Hjem Nyheter Audi Q8 e-tron: Dette er nytt

Audi Q8 e-tron: Dette er nytt

Den norske favoritten Audi e-tron er oppdatert. Q8 er tilført i navnet, og under skallet er forbedringene store.

Av David K Andersen

Det har vært mulig å bestille Q8 e-tron siden november, og om noen uker skal de første kundebilene leveres ut. Et par eksemplarer har imidlertid ankommet allerede, jeg har kikket nærmere på et av dem.

Audis elektriske reise i Norge har vært utrolig – vi må vel kunne si at både merket og kundene var heldige med timingen, biltypen og prisen.

For e-tron er akkurat en sånn bil nordmenn vil ha: Stor, men ikke for stor, godt med plass, firehjulsdrift (selvsagt), solid premiumfølelse, og attraktiv pris.

Uten konkurrenter med samme egenskaper, ble suksessen lynraskt et faktum. Landets mest registrerte nye bil i 2020, og altså denne utrolige reisen fra 0 til 97 prosent elbiler på en snau håndfull år.

Med så mange biler allerede rullende på veien, har Audi et godt forsprang på mange – faceliften kommer omtrent samtidig som flere konkurrenter er i ferd med å introdusere sine første elektriske modeller i segmentet for store premium-SUVer.

Lettere gjennom lufta

Karosseriet i seg selv er uforandret, men fronten gjør det sammen med 5 ulike ny felg-valg, mulig å spotte nykommeren.

Rammen rundt grillen er ny, det samme er innholdet i den – mønsteret er annerledes enn før og på enkelte versjoner fargekoordinert med resten av bilen. På sidene er dessuten luftinntakene nye.

De er i tillegg nyttige, siden luft tas inn i dem, og slippes ut bak forhjulene. Også i midtre, nedre del av fronten er et luftinntak, hvor strømmen slippes ut igjen på undersiden. På vei gjennom, benyttes luften til kjøling. Og når det ikke er nødvendig, lukkes inntakene automatisk, slik at bilen glir enda lettere gjennom luften.

Sammen med flere nye detaljer under og langs sidene, er luftmotstands-parameteret helt nede på 0,24. Det er svært lavt for en bil som ser ut som dette, og bidrar til mer gunstig forbruk.

Bedre kjørbarhet

Chassiset vil selvsagt fortsatt kunne by på både luftfjæring og adaptive dempere, men det er justert inn for mer presis og sportslig følelse.

Jeg kommer tilbake om den biten når bilen etter hvert skal testes, det blir eksempelvis interessant å finne ut hvordan den oppgraderte styringen med mer direkte utveksling i hovedarbeidsområdet, føles.

55-modellen får også oppgradert elmotor bak, den har 2 runder til med viklinger for sterkere magnetisk felt. Audi sier det gir bedre dreiemoment fordelt på større arbeidsområde, og høyere effektivitet med lavere forbruk.

For å optimalisere kjøreopplevelsen under ulike forhold, har kjøreprogrammene blitt fintunet – det vil være tydeligere forskjell på dem enn før.

Mye bedre rekkevidde

Selv om mye er gjort for å få ned forbruket, er det de nye batteri-pakkene som virkelig gjør forskjellen: Q8 øker betydelig mot e-tron på rekkevidde.

Innstegsmodellen heter fortsatt 50, men har arvet batteriet som før satt i 55-utgaven. Den går fra 64 til 89 kWt netto kapasitet (3 mer enn gamle 55, siden mer av brutto utnyttes). Dermed øker rekkevidden med svært merkbare 44 prosent. SUV-versjonen får 491 km, mens Sportback 505.

Den nye 55-versjonen får på sin side en helt ny batteripakke hvor cellene er pakketert 20 prosent mer økonomisk (takket være «stack»-formasjon fremfor «winding»). Det gir hele 106 kWt netto (114 brutto) kapasitet, og rekkevidde på 582 km for SUVen og hele 600 km for Sportback.

S-modellen har samme batteri som 55 og får henholdsvis 494 og 513 km rekkevidde. Motoreffekten er uendret på 503 hestekrefter, og sprinten til 100 km/t avklares på 4,5 sekunder.

Raskere lading

Da e-tron ble lansert første gang, hadde 55-utgaven svært imponerende hurtiglading-egenskaper med mulighet til å ta 150 kW effekt.

Nå kan den og S-versjonen ta 170, i tillegg til at ladekurven skal være optimalisert. 20 til 80 prosent SOC skal kunne lades på bare 26 minutter. Det er meget bra sett opp mot batterikapasiteten.

50-utgaven går ikke uventet fra 120 til 150 kW makseffekt.

Dyrere

Når en facelift gir så store forbedringer på batterikapasitet, øker også prisene. Det starter på 717 900 for 50 Advance, og løper i påvente av S-priser til 963 800 for en 55 Sportback i S-Line Plus.

Sammenligner du modell for modell mot tidligere er selvsagt påslaget betydelig, det er ikke så rart med tanke på økningen i batterikapasitet.

En ny 50-versjon mot en gammel 55, byr imidlertid ikke på enorme påslag. Du vil kunne få en bil i noenlunde samme prisland som før – selv om e-tronens tid med mulighet for svært rimelig innsteg i bytte mot kort rekkevidde, forsvinner. Men der har du jo nå Q4 å vurdere i stedet.

Hva 55-utgaven gjelder, tar den nye batteripakken deg nesten opp på nivå med BMW iX xDrive50 hva rekkevidde gjelder, som i praksis gir Audien konkurransedyktig pris.

Galleri:

MER ELEKTRISK FRA AUDI? HER ER VÅRE TESTER:

Audi Q4 e-tron 40

Audi e-tron Sportback 55

Audi e-tron med 1 800 kg tilhenger på kroken