Gode elbilegenskaper, treffsikker design og mye moro, gjør Fiat 500 til en vinner. Blir den enda kulere uten tak?

Tekst og foto: David K Andersen

Selv med en rekke gamle, små eksemplarer plassert i garasjen, så jeg ikke denne komme. Ikke at Fiat, som har hengt etter på, vel, ganske mye de siste årene, skulle trå til med den beste elbilen i klassen.

Med tradisjoner for å bygge innovative, sjarmerende og morsomme småbiler, gjennom tiår etter tiår, har ingen hatt vinneroppskriften klarere foran seg, enn Fiat selv.

Likevel kom det aldri en ny småbil. Punto som solgte flere hundre tusen i året, ble bare lagt ned da versjonen fra 2005 ble for gammel. Det har heldigvis blitt holdt bedre liv i Panda, men 500 fra 2007 – en enorm suksess – så ut til å gå samme vei som Punto. Hvor ble det av neste generasjon?

Så var den plutselig der, i 2020. Og nye Fiat 500 var ikke det vi hadde trodd. Ikke i det hele tatt.

For selv om denne bilen ligner veldig på forrige 500, av naturlige årsaker, designen er jo en stor del av hele poenget med bilen, er de totalt forskjellige. Ikke bare teknisk, men i filosofien bak.

Mens gamle 500, som for ordens skyld fortsatt er i produksjon, er en enkel Panda-basert konstruksjon, produsert på rimeligst mulig måte ved Fiat-fabrikken i Polen, er nye 500 en påkostet, hypermoderne konstruksjon på dedikert elbilplattform. Produksjonen skjer på den tradisjonsrike Mirafiori-fabrikken i Italia, for anledningen oppgradert for 7 milliarder kroner.

Kort fortalt er altså Fiat plutselig tilbake der de har befunnet seg det meste av tiden siden 50-tallet: De lager den antagelig beste småbilen/elbilen i segmentet, og den lastes ut i solide antall fra fabrikken i Italia. Dette er Europas mest solgte elbil i 2022.

Elbilegenskapene

Nøkkelen til elbil-suksess er selvsagt den riktige balansen mellom batteristørrelse/rekkevidde og vekt. Der treffer 500 bedre enn konkurrentene Honda e og Mini Cooper SE, med 42 kWt batteri mot henholdsvis 35,5 og 32,6. Det gir merkbart bedre rekkevidde. Forskjellen på å komme litt over 300 km, og å ligge rundt 220-230, er ganske stor.

Med svært kompakte dimensjoner, 500en er bare 3,63 meter lang, holdes også vekten nede, bilen veier 1 330 kg. Hva forbruk gjelder, slår det spesielt godt ut når du kjører den under optimale elbil-forhold. Forbruket er oppgitt til 1,44 kWt per mil, men jeg var i perioder nede på ekstremt lave 1,12. Så er også WLTP-rekkevidden for bykjøring hele 430 km.

Du kan hurtiglade med effekt på 85 kW, igjen betydelig bedre enn hos de to rivalene, som betyr at du til tross for større batteri, klarer deg med samme tid for lading opp til 80 prosent SOC – det er snakk om en drøy halvtime.

Morsom å kjøre

Der 500en må gi tapt mot de to andre, er på motoreffekt og akselerasjon. 118 hestekrefter matcher ikke Miniens 184, og gjør at du trenger 9 i stedet for 7,3 sekunder for å nå 100 km/t.

Samtidig har du fortsatt den typisk kvikke elbil-følelsen, hvor det virkelig drar avgårde hvis du brått legger pedalen i gulvet. Og fartsressursene er jo noe helt annet enn Fiat 500 har hatt tidligere. I byen er dette litt Abarth-aktig, mens du har tilstrekkelig krefter til å gjøre gode forbikjøringer på landeveien eller klemme på skikkelig langs motorveien.

Det meste av kjøregleden kommer imidlertid fra håndtering av bilen rundt gatehjørner eller på en liten og svingete vei.

Elektriske 500 er ikke så leken og livlig i den settingen som tidligere små og morsomme Fiater, og den er ikke på langt nær så skarp og fokusert som en Mini Cooper. I stedet skåres det på en kombinasjon av liten størrelse og presis kontroll.

Styringen er direkte og kjapp, og når du svinger rundt i et veikryss eller legger deg inn i en krapp sving, responderer den utenforsinkelse. 500en kaster seg rundt med presisjon som intuitivt lar deg kontrollere bilen fullt og helt.

Det gir selvtillit og lyst til å kjøre aktivt – det er moro å kjøre litt fortere enn strengt tatt nødvendig – selv om du bare skal gjennom en rundkjøring. En slags hverdags-kjøreglede, om du vil. Som er helt typisk Fiat.

I høyere hastigheter, i slakere svinger, er den ikke like givende, men det er den antagelig heller ikke ment å være.

Artikkelen fortsetter under annonsen
By og land

Det skulle selvsagt bare mangle, men i byen er altså denne bilen morsom å kjøre. Og den er ekstremt lettkjørt.

Det kommer delvis av at sitteposisjonen nesten er litt SUV-aktig. Og høyden grenser til crossover. Altså er det superenkelt å gå inn og ut av bilen, fordi du ikke skal ned. Og så får du denne lett høyreiste sittestillingen som gir oversikt og gjør den enda enklere å kontrollere når det er smalt, trangt eller krevende å kjøre i miljøer med mange trafikanter og mye som skjer.

Den hot hatch-aktige opplevelsen Minien byr på, men som du ikke får i 500, veies opp via imponerende egenskaper på landeveien og på lengre turer. Riktignok slår den ikke Honda e, som nærmest oppfører seg som en storbil, men retningsstabiliteten er god, fjæringskomforten tilstrekkelig og støynivet fullt akseptabelt til tross for takløsningen.

Med fin rekkevidde, er det ingen fare å legge ut på langtur med 500.

Underveis kan du nyte ren og lett retroinspirert design på innsiden. Hardplast i store deler av interiøret må du finne deg i, men designen, og detaljer som elektriske døråpnere, glimrende betjeningsløsninger som volumhjul foran armelenet, påkostede og kule setetrekk og en velfungerende skjerm med høy oppløsning og mange funksjoner, drar premium-følelsen opp igjen.

Takløst

Det kan selvsagt diskuteres hvor mye kabriolet dette egentlig er. Bilsidene forblir uforandret helt til topps, men taket i kanvas med Fiat skrevet om igjen over hele, kan forsvinne helt bakover og ned i bagasjen.

Løsningen er typisk for Fiat 500 også fra tidligere, og er egentlig ikke så dum. Du får nemlig mer kabriolet-følelse enn du skulle tro. Selv om du har dørkarmene der hele tiden, gjør bredden på det avtagbare taket, og fellingen av bakruten, at du føler du ferdes under åpne himmel – i motsetning til hva opplevelsen er i en bil med stor og åpningsbar takluke.

Trykker du én gang på knappen for åpning av taket, går det halvveis av, sånn at får en slags takluke-løsning, mens om du trykker en gang til, forsvinner hele taket inkludert bakruten.

Å gjøre det på denne måten har også et par andre fordeler.

For det første er det billigere, sånn at prispåslaget holdes på levelige 40 000 kroner. Du beholder også stivheten i karosseriet, så ikke kjøreegenskapene og kjøregleden lider.

Viktigst for meg, er imidlertid at det er en bedre helårs- og hverdagsbil. Du sitter ikke med samme følelse av at du burde kjøre med taket nede, for å liksom utnytte at du har kabriolet, og for unngå at det ser dumt ut å kjøre med taket på om solen er fremme.

Her kan jeg la taket bli værende selv om været er bra og temperaturen er høy – de gangene jeg vil kjøle meg ned, eller kanskje bare skal på butikken eller i et møte, og ikke egentlig gidder å styre med kabriolet-greiene i det hele tatt. Uten at det oppfattes som en dum avgjørelse av verken meg selv eller andre.

Og så kan taket gå de gangene livet smiler og du har tid og lyst til å nyte livet, været og bilen maksimalt. Definitivt en fin kombinasjon for Norge.

For ordens skyld, er det ikke noe uønsket turbulens, støy eller annet som plager når du kjører med taket av. Samtidig får du mer enn nok vind i håret til å hele tiden være klar over at du befinner deg under åpen himmel.

Konklusjon

Fiat er tilbake med full kraft, og viser hvordan det skal gjøres i det minste bil-segmentet. Nye 500 kombinerer egenskaper godt, og har bedre balanse i kompromissene enn konkurrentene. Sammen med arven de tre tallene leverer, blir dette fulltreff – bekreftet av suksessen Europa rundt. En kabriolet-løsning som er rimelig og velfungerende til alle formål, gjør nettopp denne versjonen verdt å sjekke ut.

Galleri:

Data:

Fiat 500 Cabriolet La Prima
Pris fra 289 900 (RED)
Pris testbil 359 900
Motortype Elektrisk
HK 118
Nm 220
Sek. 0-100 km/t 9,0
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 1,44
Egenvekt kg 1 330
Tilhengervekt kg
Bagasjerom liter 185  – 550
Lengde mm 3 632
Bredde mm 1 683
Høyde mm 1 527
Akselavstand mm 2 322
Taklast kg
Ombordlader 11 kW 0-100% 266 min
Hurtiglading 85 kW 0-80% 35 min
Batterikapasitet kWt 42/37,3 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 298 – 321
Forrige artikkelBentley Batur
Neste artikkelSkoda Vision 7S