Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Ford Ranger Raptor

Prøvekjøring: Ford Ranger Raptor

Ford lanserer Ranger i helt ny generasjon med toppmodellen Raptor. Den er så rå at konkurrentene aldri vil ta den igjen, men så koster det også.

Av David K Andersen

Pickup i Europa har pleid å bety japansk bil. Helt til Volkswagen og Ford bestemte seg for å gjøre noe med saken. Amarok stilte med personbilaktig komfort og V6 diesel, mens Ford røffet opp Ranger med større motorer og Raptor-utgave.

I dag er situasjonen nok en gang endret. Ford Ranger har tatt total kontroll over markedet, og når det endelig kommer en ny Amarok, er det også en Ford (Ford skal stå for Ranger/Amarok og Transit/Transporter, mens Volkswagen står for Caddy/Connect, i et samarbeid om nyttekjøretøy).

Så, dette er nye Ranger – hva byr den på?

Denne femte generasjonen Ranger skal være den mest brukervennlige noen sinne, ifølge Ford.

Økt bredde skal gi størst plan i klassen, blant annet med plass til Euro-pall mellom hjulhusene – lastevolumet er på 1 200 liter. Innsiden er for øvrig konstruert slik at du selv enkelt kan dele rommet inn i flere mindre rom bare ved å sage til bord og sette inn. Underlaget skal dessuten være skånsomt mot knærne, og spesielt enkelt å holde rent.

Skinnesystem både inne i og utenpå planet gjør det enkelt å feste lasten, og bilen kommer om ønskelig med elektrisk rulledeksel over planet. Bare trykke på en knapp ved siden av de to stikkontaktene som er montert bakerst på ene siden.

Luken til planet har videre en torsjonsstav i seg, som gjør den fjærlett å lukke. Du har også fullt belyst lasteplan, samt en sonelys-system som lyser opp områdene rundt bilen og som kan styres med Rangerens app til telefonen. Smart.

Innvendig finner du et interiør som minner mer om personbil enn pickup. En stor 12-tommers skjerm i portrettformat dominerer dashbordet. Den følges opp av digital instrumentering rett foran deg på 12,4 tommer. Systemet er Sync4, og altså det siste fra Ford.

Ranger leveres i XLT, Limited, Wildtrak og Raptor-versjoner, du kan velge 2-liters twin-turbo diesel på 205 hester med 10-trinns automat, eller 3-liters V6 diesel (Wildtrak) på 240 hestekrefter.

Prisene starter på 662 500 for Limited, mens V6 diesel betinger 722 300 kroner. Rimeligste versjon XLT, kommer litt senere.

Raptor

Raptor-utgaven vi tester her (det er den som kommer først, resterende versjoner kommer neste år), er imidlertid noe ganske annet enn en vanlig Ranger. Konseptet kom først på F-150 i 2010, og så smittet det over på lillebror Ranger i 2019. Inspirert av ørkenracerne som kjøres i det berømte Baja-løpet i Mexico, betyr Raptor store oppgraderinger av hjuloppheng, dempere og fjærer.

Bilene er skapt for maksimal ytelse i terrenget, enten det går fort gjennom åpent landskap eller klatres i fjell. Bonusen er uovertruffen komfort på dårlige veier, og kjøreegenskaper andre pickuper bare kan drømme om.

Nye Raptor har 2,5-tommers adaptive Live Valve Fox-dempere, som kontinuerlig tilpasser seg forholdene. Du kan også påvirke virkningen via valg av kjøreprogram. Teflon tilsatt olje, reduserer friksjonen internt med 50 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Fox Bottom Out Control gir ekstra demping den siste fjerde-delen av fjæringsveien, slik at du lander pent etter hopp, eller ved andre ekstreme belastninger.

De er selvsagt montert inn i kraftig oppgradert hjuloppheng med evne til juling på nivå 10. Rammen er dessuten oppgradert for lengre fjæringsvei foran, enn i forrige generasjon.

Den kanskje største nyheten sammenlignet med forrige modell, er hva som befinner seg under panseret. Riktignok vil nye Raptor som før, etter hvert kunne kjøpet med 2-liters diesel på 205 hestekrefter. Men i denne omgang må du ta til takke med en 3-liters V6 bensinmotor med to turboer.

Den yter 292 hestekrefter og 491 Nm, og er koblet til en 10-trinns automatkasse. Kreftene leveres videre ut via en ny fordelingskasse som benytter elektronisk styrte clutcher (e-AWD), og du kan låse differensialene både foran og bak.

Ford Performance

Raptor kommer i likhet med ST- og RS-modellene fra Ford Performance, som har oppgradert motoren blant annet med antilag-system som holder turbotrykket på maks i 3 sekunder. Bilen har også originalt effektanlegg med mekaniske klaffer og fire innstillinger: Stille, Normal, Sport og Baja. Sistnevnte er kun ment for kjøring på lukket område, og stiller med tilnærmet fri eksos.

Unike farger, som testbilens Code Orange, og eksklusive 17-tommers felger med BF Goodrich AT-dekk i egen Raptor-versjon, er på plass.

Diverse sorte detaljer, stigtrinn i støpt aluminium, samme lyssignatur foran og bak (den har også fått LED Matrix hovedlys), hevede fangere, tauekroker, store eksosutslipp med påkjørselsvern og kraftige beskyttelsesplater, kompletterer den allerede hevede og breddede bilen, og gjør den ekstremt lett gjenkjennelig.

Innvendig finner du unike sportsseter og en rekke andre detaljer som alle har Code Orange kontrastfarge. Rattet kommer med perforert skinn og rødmarkering på toppen, og deler av dashbordet er kledd i et nytt materiale som fremstår som en mellomting mellom myk plast og Alcantara.

Midtskjermen huser alt du kan ønske deg, inkludert egen offroadvisning hvor du ser terrenget foran bilen via kameraet, og merker i bakken som viser hvor hjulene svinger. Skjermvisningen hentes opp via dedikert knapp i midtkonsollen, og lar deg også skru sperrene av og på, samt aktivere fartsholderen for offroadkjøring (som Hill Descent Control, bare at den virker oppover og bortover også).

Kjøreprogrammene Normal, Sport, Glatt, Steinete, Sand, Gjørme/hjulspor og Baja nås ved å vri på et hjul, mens du velger høy og lavserie med knapper inne i hjulet.

Du har dessuten direkte tilgang til dempersettinger, eksosklaffer og kjøreprogram via egne rattknapper.

Start med å glem det aller meste du vet om pickuper. Dette er noe annet, på alle måter.

Det begynner på utsiden med design som gjør doningen tøffere enn noen andre. Men det er på innsiden du virkelig skjønner at dette er ny liga.

Store og komfortable sportsseter med rikelige justeringsmuligheter, gjør i kombinasjon med langt bedre teleskopinnstilling for rattet, at kjørestillingen blir perfekt. Du kan sitte høyt, lavt, rett-opp-og-ned eller tilbakelent – alle variasjoner funker. Som i en «ordentlig» F-150.

Kjørekomforten er suveren, enten det er på sideveier eller på motorveien. Fjæringen er behagelig, støynivået lavt og kjøreegenskapene presise med tanke på biltypen.

Det hele er akkompagnert av turbo V6eren, som avgir en av de mest fantastiske motorlydene jeg har hørt på lenge. Lynrask er bilen ikke, men dette er noe ganske annet enn en firesylindret diesel – spesielt når hastigheten begynner å bli høy.

Automatkassen girer mykt og umerkelig i Normal-modus, samtidig som det er svært aggressiv og rask i Sport.

Igjen: Bare glem alt du vet om pickuper som dette – Ranger Raptor er i en egen liga langs alle typer vei.

HOLDER IKKE TURBO-V6? LES TEST AV RAM TRX MED KOMPRESSOR-V8 HER!

Hopp men ikke sprett

Mindre imponerende blir det ikke offroad. Ford hadde laget til noe ala en rallycrossbane (bare uten asfaltpartier), inkludert hopp, i anledning lanseringen. Langs den, bekreftet bilen, eller nærmere bestemt overgikk den, alle forventninger du kan stille til en Raptor.

Den kan kastes inn i svingene og spinne deg sidelengs rundt med full kontroll, og ved hjelp av firehjulsdrift-systemet i Baja-mode (beregnet for nettopp sånn herjing). Og så kan du hoppe.

Aktiviteten kommer med solid adrenalin-kick i det du forlater hoppkanten og det suger i magen som på Tusenfryd, på vei ned mot bakken igjen. Det rare er at du venter en kræsjlanding, men så treffer du bakken som på en pute. Helt utrolig hva chassiset og demperne klarer å ta opp.

Over i røffere terreng, viser Raptoren seg likeledes kapabel. Eksempelvis i Rock Crawling-modus, hvor du ved hjelp av sperre på begge akslinger, kamera som viser hva som skjer rett foran og hvor du havner ved gitte styrevinkler, seriøs fjæringsvei og det hele, kan klatre opp ekstreme, steinsatte bakkesider.

Vi snakker offroad-egenskaper du må over på Jeep og Land Rover i de drøyeste utgavene for å matche.

Nesten en million kroner er mye penger for en pickup som konkurrerer med biler som Toyota HiLux og Isuzu D-Max. Eller kanskje ikke? Legg på en full Arctic Truck-ombygging på en av dem, og prisen blir den samme.

Forskjellen er at Raptoren likevel slår dem på tilnærmet alt. På toppen av det får du en potent V6-motor, og kjøreegenskaper og komfort langs offentlig vei, god eller dårlig, som ingen matcher.

Nye Ford Ranger Raptor en av disse bilene som kommer en sjelden gang, og som hever lista i klassen så mye på en gang at det er vanskelig å se for seg at den noen gang vil bli tatt igjen.

Galleri:

VENTER DU PÅ ELEKTRISK PICKUP? LES OM NOEN AV DE RÅESTE HER!

Data:

Ford Ranger Raptor
Pris fra 662 500 (Limited 2.0 d Rap Cab)
Pris testbil 912 025
Drivlinje 10A 4WD
Motortype V6 bensin twinturbo
Motorvolum ccm 2 956
HK 292 v/5500 o/min
Nm 491 v/2300 o/min
Sek. 0-100 km/t 7,9
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet l/mil 1,38
Utslipp CO2 g/km 315
Egenvekt kg 2 454
Tilhengervekt kg 2 500
Bagasjerom liter
Lengde mm 5 360
Bredde mm 2 028
Høyde mm 1 926
Akselavstand mm 3 270