Hjem Nyheter Volvo EX90

Volvo EX90

Volvo har vist XC90-etterfølgeren, EX90. Den nye elbilen later til å ha alt en familie kan ønske seg, men det tar tid før den er på plass.

Av David K Andersen

Volvos store SUVer har imponert i hver generasjon. Den første XC90en ble lansert i 2002, på et tidspunkt hvor SUV i denne størrelsen fortsatt var en nye greie. Volvos tradisjonelle styrker som sikkerhet, komfort og plass, pakket inn i stilig offroad-inspirert design, tiltalte stort. Suksessen ble deretter.

Andre generasjon kom i 2015, og gjorde egentlig mye av det samme, men med to store forskjeller: Den fikk fullverdig premium-følelse og ble dermed løftet til samme nivå som BMW X5 og Mercedes GLE. Og så kom den i ladbar variant. Suksessen ble ikke mindre, dette har vært drømmebilen for mange norske familier de siste 7 årene.

Nå er det imidlertid klart for erstatteren, den ble vist i produksjonsferdig versjon for noen dager siden. Du må riktignok vente til 2024 med å få levert bilen, men den kan bestilles nå.

XC til EX

Navnet endres fra XC til EX, en klar indikasjon på at dette er en ren elbil. Og egenskapene er imponerende på papiret.

Batterikapasiteten er på 111 kWt brutto/107 netto. Det gir estimert rekkevidde på 580 km. Forbruket er foreløpig estimert til litt over 2 kWt pr mil.

Også hurtiglade-egenskapene ligger der de bør for en påkostet bil som kommer om halvannet år, den vil kunne ta effekt på opp til 250 kW, og skal kunne lades fra 10 til 80 prosent SOC på ca 30 minutter.

Fra starten av kommer bilen med to effektuttak (batteripakken er den samme i begge), du kan velge Twin med 408 hestekrefter og 770 Nm, eller Twin Performance med 517 hester og 910 Nm.

Akselerasjonen fra 0-100 km/t går på henholdsvis 5,9 og 4,9 sekunder. Begge deler mer enn raskt nok, så i utgangspunktet burde Twin-utgaven holde fint.

Med startpris på 864 900 for Twin og 904 900 for Twin Performance, er imidlertid ikke prisforskjellen enorm, så mange vil kanskje gå for påslaget og få den råeste versjonen. Når man først skal.

Prisen vil for ordens skyld kunne påvirkes av avgiftsnivået innen lansering, men etter hva vi forstår, skal de ikke endres fra Volvos side.

Bilene kommer med mer standardutstyr enn noen gang, du får blant annet firehjulsdrift, adaptive dempere, luftfjæring, 7 seter, Adaptive LED pixel hovedlys, panoramatak, massasje i forsetene, Bose lyd, 21-tommers felger, head-up display, 360-graders kamera og Google infotainment.

Ønsker du å oppgradere, finnes selvsagt mulighet for det, blant annet med Volvo Cars Pilot assist som innebærer komplett førerassistanse-pakke, Bowers & Wilkins lyd og 22-tommers felger.

Det er fordeler ved å bestille bilen over nett, eksempelvis er vinterhjul inkludert i prisen. Og du kan leie EX90 på ulike typer avtaler, fremfor å kjøpe den. Månedsbeløpene starter rundt 12 000 kroner.

Det praktiske i orden

EX90 vokser litt på lengde og bredde, samtidig som den er noe lavere enn XC90. Den måler 5,03 meter i lengderetning og er 1,96 meter bred. Akselavstanden er nesten 3 meter, og egenvekten på vanvittige 2 818 kg. Det er økning på rundt 800 kg mot en ren fossil-utgave av XC90.

Lav luftmotstand med Cd-verdi på 0,29, og tilhengervekt på 2 200 kg, veier kanskje litt opp på forbruk og hva det praktiske angår, i forhold til vekten.

Og så ser innvendige plassforhold svært lovende ut.

Den tredje seteraden er elektrisk nedfellbar, men selv med den oppe, er det plass til 310 liter i bagasjen. Det er ganske bra for en 7-seter.

Nå ikke bakerste rad er i bruk, tar bagasjerommet hele 655 liter. Forskjellen mot rivalen BMW iX, som tar 500 liter, er stor. Du har også 35 liters frunk.

Bakkeklaringen er for øvrig på hele 20,8 cm, så sammen med firehjulsdrift, høy tilhengervekt og god plass, er det ingen svakheter å finne om vi tenker optimal norsk familiebil.

Sikkerhet viktigst

EX90 blir ikke overraskende den sikreste Volvoen noen sinne, nyhetene denne gangen går blant annet på førerforståelse. Via to kameraer og føling i rattet, skal bilen klare å følge med på hvor oppmerksom føreren er, og gripe inn tidlig og effektivt dersom noe skulle svikte.

Det interne systemet komplementerer et utvendig sensorsystem bestående av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.

-Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har målet vært å produsere en bil som har oversikt over flere mulige trafikale farer enn noen gang før. Vi tror denne teknologien vil bidra til å redde liv, sier kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, Erik Trosby.

De nye sikkerhetssystemene snakker også sammen med infotainmentsystemet der skjermene til enhver tid skal vite hva som bør vises av relevant informasjon mens man kjører. Informasjonen blir presentert på en ny kontekstuell menylinje og denne teknologien skal bidra til at sjåføren ikke blir distrahert.

Volvo EX90 kommer med 14,5″ senterdisplay med touchscreen, som gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner. I tillegg har den et 8” tommers førerdisplay over den elektrisk justerbare rattstammen, for mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde.

Galleri:

 

Forrige artikkelTest: Skoda Octavia stv 150 TDI 4×4 DSG
Neste artikkelPrøvekjøring: Ford Ranger Raptor