Med Continental GT som base viser Bentley den unike Mulliner-coupéen Batur. Med monster-V12 under panseret – men først og fremst hint om hvordan fremtidens elbiler kommer til å se ut.

Av David K Andersen

Som hos alle andre snakkes det mye om elbil hos Bentley for tiden, merket lanserer sin første i 2026, som en del av «Beyond 100»-programmet.

Og hva kan være bedre enn å hilse de kommende elbilene velkommen på denne måten.

-Vi lager ikke konseptbilene våre for å legge dem vekk, vi bygger dem så kundene våre kan kjøpe dem, sier Bentley-sjef Adrian Hallmark.

For ja, Batur er en ubeskrivelig vakker coupé med en voldsom versjon av den kjente 12-sylindrede W-motoren under panseret – bygget av Mulliner som står bak de aller mest eksklusive, skreddersydde Bentley-modellene.

Men den viser også fremtidens designspråk for første gang. Hva du ser her, kommer du til å kjenne igjen i merkets kommende modeller.

Batur ble vist for kort tid siden på Monterey Car Week, foran 500 Bentley-eiere.

Motoren, som også sitter i Bentley Continental GTC Speed (les vår test av den fra tidligere i sommer her), skal leveres i sin kraftigste versjon noen sinne i denne bilen. 740 hestekrefter og 1000 Nm er tilgjengelig.

Kreftene kontrolleres av merkets mest avanserte chassis, med trekammers luftfjæring, aktive stabstag med energi fra 48V-systemet, elektronisk styrt limited slip bakdiff og 22-tommers hjul med sving også på bakakslingen.

Batur, navnet er hentet fra en vulkansk sjø på Bali, skal bygges i 18 eksemplarer av Mulliner, og har en pris før norske avgifter på 19,1 millioner kroner.

Den kan sånn sett regnes som Bacalars etterfølger, men her kommer det altså 18 i stedet for 12 biler. Du bør imidlertid være rask, disse bilene går raskere unna en firehjulsdrevne el-SUVer med høy tilhengervekt til lav pris, i Norge.

Som det fremgår av bildene i galleriet under, byr bilen på fantastisk eksklusive detaljer, og siden bilene bygges as Mulliner, har du som kunde uendelige muligheter innen farger, materialer, detaljer og overflater.

For å si det sånn: Luftdysene med de tilhørende trompet-pinnene for åpning og lukking, kan leveres i 3D-printet 18 karats gull. Men da holder antagelig ikke 19 millioner kroner…

Forrige artikkelPorsche 911 GT3 RS
Neste artikkelTest: Fiat 500 Cabriolet