Porsche tøyer nok en gang strikken lenger enn noen trodde var mulig, hva gjelder racingbil med skilt. Her er nye 911 GT3 RS.

Av David K Andersen

Å kalle en 911 GT3 RS for en gatebil, har vel strengt tatt vært å dra den langt. Vi snakker mer racing bil som er lov å kjøre på på veien, enn noe annet.

Og for hver gang Porsche har lansert en ny 911 GT3 RS, har vi tenkt at nå kan vel ikke dette bli råere. Men det har det blitt. Hver gang. Denne inkludert.

Porsche sier bilen utnytter teknologi og konsepter fra motorsport fullt ut. Man trenger ikke annet enn å se på bildene for å tro på det.

Radiatoren i midten og økt marktrykk

Ser du den forfra, sladrer også utseendet om en av denne bilens største forandringer sammenlignet med tidligere.

Fremfor å benytte tre radiatorer, har den nye RSen fått én stor en i midten foran – det samme som racingbilene 911 RSR og 911 GT3 R har.

Det skal ikke bare gi bedre kjøling, men har også frigjort plass til å integrere aktive aerodynamiske elementer.

Som utgjør den andre virkelig store nyheten. Kontinuerlig justerbare vinge-elementer foran og den vanvittige, to-delte bakvingen, leverer 409 kg marktrykk ved 200 km/t. Det er dobbelt så mye som på 991.2-versjonen. I 285 km/t har du hele 860 kg.

For at ikke luftmotstanden skal bli for stor når du ikke trenger trykket mot asfalten, er den også, som første Porsche, utrustet med DRS. Altså Drag Reduction System.

Ved å trykke på en knapp, legger vingene seg flate, slik at luftmotstanden reduseres. Men de er også aktive, sånn at ved kraftig innbremsing, gir de maks motstand.

Alle disse aerodynamiske elementene preger virkelig bilens utseende, spesielt den svanehals-formede innfestingen av monstervingen bak. Det er faktisk første gang i en produksjonsmodell fra Porsche, at bakvingen er høyere enn selve bilen.

Chassis og drivlinje

RS har 29 mm bredere sporvidde enn standard GT3, og hjulopphenget er spesiallaget for å tåle kreftene som kommer fra det økte marktrykket.

Man har dessuten klart å redusere karosseriets normale lening forover idet det bremses kraftig, slik at du også oppnår rett balanse og effekt av vingene da. Den nedre bærekula på det doble triangel-opphenget foran med dråpeform på stagene, sitter lavere enn normalt.

I tillegg er fjærene oppgradert bak, og bakakselstyringen har fått mer dynamisk virkning.

GT3 RS kommer med tre kjøreprogram, Normal, Sport og Track. I sistnevnte kan du justere en rekke parametere, blant annet kompresjons- og retur-verdier for demperne.

Den elektroniske bakdiffen kan justeres i flere steg med en vribryter i rattet. Sammen med fire vrihjul der, sitter også DRS-knappen, sånn at du raskt kan gjøre alle nødvendige justeringer. Resultatene av det du endrer på, kommer opp på skjermen foran deg.

Motoreffekten øker til 525 hestekrefter, det er selvsagt fortsatt snakk om en 4-liters sugemotor i baken her. De nye kreftene er til stor del hentet ut via nye kamakslinger med annen profil.

7-trinns PDK dobbeltclutch girkasse er standard, og den er drevet ned sammenlignet med en vanlig GT3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topphastigheten på 296 km/t skal dermed lett nås i toppgiret, og 0-100 tas på 3,2 sekunder.

Bremsene leveres enten med 408 mm stålskiver eller 410 mm karbonkeramiske. Kaliperne er i aluminium, og bakdekkene har dimensjon 335/30 R21.

Lettvektsmaterialer er naturligvis benyttet i stor grad over hele bilen, som gir egenvekt på 1 450 kg.

Du kan velge til Clubsport-pakke uten pristillegg, som gir veltebøyle og brannslukker.

I tillegg er en Weissach-pakke tilgjengelig mot betaling. Den gir en rekke detaljer utvendig i karbon, og stabstagene samt en rekke andre elementer kommer i CFRP, som er et karbon-aktig lettvektsmateriale.

Nye Porsche 911 GT3 RS er mulig å bestille fra nå av, så skal du ha det råeste verktøyet å temme på banedagen, er det i grunn lite å lure på. Pris fra 3 297 900 kroner.

Galleri:

 

Forrige artikkelTest: Volkswagen T-Roc R
Neste artikkelBentley Batur