Fords kommende elektriske pickup F-150 Lightning får konkurranse fra erkerival Chevrolet Silverado. Og allerede ute på amerikanske veier finner du Rivian R1T, med GMC Hummer hakk i hel. Hvordan er de fire amerikanerne opp mot hverandre, og kommer de til Norge?

Av David K Andersen

Det har vært mye styr rundt elektriske pickuper de siste årene, spesielt etter at Tesla presenterte vanvittige Cybertruck. Så langt er det imidlertid Hummer og Rivian som har kommet lengst, og skal vi dømme etter den eksplosjonsaktige interessen for Ford F-150 Lightning, er det kanskje en noe mer tradisjonell tilnærming som slår best an.

Hva det blir av Cybertruck får tiden vise, og det er flere på gang. Også Stellantis-merket RAM er ventet på banen, og pickuper er ventet fra Lordstown og Canoo. Her kikker vi nærmere på de fire som fremstår nærmest, og som offisielle bilder eksisterer på.

Ford F-150 Lightning

Det er naturligvis en stor greie når Ford kommer med elektrisk versjon av F-serien. F-150 er USAs desidert mest populære pickup.

Interessen har imidlertid overgått alle forventninger, Ford har nå passert 200 000 reservasjoner, i forkant av salgsstart nå i vår. For å prøve å holde unna er produksjonskapasiteten oppjustert flere ganger siste halvår. Slik det er nå, håper Ford å kunne ligge på 150 000 biler i året når produksjonen er i full drift.

Så stor er etterspørselen at Ford-forhandlere i USA har satt opp prisen med 100 – 150 000 kroner, og det sies at de som kjøper bilen den første tiden må binde seg til å beholde den i et år. I et forsøk på å kontrollere markedet så ikke prisene tar fullstendig av på privatmarkedet.

Her ligger selvfølgelig også forklaringen til at F-150 foreløpig ikke ser ut til å komme til Norge. Vi er riktignok glade i elbiler her, men det er naturligvis lite poeng for Ford å styre med Europa på dette tidspunktet – de har mer enn nok med å håndtere hjemmemarkedet.

Ford F-150 Lightning har omtrent samme karosseri som fossilbilen som produseres i dag, så utseendet er kjent. Og ikke minst tøft, med diger grill og høyt og langt panser.

Den elektriske pickupen utnytter imidlertid rommet der det til vanlig som oftest sitter en Ecoboost V6 godt – et stort bagasjerom har tatt plass der, og gjør bilen om mulig enda mer praktisk. Det samme er tilfellet for de andre bilene vi snakker om her.

Alle Lightning kommer med firehjulsdrift, via en motor foran, og en bak. Den kommer med to batteripakker, med kapasitet på 98 eller 131 kWt. Den lille, som gir deg 426 hestekrefter, er ventet å gi omlag 370 km rekkevidde. Med den store pakken får du 563 hestekrefter og rundt 480 km rekkevidde.

Galleri:

Chevrolet Silverado EV

Fords erkerival på pickupmarkedet Chevrolet, presenterte sin kommende Silverado EV nå i januar. Den skiller seg fra Forden på flere måter, blant annet er karosseriet nytt. Ikke minst kommer den senere, vi snakker modellår 2024.

Men den drar også på med mer imponerende spesifikasjoner. Rekkevidden er foreløpig estimert til hele 640 km for toppversjonen. Den skal også få 664 hestekrefter og litt over 1 000 Nm i dreiemoment. Altså mangler elbilen bare et par hundre Newtonmeter på 6,6-liters Duramax-dieselen.

Hutiglading vil kunne skje med effekt på opp til 350 kW, så finner du en lader som kan levere sånt, vil dette gå lynraskt.

Silverado EV kommer i en nyttekjøretøy-orientert versjon, som GM sier kommer til å prioriteres fra starten av. Her er det snakk om en enklere utgave tilpasset næring, og startprisen skal være under en halv million kroner. Skal du ha en fullutrustet bil med maks effekt og størst batteri, er prisen ventet å overgå millionen.

Galleri:

 

GMC Hummer

Chevrolets søstermerke GMC, har de senere årene blitt markedsført i segmentet over Chevrolet – altså større motorer, mer utstyr og bedre materialvalg i interiør og så videre.

GMC vil på sedvanlig måte komme med en pickup nært beslektet med Silveradoen omtalt over.

Men de har allerede en bil i salg i dag. For etter at GM skilte ut Hummer som eget merke på den tiden de produserte H1, H2 og H3, har det nå blitt flyttet inn under GMC, og er i stedet et modellnavn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hummer EV-leveransene starter nå i år, og senere kommer også en SUV-utgave av den.

Dette er en versting av en pickup, med tre motorer og 1 000 hestekrefter. Den har også svært høyt dreiemoment, men tallet er ikke fastsatt på normal måte foreløpig – GMC har, nokså kontroversielt, oppgitt dreiemoment i nedgiret tilstand per hjul. Det gir ikke sammenlignbare tall, men det skal i realiteten være snakk om rundt 1 300 Newtonmeter.

Akselerasjonen er det i alle fall ikke noe feil med, den skal klare 0 til 96 km/t på ca 3 sekunder.

Batterikapasiteten er så vidt vi kjenner til ikke offisielt oppgitt foreløpig, men det skal dreie seg om vanvittige 200 kWt. Så veier også bilen rundt 4 tonn, så denne vil du ikke kunne kjøre i Norge uten lastebilførerkort. Med tilhengervekt antatt å havne på rundt 5 tonn, kan du like gjerne ta lappen på vogntog først som sist.

Rekkevidden er på 560 km, og takket være 800-Volts arkitektur, kan den hurtiglades med effekt på 350 kW.

Prisen ligger fra rundt 800 000 kroner og opp til omlag 1,3 millioner kroner.

Galleri:

 

Rivian R1T

Den eneste som per nå er ute i markedet er R1T fra det nye selskapet Rivian. Denne pickupen er mindre enn de andre, den plasserer seg størrelsesmessig mellom eksempelvis Ford Ranger som vi kjenner her, og Ford F-150. Bilen leveres kun med 4 dører og har et noe mer SUV/personbil-aktig preg enn de tradisjonelle amerikanske pickup-truckene.

R1T har et annet opplegg for drivlinje enn elbiler flest, de har valgt en løsning vi trodde ville komme på bred front for noen år siden, men som så langt mange velger ikke å bruke.

Denne bilen har nemlig fire elmotorer. Én for hvert hjul. Det gjør den både rask, 800 hestekrefter sørger for 0-96 km/t på 3 sekunder, og det gir fordeler i terrenget. Der skal den ifølge amerikanske medier som har testet, være svært imponerende.

I tillegg gjør løsningen det mulig å styre retning og effekt til hvert hjul helt individuelt. Rivian kan som følge av det spinne hjulene i ulik retning på hver side av bilen, som betyr at den kan spinne seg selv rundt sin egen akse.

Batterikapasiteten er 135 kWt, men et større batteri på 180 kommer i løpet av året – mot et påslag på noe over 100 000 kroner. Rekkevidden er 480 km for dagens utgave.

R1T har for øvrig en rekke smarte detaljer, som eksempelvis eget bagasjerom i nedre, bakre del av hytta.

Prisene starter rundt 700 000 kroner, og det sies at Rivian kommer til Norge. Når og hvordan, er vi ikke kjent med, men registrerer at det snakkes om 2022.

Galleri:

Hvor aktuelle er bilene for Norge?

Vi får se hva som kommer hit, og når. Og det vil selvfølgelig komme elektriske pickuper i den størrelsen som selges i Europa per i dag. For husk at selv om disse amerikanerne ser ulidelig kule ut på bilder og har spesifikasjoner som virkelig tiltaler, er dette store biler. Jeg har selv kjørt Ford F-serie som gårdsbil i 20 år, og dette er biler som ikke er veldig enkle å håndtere og parkere i norske byer.

Trenger du lastebilførerkort, sier det seg selv at kundegruppen minsker betydelig. Og det fra et i utgangspunktet nokså begrenset antall. Pickuper selger ikke i særlig store volumer i Norge, og det er liten grunn til å tro at de blir de neste folkebilene selv om de er elektriske.

At for eksempel General Motors, som er ute av Europa, skulle etablere import til Norge for Chevrolet og GMC, for selge noen i det store bildet ekstremt få eksemplarer, er selvfølgelig svært lite aktuelt.

Men du vil helt sikkert kunne kjøpe disse bilene også her etter hvert. Via privat-import. Lite tyder imidlertid på at vi da snakker spesielt lave priser, og da faller i allefall deler av poenget bort. For selv om elektrisk er kraftfullt og bra, er jo også fossilmotorene disse bilene har i dag, en viktig del av grunnen til at de faktisk går en del av dem her i Norge.

Man kan også spørre seg, når man leser om batteristørrelser og volumet av biler som skal produseres, hvor amerikanerne skal få alle batteriene og halvlederne fra. Akkurat nå, og en god stund fremover, kan ikke det være noen enkel oppgave.

Sånn det ser ut nå, er mitt tips at av disse, er det Rivian som har størst sjanse til å gjøre suksess her. Prisen er levelig, størrelse noe mer anvendelig for norske forhold, og ikke minst har den større potensiale til å fungere som personbil for flere. Den kommer også i SUV-utgave.

Forrige artikkelTest: BMW iX xDrive50
Neste artikkelTest: Kia EV6 RWD