Hjem Tester Test: Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro

Test: Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro

Audi Q4 e-tron finner sin plass stadig bedre, og har mer gående for seg nå enn da den kom.

Tekst og foto: David K Andersen

Helt siden jeg testet bakhjulstrekkeren for snart to år siden, har jeg fundert over Q4ens plass i hierarkiet. Merkbart dyrere enn sine plattform- og teknologi-søsken Volkswagen ID.4/5 og Skoda Enyaq. Men ikke veldig mye billigere enn storebror e-tron.

Den har dessuten vært tilnærmet umulig å få tak i – om du har vært ute etter en spesielt godt utstyrt versjon. Som jo den typiske Audi-kunden gjerne kan være.

Dermed er det på høy tid å prøve på nytt. Kanskje er det bare jeg som har gått glipp av noe?

Dette er bilen

Til å begynne med, kan vi i alle tilfeller slå fast at posisjoneringen mot storebroren e-tron, er avklart. Årsaken er introduksjonen av Q8 e-tron, altså faceliften, som skjer når i vår.

Der utgår «billigversjonen» med lite batteri (nye Q8 e-tron 50 har nå samme batteri som 55 hadde før). Altså er det ikke lenger mulig å kjøpe en e-tron til nesten samme pris som en Q4.

Og selv om Q4en fortsatt er mer kostbar enn en Volkswagen eller Skoda, har nå også de blitt dyrere. Kanskje er det lettere å legge på litt og velge Audi over Skoda, når sistnevnte i toppversjon kan betinge 700 000 kroner.

Testbilen vi har om hendene her, føles i alle fall som en versjon mer enn kapabel til å ta fighten både opp- og nedover.

45 quattro betyr den «mellomstore» drivlinjen med 265 hestekrefter og firehjulsdrift. Under har du 40 med bakhjulsdrift og 204 hester, mens 50 quattro på 299, befinner seg over.

Videre er det en Sportback, som om jeg får si det, definitivt er designvinneren blant alle MEB-baserte SUVer så langt. Det er fortsatt litt rart med denne store plastgrillen, men utenom det, er denne bilen virkelig en innertier på utseende.

Det er videre en Business Edition, som gir mye bra utstyr. For eksempel er omtrent alt av førerassistent-funksjoner med, sportsseter, Sonos lydanlegg, og veldig mye mer av den type utstyr som en bil bør ha i dag.

Ut over det er den utstyrt med hellakkering i bilens fare, 21-tommers felger (ikke på bildene), LED Matrix, stemningsbelysning, sort optikk-pakke, adaptive dempere, S-line interiør og et par ting til.

Pris før avgifter 677 800 kroner, etter 745 150. Ikke billig, men så får du ikke bare en bra utstyrt bil, du får det viktigste, som vi skal snakke om fra nå av.

Stramt 1

La oss starte med interiøret. Det er erketypisk Audi, og skiller seg således tydelig fra en del andre elbiler, hvor kruttet forsøkes oppfunnet på nytt – bare fordi det er en elbil.

Men hvorfor tulle med noe som fungerer? Og komme ut på andre siden med noe som ikke er utmerket i det hele tatt?

For det første, dreier selvsagt dette seg om følelsen av å sitte bak rattet. Som handler om design, materialvalg og byggekvalitet. Alle tre er tradisjonelle paradegrener for Audi, og er det også her.

Riktignok er ikke dette helt i samme klasse på opplevd luksusfølelse som Q8 e-tron, men den stramme og tydelige designen er vrien å ikke like i en verden med i overkant mye bling.

Den lille podden som huser instrumentksjermen rett foran deg, skaper sammen med midtskjermens vinkling mot føreren, cockpitfølelse. Her er det tydelig at kjøring er i fokus – ikke noe annet.

Det er dessuten ganske tøft at sistnevnte skjerm er en del av denne brede luftdyse-stripen som løper fra den ene til den andre siden.

For det andre, er funksjonaliteten god – om ikke perfekt.

For eksempel den digitale instrumenteringen, eller Virtual Cockpit, som det heter hos Audi. Innholdet er faktisk ganske likt det du fant for snart 10 år siden da den ble introudusert med siste generasjon TT, men det finurlige er at ingen egentlig har laget en bedre digital instrumentering siden. Selv om alle prøver.

Infotainmentskjermen fungerer likeledes godt, og er langt mindre forvirrende og konsentrasjonskrevene å benytte enn mange andre. Få og store, fargekodede apper, gjør det enkelt.

Og hvem elsker ikke et klimapanel (ikke FN, selv om det også er bra – og muligens hakket viktigere) med fysiske knapper. Sånn skal det bare være, og Audi har skjønt det.

Som vanlig er det også noe å trekke for. Da tenker jeg spesielt på volumjusteringen på den utstikkende konsollen som huser girvelgeren. Funksjonen er overraskende god selv om den er berøringsfølsom og ikke et vrihjul. Men den er jo altfor langt unna.

Også rattknappene trenger forbedring. De er mye bedre enn hos Volkswagen, blant annet fordi det er små følbare skiller mellom dem. Men det er ikke tatt i nok: Altfor enkelt, trykker du på noe annet enn du hadde tenkt. Eller bare trykker uten en gang å vite om det. Tanken er god, det er lett å skjønne. Men gjennomføringen mangler det siste.

Stramt 2

Interiøret følges opp av kjøreopplevelsen, også den er i typisk Audi-stil – nemlig stram.

Fjæringen er stivere her enn på eksempelvis Volkswagen ID.5, men ikke i den grad at komforten ødelegges. Du merker humper og ujevnheter i veien litt mer, men Q4en holder seg likevel langt innenfor det akseptable, og er bedre enn mange andre elbiler på fjæringskomfort.

Den er imidlertid merkbart mer fokusert, presis og kontant enn sine konsern-søsken. Det føles nesten litt som om den har slanket seg, og derfor blitt kvikkere i reaksjonen.

Gasspedalfølelsen er det kanskje ikke så stor forskjell på, og heller ikke styringen. Men fjæringen er mer bestemt, og satt opp på en måte som gjør at tilbakemeldingene om veigrep og hva bilen holder på med, når deg mye mer bestemt og tydelig.

Alt er mer presist og kontant. Så når du legger til balansen og kraftfordelingen, ender Q4en opp med enkelt å være valget for deg som liker å kjøre bil.

 Jeg hadde spesielt stor glede av å kjøre den hardt på skogsbilveier med vinterføre. I Sport-modus og med antisladd slått av (den er egentlig ikke slått av, bare litt), var det en glede å kaste bilen inn i svingene med full kontroll på grepet foran, for så å skyte fart ut – lett sidelengs.

Å velge til adaptive dempere, er nok lurt for å oppnå full uttelling her.

Hvordan den fungerer på sommerføre er selvsagt en annen sak, men det overrasker ingen om den plasserer seg likt i forhold til de andre, også der. Dette er stramt på typisk Audi-vis også når du kjører.

Konklusjon

Ved hjelp av endringer i Audis eget modellprogram, generell prisøkning på biler, og valg av rett Q4-utgave, finner plutselig denne bilen sin plass perfekt. Akkurat like praktisk, romslig og brukervennlig i hverdagen som du kan vente av en mellomstor SUV, men med typisk Audi-tilnærming til kjøreopplevelsen. Interiøret er stramt og fokusert, og kjørefølelsen akkurat det samme. Enten du liker god design, eller bare elsker å kjøre bil, er Q4 det opplagte elbilvalget i dette segmentet.

Galleri:

Data:

Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro
Pris fra 492 900 (2WD 204 hk)
Pris testbil 745 150
Motortype Elektrisk x2
HK 265
Nm 425
Sek. 0-100 km/t 6,9
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet kWt/mil 1,71
Egenvekt kg 2 140
Tilhengervekt kg 1 200
Bagasjerom liter 535  – 1 460
Lengde mm 4 588
Bredde mm 1 865
Høyde mm 1 614
Akselavstand mm 2 764
Taklast kg 75
Ombordlader 11 kW 0-100% 450 min
Hurtiglading 135 kW 0-80% 29 min
Batterikapasitet kWt 82/76,6 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 511 (492 testbil)