Hjem Nyheter Porsche Macan er klar – med norsk pris

Porsche Macan er klar – med norsk pris

Mange har ventet lenge, men endelig er nye, elektriske Porsche Macan klar. Vi var til stede under verdenspremieren, les alt om den og se bildene.

Av David K Andersen

Ventetiden har vært lang for de som har siklet på Porsches andre elbil, men nå er Macan endelig klar.

Sannsynligvis er det med god grunn, at mange har vært spent på denne bilens ankomst, det handler om to ting.

For det første er Taycan, den superpopulære elbilen som ble lansert for fire år siden, en lav og svært sportslig bil. Ikke noe feil med det, men kanskje har noen måttet ofre litt på plass og praktiske egenskaper for å kunne sitte i en elektrisk Porsche.

Og så er jo Taycan en kostbar bil, den har dessuten blitt dyrere det siste året.

Nye Macan deiser rett inn fra siden, med løsning på begge «utfordringene».

Familiebil

Dette er en SUV, og det er tross alt det de fleste ser etter når de skal ha familiebil for tiden. Lengden på den nye bilen er 4,78 meter, så den passer rett inn i det kanskje mest attraktive segmentet i Norge. Ikke for stor sånn at den er vrien å parkere eller håndtere, men samtidig stor nok til å ha plass til familien med bagasje.

Nye Macan tar 540 liter med baksetet i «Cargo Mode», og i tillegg får du frunk på 84 liter. Totalen øker med 136 liter sammenlignet med utgående modell. Legges baksetene ned, tar den 1 348 liter.

Også tilhengervekten er tilfredsstillende – her kan du hekte på 2 tonn.

Porsche sier baksetepassasjerene sitter 15 mm lavere enn før, og med bedre plass til benene. Foran senkes sitteposisjonen med hele 28 mm for enda sportsligere følelse.

Når vi først er på førerplass, er Macan enkel å kjenne igjen som en moderne Porsche, med stil ala kraftig oppdaterte Cayenne som vi testet nylig (les mer her). 

Sorte flater tvers over, kommer sammen med økende midtkonsoll opp mot dashbordet. Selv om digitaliseringen er merkbar, beholdes en del fysiske kontroller, blant annet for klimaanlegget. Det er bra.

LED-striper er integrert flere steder i kupéen, og fungerer i tillegg til stemningsbelysningen, som en del av kommunikasjonen med bilen. Det lyser ulikt for eksempel når du setter deg inn, lader, eller bilen vil varsle deg som en del av førerassistentsystemene.

Vil du, får du tre skjermer i dashbordet. Førerdisplayet måler 12,6 tommer og er som vanlig buet, mens midt- og passasjerskjemene er på edruelige 10,9. Sistnevnte kan brukes til flere ting, som navigasjon eller strømming av film eller TV. I så tilfelle synes den ikke for føreren under kjøring.

Du får også augmented head-up display som bruker 87 tommer av frontruten til å projisere informasjon i. Eksempelvis ved kjøring etter navigasjon, hvor piler og annen info legges i selve gata når du kommer opp mot den.

Infortainmentsystemet har Android Automotive OS og skal respondere svært raskt. I tillegg har det avansert stemmestyring som aktiveres med «Hey Porsche».

To versjoner fra start

Porsche presenteres i to versjoner nå fra starten av, du har Macan 4 med pris fra 876 839 kroner, og Macan Turbo fra 1 236 728 kroner.

Førstnevnte må sies å representere aggressiv prising, sett opp mot hva elbiler av denne kaliberen gjerne koster i Norge i dag. Du må nok regne med å legge på litt for utstyr, men kommer du deg på rundt millionen eller litt mer, er det en bra pris for en elektrisk familiebil fra Porsche.

Ytelsene burde dessuten holde mer enn nok til vanlig kjøring, Macan 4 yter 408 hestekrefter og 650 Nm med boost. 0-100 km/t avklares på 5,2 sekunder, mens topphastigheten er på 220 km/t.

Skulle ikke det være nok, drar Turbo på med 639 hestekrefter og  1 150 Nm. Dermed fikses 0-100 på 3,3 sekunder, mens topphastigheten er den samme som på Taycan; 260 km/t.

Rekkevidde og hurtiglading

Macan sitter som du sikkert allerede vet på den nye premiumplattformen fra Volkswagen Group som heter PPE.

Det betyr at bilen har 800 volt arkitektur, som igjen gir lynrask hurtiglading. Macan kan lades med effekt på 270 kW, og vil kunne øke fra 10 til 80 prosent SOC på bare 21 minutter.

Skal du lade hjemme, er ombordladeren på 11 kW.

Ved regenerering i forbindelse med bremsing, kan det mates tilbake til batteriet med effekt på 240 kW. Det bidrar selvsagt til rekkevidde.

Med samme batteri på 95 kWt netto i begge versjoner, er det Macan 4 som går lengst, den har rekkevidde på opp til 613 km WLTP på blandet kjøring.

Turbo er på 591 km. Denne bilen er altså konkurransedyktig både på lading og rekkevidde.

Lav luftmotstand

Det er gjort flere tiltak for å øke rekkevidden, eksempelvis er luftmotstands-koeffisienten på bare 0,25. Porsche sier Macan er en av de aller mest stømlinjeformede SUVene på markedet, med en rekke aktive og passive tiltak til å hjelpe seg. Førstnevnte dreier seg om adaptiv bakspoiler, aktive kjøleluker i fronten og fleksible paneler på undersiden av bilen.

Akselavstanden øker med 86 mm på forgjengeren, så med den lave fronten og de korte overhengene i begge ender, ser nye Macan ekstra lav og fet ut. Selvsagt avhjulpet av enorme 22-tommers felger.

Kjørelysene øverst gjør sitt beste for å få bilen til å se enda fetere ut, mens hovedlyktene litt lenger ned, kommer med LED Matrix om ønskelig.

Den slake bakluken i kombinasjon med rammeløse dører, understreker sportslighet, Porsche-arv og coupé-stil. Fete bakskjermer viser muskler, mens Porsche står skrevet med opplyste bokstaver på bakluka.

Firehjuls-styring

Både Macan 4 og Macan Turbo kommer med firehjulsdrift som standard. Kraftfordelingen skjer individuelt basert på behov, og med reaksjonstid på 10 millisekunder. Hvilket kjøreprogram du velger, vil også påvirke hvordan kreftene sendes rundt. Begge akslingene har Porsche Torque Vectoring Plus, med elektronisk diffsperre på bakaslingen.

Macan kommer både med stålfjærer og luftfjæring, du får sistnevnte som standard på Turbo. Her er PASM (adaptive dempere) standard, mens det kan kjøpes til på versjoner uten luft. Nye toventils dempere skal gi større spillerom mellom komfort og sport enn før.

For første gang kommer videre Macan med firehjulsstyring som tilvalg. Da vil bakhjulene i lave hastigheter styre mot forhjulene med inn til 5 grader, sånn at bilen blir enklere å håndtere på trange plasser. I høye hastigheter, bedre retnigsstabiliteten.

Nye Porsche Macan kan bestilles nå, og planlegges lansert i Norge andre halvår 2024.

FLERE DETALJER OM NYE PORSCHE MACAN HER!

Flere bilder fra Porsche: