Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Peugeot E-3008

Prøvekjøring: Peugeot E-3008

Endelig er Peugeots elektriske familiebil med lang rekkevidde klar. Her er rapport etter første prøvetur i E-3008.

Tekst og foto: David K Andersen

Med SUV-form og lengde på 4,54 meter, lander Peugeot E-3008 i det mest populære segmentet i Norge. Der tas kampen opp med storselgere som Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y og minst 5-6 andre rivaler.

Ny plattform

Men før vi går nærmere inn på selve bilen, må vi snakke om hva du ikke ser. Dette er nemlig den første bilen fra Stellantis på en helt ny plattform – STLA medium.

Den er utviklet for elbiler, men kan bygges om til hybrid-drift (3008 kommer også som hybrid i andre markeder). Modeller med akselavstand mellom 2,7 og 2,9 meter skal bygges på den. Regn med utallige versjoner fra de ulike merkene de kommende årene.

Målet har vært å få plass til størst mulig batterikapasitet, selv på de korteste versjonene. Resultatet er at 3008 etter hvert kommer i en Long Range-utgave med batteri på 98 kWt netto, og rekkevidde over 700 km.

STLA Medium leveres med forhjulsdrift eller firehjulsdrift, i likhet med den kommende STLA Small. Så vil det også komme en STLA Large, for store biler – da enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Tilbake til 3008, lanseres den nå først med forhjulsdrift, en batteripakke på 73 kWt netto og rekkevidde på opp til 527 km.

Snart firehjulsdrift

Motoren yter 210 hestekrefter og sender bilen til 100 km/t på 8,8 sekunder. Senere i år kommer samme batteri sammen med firehjulsdrift. Da snakker vi 320 hestekrefter. Etter det igjen, lander versjonen med den store batteripakken, som i 3008 kun vil kunne kombineres med forhjulsdrift.

La oss tippe den kommende storebroren 5008 kommer med stort batteri og trekk på alle fire.

E-3008 lanseres i to utgaver – Allure til 428 900, eller GT til 458 900. Du kan i tillegg kjøpe utstyrspakker som til sammen plasserer en fullutrustet GT litt over halvmillionen.

Det betyr at Peugeot legger seg på omtrent samme prisnivå som konkurrentene, enten det er Nissan Ariya, Hyundai Ioniq 5 eller noen av de andre. Unntaket er som vanlig Tesla Model Y, som er billigere, større, men også med kortere rekkevidde til en sånn pris.

Forrige 3008 var en revolusjon for Peugeot, ikke bare introduserte den dagens populære skole for design og interiør, det var den første suksessrike SUVen for merket. 1,3 millioner biler og 7 år senere, er etterfølgeren klar.

Fastback

Den beholder stilen, endringene er ikke voldsomme i måten du oppfatter bilen visuelt på. Kikker du en gang til, er det imidlertid flere ting å merke seg.

Den største er at nye 3008 har coupé- eller fastback-aktig taklinje bak. Sånn sett ligner den altså mer en ID.5 enn en ID.4.

Ellers særpreges bilen av de tydelige linjene og karosseri-profilene, grillen som tar steget videre fra faceliften av forrige generasjon, og selvsagt usedvanlig skarpe LED-lys-signaturer.

Dette har jo blitt et kjennemerke fra Peugeot, legg både merke til de tre løve-klo-stripene under frontlyktene, men også de inne i selve lyktene foran og bak. Særdeles lekkert – spesielt for en bil i dette segmentet.

På innsiden utvikles i-Cockpit videre, denne gangen har en lang, buet 21-tommers skjerm funnet veien til toppen av dashbordet, og erstatter førerdisplay og infotainmentskjerm. Merk deg at dette ikke er to separate skjermer man later som går i hverandre, som hos de fleste andre, men én stor flate.

Systemet er på nett, har smart stemmestyring, og får også Chat GPT integrert på toppversjonene. Hovedsakelig ment som underholdning, du kan for eksempel be bilen lese et dikt, eller fortelle deg om området du er i, når familien er på ferie.

Under er i-Toggle-konseptet videreutviklet, skjermflaten med hurtigvalg er mer fleksibel enn før. Du kan plassere 10 snarveier ved siden av hverandre, og bare sveipe fra side til side for å velge blant dem.

Også rattet får nytt konsept, knappene er borte, og erstattet av berøringsfølsomme overflater. Men du må fortsatt trykke, sånn at hele platen går ned.

Som vanlig ser du skjermen over det lille rattet som er flatt på toppen, og det er heller ikke uventet at interiøret imponerer på design og materialvalg.

Førersiden er utformet etter cockpit-prinsippet sånn at du er omringet av digitale flater og kontroll-organer, mens passasjersiden er desto mer åpen og luftig. Dette er merkbart forsterket sammenlignet med forgjengeren.

Fremfor hard plast, benytter Peugeot et grovt, vevd stoff i overflatene – det tilfører virkelig topp følelse både hva kvalitet og modernitet angår.

Et mer omfattende enn vanlig stemningsbelysnings-opplegg, der kjempebrede felter tvers over hele interiøret lyses opp, gjør det ekstra spesielt å kjøre når det er mørkt.

Du har allerede forstått at interiøret imponerer, det er faktisk ganske mye mer spesielt å sette seg inn her enn i noen av konkurrentene. Det føles påkostet og unikt.

En del av det, ligger i plasseringen av rattet under skjermene, og det fungerer i alle fall ikke dårligere her enn i tidligere Peugeot-modeller. Om dette er en bedre løsning enn konvensjonelt ratt hvor du ser førerdisplayet gennom, er en smaksak. Men head-up display, slipper du i alle fall.

Den venstre siden av skjermen er ikke berøringsfølsom, og serverer informasjonen du trenger for kjøringen tydelig og klart, med logisk plassering av de ulike delene.

Den høyre skjerm-delen som har touch, fungerer glimrende i kombinasjon med hurtigvalg-skjermen under, dette er virkelig noe helt annet enn infotainmentsystemene vi har sett fra Stellantis så langt. Det er bare å glede seg til at dette tar plass i stadig flere nye modeller.

Forsetene er like gode å sitte i som de er å se på, og justeringsmulighetene er fine. Jeg kunne nok hatt enda litt mer å gå på nedover, men da hadde antagelig opplegget med skjermen over rattet, ikke fungert.

Ekstra pluss på første rad, går til volumhjul i midtkonsollen (vi elsker alltid det!), og veldig gode oppbevaringsmuligheter under armelenet, samt i et smart rom på høyre side lenger foran.

Det praktiske

Hopper vi ett hakk bakover, er baksetet bra, plassen er tilstrekkelig for voksne. Det sløses ikke med rom som i enkelte konkurrenter, ei heller er det fullt så enkelt å komme seg ut og inn som i de beste. Men dette er bra nok. Spesielt tatt i betraktning at 3008 tross alt er litt kortere enn mange rivaler.

Fastback-formen på karosseriet, skader ikke hodeplassen i baksetet. Ei heller bagasjevolumet på 520 liter straffes, men skal du laste i høyden, er det selvsagt noe redusert.

På den annen side drar 3008 fordeler av å være forhjulsdrevet, når det kommer til bagasjerommet. Her er det nemlig et stort og dypt rom under gulvet. Som på sin side kan plasseres i to ulike stillinger.

Tilhengervekt på 1 250 kg er ok på en tohjulsdrevet elbilbil (den firehjulsdrevne får 100 kg mer som ikke er fullt så bra), du har 80 kg taklast og finfin bakkeklaring på 19,8 cm.

Ute på veien

Vipper vi girvelgeren, som har tatt plass oppe ved startknappen, i D og svinger ut av parkeringsplassen, er det enkelt å huske hvor lett manøvrering blir med det lille rattet.

Oppe i fart, bidrar det dessuten til direkte styrefølelse – selv om den i realiteten ikke har spesielt kort utveksling.

Når jeg virkelig tar i langs smale og svingete veier, er 3008 lettkjørt og enkel å plassere presist i veibanen. En liten kamp om hvem som tok svingene raskest, mot en lokal helt i Volvo S90, endte med seier, og var ganske underholdende.

Bilen lener seg imidlertid forholdsvis kraftig til siden når du nærmer deg grensen (sommerdekk og tørr asfalt). Sammen med begrensede krefter i motoren, er ikke dette den mest sportslige opplevelsen.

Men selv om 3008 ikke så rask vi kanskje venter av en elbil, er den rask nok, og kanskje enda viktigere: Gasspedalfølelsen er glimrende kalibrert. Det gjør det lett å utnytte kreftene presist når du kjører aktivt.

På komfortsiden, er største fordel svært lavt støynivå – i alle fall der vi testet denne gangen. Kanskje er det i isolasjon en del av den høye vekten, sitter. 3008 veier over 2,1 tonn, som er mer enn den større ID.4en og faktisk nesten 200 kg tyngre enn kommende Renault Scenic.

Akkurat der straffes du dessverre delvis på fjæringskomfort. Oppe i fart, og under belastning, er den svært god. Men i lave hastigheter, må du betale over skarpe ujevnheter. Kraftige stabstag og stive fjærer er nødvendig for å ha kontroll på den tunge bilen, og gjør at de merkes betydelig mer enn ønskelig.

Det er en vanesak du kommer til å venne deg til, og mange andre sliter med det samme. Men noen løser det bedre enn dette.

Peugeot E-3008 er ikke revolusjonerende på elbilegenskaper sammenlignet med konkurrentene som allerede har vært her en stund, den leverer på omtrent samme nivå,

Men den føles generelt hakket mer moderne, og liker du design, har du en god grunn bare der.

Jeg tror interiøret er ett av de sterkeste trekkplasterne, det er i alle fall et punkt som virkelig skiller, og løfter 3008, mot røkla.

Det svakeste, er fjæringskomforten i lave hastigheter. Og muligens den forholdsvis lave motoreffekten.

Ikke noe av det er nok til å frata 3008ens trumfkort, den er beviset på at du kan gå din egen vei og lage noe nytt og annerledes, og komme ut på topp.

Galleri:

Data:

Peugeot E-3008
Pris fra 428 900
Pris testbil 497 700
Motortype Elektrisk x 1 FWD
HK 210
Nm 345
Sek. 0-100 km/t 8,8
Topphastighet km/t 170
Forbruk blandet kWt/mil 1,67 – 1,74
Egenvekt kg 2 108
Tilhengervekt kg 1 250
Bagasjerom liter 520 – 1 480
Lengde mm 4 542
Bredde mm 1 895
Høyde mm 1 641
Akselavstand mm 2 739
Bakkeklaring cm 19,8
Taklast kg 80
Hurtiglading 160 kW 20-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 73 netto
Rekkevidde WLTP 527