil 1,7 – 1,96 1,75 – 1,84
Egenvekt kg 2 325 2 350
Tilhengervekt kg 2 400 2 400
Bagasjerom liter 64 + 526 – 1 529 64 + 526 – 1 529
Lengde mm 4 771 4 771
Bredde mm 1 939 1 939
Høyde mm 1 648 1 648
Akselavstand mm 2 899 2 899
Taklast 75 kg 75 kg
Ombordlader, tid 600 min (11 kW) 600 min (11 kW)
Hurtiglading 270 kW 10-80% 21 min 21 min
Rekkevidde WLTP 619 km 596 km