Hjem Nyheter Toyota GR Yaris oppdateres

Toyota GR Yaris oppdateres

Det er vanskelig å si noe galt om GR Yaris – likevel finsliper Toyota rallybilen for gata ytterligere. På menyen står mer effekt, mulighet for automatgir og nytt dashbord.

Av David K Andersen

Vi elsker denne bilen. Alle elsker denne bilen. Det er selvsagt. Ikke bare er GR Yaris den siste rally-bilen for gata her i Europa (den topper en legendarisk rekke biler som Lancia Delta Integrale, Ford Escort Cosworth, Toyota Celica GT4, Subaru Impreza WRX, Mitsubishi Evo og mange flere). Den er rett og slett ekstremt vellykket.

Som betyr at dette er noe av det morsomste du kan kjøre.

Og heldigvis er det ikke slutt enda. Nå skal den bli enda bedre.

Mulighet for automat

Den største mekaniske nyheten, er mulighet for automatgir – som tilvalg. Heldigvis beholdes også den manuelle girkassen.

Enten du vil slippe å gir selv, eller jage tiendeler på banen, er dette en god nyhet. Den nye girkassen er ikke en dobbeltclutch-enhet, som man kanskje skulle tro, men en 8-trinns med momentomvandler.

Lockup-platene er imidlertid kraftige og aggressivt programmert, her er ikke komfort hovedpoenget. Selv om du via valg av kjøreprogram vil kunne påvirke hvordan den girer.

Med to gir mer enn det manuelle alternativet, og i tillegg raskere giring, blir automatversjonen 0,3 sekunder raskere til 100 km/t og er 1 sekund raskere rundt Fuji Speedway.

Mer effekt og bedre kjøreegenskaper

Motoren er den samme 1,6-literen som før med tre sylindre, men får 19 hestekrefter ekstra og 30 Nm økning i dreiemoment. Dermed leveres det nå 280 hestekrefter og 390 Nm.

Akselerasjonstallene er ikke helt klare foreløpig, men det antas at automaten vil ligge rett under 5 sekunder, mens den manuelle vil være rett over.

Du må forresten leve med 20 kg ekstra å drasse på om du ikke girer selv, men det er neppe merkbart – GR Yaris veier rett under 1 300 kg.

Karosseriet på sin side, stives opp ytterligere for å kunne kalibrere fjærer og dempere mer nøyaktig.

Antallet lasersveisede sammenføyninger økes med 13 prosent, mens bruken av strukturlim med 24 prosent.

Hjulopphenget ser ikke de helt store endringene med unntak av tilpasning av fjærer og dempere til det stivere karosseriet, men enkelte komponenter er festet bedre inn i karosseriet for å sikre at geometrien i hjulopphenget ikke endres ved store belastninger.

Nytt dashbord

På innsiden får du digitalt instrumentdisplay på 12,3 tommer med mulighet for ulike visninger.

Det er montert inn i et helt nytt dashbord, som ut fra bildene å dømme i alle fall tiltaler meg i en bil som dette. Her er det tydelig at funksjon kommer foran estetikk, dette har rett og slett et tydelig industrielt preg. Hva kan passe bedre i en rallybil for gata? Det er også litt lavere for å bedre sikten.

Ved siden av å tilby mer kjørerelatatert informasjon, er også sentrale brytere for kjøreopplevelsen plassert enda nærmere føreren. For eksempel gjelder det VSC-bryteren, og den nye knappen for vannspray av intercooleren. Japp, du leste riktig akkurat der.

Den kanskje aller viktigste endringen kan imidlertid være at førersetet er plassert 25 mm lavere. I tillegg skal justeringsmulighetene for ratte være forbedret. Hvor mye dette har å si i praksis finner vi ut første gangen vi tester nye GR Yaris, men nettopp dette har vært bilenes kanskje eneste ankepunkt.

Som med Supra manuell, som du kan lese test av her, hører Toyota på entusiastkundene sine, og gir dem det de ber om. Lavere sittestilling var en av tingene.

Premiere i Monte Carlo

Som vanlig ved en facelift, kommer nye GR Yaris med oppdateringer på design, men de er i tråd med denne bilens misjon, hovedsakelig ment å bedre aerodynamikken.

Du vil dessuten kunne spesialisere deg mer enn før, nå er det ikke bare Circuit-pakke å velge på, men også mulig å bestille spesialutgaver med relasjon til WRC-satsingen. Det vil både være en Sebastien Ogier Special Edition og en Kalle Rovanpära Special Edition.

Oppdaterte GR Yaris får premiere under årets første WRC-runde – legendariske Rally Monte Carlo. Der vises og de to spesialutgavene for første gang.

LES TEST AV UTGÅENDE TOYOTA GR YARIS HER!

Galleri: