Hjem Tester Test: Ford Ranger Raptor

Test: Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor har endelig alt – er dette pickupen som gjør amerikanske drømmer overflødige?

Tekst og foto: David K Andersen

Det har alltid vært litt slunkent å kjøre pickup i Europa. Joda, Toyota Hilux er en legendarisk modell, og vi likte det virkelig da Volkswagen satt 3-liters diesel-sekser i Amarok.

Men bortsett fra sånt, har alt med plan ment for vårt marked, vært ganske beskjedent sammenlignet med hva som finnes i USA. Størrelse, interiør og spesielt motor, har hengt langt bak.

Så har vi også alltid vært glade i amerikanske pickuper her i landet. Delvis fordi avgiftene periodevis har gjort dem rimelige. Men mest fordi vi elsker en skikkelig diger, brutal pickup med stor motor. En ekte truck.

Det er rett og slett bare tøft. Tøft å se på, tøft å høre, tøft å kjøre.

Det har nærmet seg da, det skal sies. Både med Amaroken nevnt over, og da Ford lanserte forrige Ranger som Raptor. Men med 2-liters diesel var vi liksom ikke helt i mål likevel.

Nå er det imidlertid andre boller. Ford har kommet med en helt ny Ranger. Den er større og tøffere enn noen gang. Min egen, 20 år gamle og amerikanske F-150, ser lett stusselig ut når jeg parkerer dem ved siden av hverandre.

HER KAN DU LES TEST AV NYE FORD RANGER I VANLIG UTGAVE

Hva er Raptor?

Amerikanerne har alltid likt å lage heftige versjoner av pickupene sine. I mange år, var det bedre veiegenskaper og stor motor som gjaldt. GMC Syclone, Ford F-150 Lightning, Dodge Ram SRT-10. De var senket, hadde oppgraderte chassis som ga bedre kjøreegenskaper på asfaltvei, og trimmede motorer.

Så fant Ford ut at de skulle prøve noe nytt. I stedet for å ha sportsbiler for gata som forbilde når de modifiserte pickupen F-150, ble ørken-racerne modell.

Bredere sporvidde, høyere bakkeklaring, påkostede dempere og ekstra lang fjæringsvei. Legg til større hjul, forsterket ramme og hjuloppheng, ekstra tøff offroad-styling og sportslig interiør, og Raptor var født.

Bilen, kunne du herje vilt med, uansett underlag. Sladde på grusen, hoppe, eller kjøre uforskammet fort med på grusvei, eller bare offroad.

Det skjedde i 2010 og suksessen ble så stor at det nærmest er skapt et eget segment de andre også må følge. I 2019 tok Ford konseptet også hit, med Ranger Raptor.

Men det var altså forrige Ford Ranger Raptor, nå handler alt om en helt og større bil.

Bensin-sekser

Hjertet i den nye Raptoren er en 3-liters EcoBoost V6 bensinmotor med to turboer.

Ford Performance har fiklet med den, og blant annet montert anti-lag-system som holder turbotrykket oppe i 3 sekunder for å sikre best mulig gass-respons. Andre høydepunkt, er originalmontert effekt-anlegg med mekaniske klaffer som følger de ulike kjøreprogrammene.

Det både høres seriøst ut, og er det. Lyden i Baja-mode for eksempel, som er det heftigste kjøremoduset, er skikkelig tøff. Ikke så grov, men raspende og høy sang, får den til å låte nesten racingbil-aktig.

Effekten er imidlertid litt beskjeden sett opp mot maskinvaren, det hentes «bare» ut 292 hestekrefter. Det er mer enn 100 mindre enn hva samme bil har i Australia og USA, og skyldes strenge europeiske utslippsregler.

Med rett under 500 Nm går imidlertid dette riktig så bra likevel, den klarer 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Opplevelsen er langt fra sjokkartet, og chassiset hadde veldig godt kunne håndtert mye mer effekt.

Men kjørbarheten er god, og det er kanskje det viktigste: Å ha nok power til å kunne utnytte resten av bilens potensiale. Der kommer også 10-trinnsautomaten inn, som gjør jobben effektivt og tilfredsstillende enten du kjører vanlig, eller drar på og benytter manuelt modus for å beholde full kontroll over bilen.

I tillegg er det selvsagt alltid deilig med mer enn fire sylindre. Det gjør opplevelsen mer avslappende og balansert, selv under vanlig kjøring.

Forbruket kan imidlertid gjøre deg ganske nervøs for bankkontoen, så kjører du veldig mye, er kanskje versjonen med 2-liters diesel, det beste valget (Raptor kan også kjøpes med den).

Konge uansett underlag

Kjøreegenskapene er og blir Raptorens attraksjon.

2,5-tommers adaptive Live Valve Fox-dempere med «Bottom Out Control» er hva det snakkes mest om, og de er sentrale i oppsettet. Men det er mye mer: Rammen er avstivet ytterligere, og opphenget er ekstra solid og delvis i aluminium.

Og så er sporvidden større, hjulene store (17-tommers felger, og på sommer har den BF Goodrich All-Terrain i egen Raptor-versjon), og det hele justert inn og kalibrert som bare Ford kan.

For det merkes at Raptor er noe disse folkene har holdt på en stund. Aller morsomt, er det å kjøre som du ser på bilene eller i videoene på bilogmotordavid på Instagram og TikTok. Det er helt utrolig hvordan du kan jage på og ha det moro utenfor veien.

Styringen gir full kontroll på bilen, sammen med den skarpe gassresponsen som utnyttes fullt ut om du girer selv.

Vekt, størrelse og biltype merkes definitivt fortsatt når du skal ha denne svært godt voksne doningen inn i svingene, men klarer du å sette den opp riktig, kan du le hele veien til neste innbremsing.

Offroad-egenskapene i virkelig tøft terreng er dessuten i en klasse for seg selv, du kan lese mer og se bilder av det i denne artikkelen. 

Og så er toppen av kaka at det avanserte hjulopphenget gjør fjæringskomforten enestående på dårlig vei. Raptor bryr seg ikke et sekund om telehiv, hull i asfalten eller elendig grusvei. Bare kjør som om det var motorvei – komforten og kontrollen over bilen er tilnærmet lik.

Den helt vanlige utgaven av nye Ranger, med mindre hjul, smalere sporvidde og generelt snillere oppsett, er nok hakket mer avslappende på god vei – da merker du liksom litt at Raptoren er en råtass som er god for mye mer. Men så snart veien blir dårligere, er Raptor konge.

Interiør som står i stil

Klatrer du opp i førerhytta, slås du delvis av de farge-koordinerte elementene og den store skjermen, men det du blir aller mest glad i, er setene og sittestillingen.

Også dette er et punkt vi Europeere har måttet misunne amerikanerne i årtier på pickup, men endelig sitter du som en konge, også i en bil ment for oss.

Raptor har egne sportsseter, de er store og byr på passe kompromiss mellom sport og komfort. Du ser dem på bildene, de er like gode å sitte i som de er tøffe å se på.

Og så kan de senkes langt nok ned, uten at du av den grunn kommer for nære gulvet. Når rattet samtidig kan trekkes tilstrekkelig ut, blir kjørestillingen helt perfekt.

Rattet har perforert skinn og er godt å holde i, og delvis takket være et Alcantara-lignende trekk på deler av dashbordet, er kvalitetsfølelsen milevis over hva vi tidligere har sett i pickuper som dette.

Premium er det ikke her inne, men fint og spesielt nok til å føle at du befinner deg et sted litt utenom det vanlige.

Brukervennligheten er tilfredsstillende, høydepunktene er smarte og gode rattknapper, fysiske hjul til klimajustering og et supert førerdisplay med all informasjon du trenger rett foran deg.

Infotainmentskjermen i midten på 12,4 tommer, er tydelig og har fin inndeling av skjermen. Fordelen med portrettformat er åpenbart at det er enklere å ha ulik type informasjon oppe samtidig. For eksempel Apple Carplay øverst og andre ting under.

Skjermen er rask i responsen, men det er en ulempe at det ikke finnes noe sted å hvilke resterende fingre på, når du trykker på den. I kombinasjon med den vertikale monteringen, gjør det at du noen ganger må sikte lenger enn ønskelig for å klare å trykke der du ønsker på den digitale flaten.

Konklusjon

Den gode nyheten er at Ranger Raptor ikke bare har fått motoren den fortjener, men har blitt en bil verdig sine amerikanske forbilder. Nå trenger du ikke lenger drømme om en F-150 samtidig som du ser litt ned på Ranger. De vanvittige kjøreegenskapene er og blir høydepunktet, men nå følger motor, interiør, kjørestilling og design på. De litt dårligere nyhetene omfatter kostnadene, både ved bilkjøpet og bensinpumpen. Med det er lettere å svelge når bilen er så rå.

Galleri:

Data:

Ford Ranger Raptor
Pris fra 696 900 (XLT 170 hk Rap Cab)
Pris testbil 1 030 500 (ink mva)
Drivlinje 10A 4WD
Motortype V6 bensin twinturbo
Motorvolum ccm 2 956
HK 292 v/5500 o/min
Nm 491 v/2300 o/min
Sek. 0-100 km/t 7,9
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet l/mil 1,38
Utslipp CO2 g/km 315
Egenvekt kg 2 454
Tilhengervekt kg 2 500
Bagasjerom liter
Lengde mm 5 360
Bredde mm 2 028
Høyde mm 1 926
Akselavstand mm 3 270