Skoda har vist Vision 7S, en elektrisk SUV med 7 seter. Konseptbilen viser merkets nye designspråk, og er en av tre nye elbiler planlagt for de kommende årene.

Av David K Andersen

Her skjer det flere ting samtidig. Denne bilen debuterer nemlig også Skodas nye logo. Den er mindre tredimensjonal enn tidligere, og skal sammen med to nye grønnfarge-nyanser, Emerald og Electric Green, representere merket i fremtiden.

Produksjonsversjonen av konseptbilen Vision 7S som vi ser her, er en av tre nye elbiler som skal lanseres fremover. I tillegg til denne 7-seteren, kommer det en kompakt-SUV vi antar plasserer seg under Enyaq, samt en konvensjonell kompakt-bil som skal være klar i 2026.

Som du ser av bildene er det mye nytt å se hva design gjelder. For selv om Enyaq, som kommer til å fortsette parallelt med de tre nye elbilene, innebar nye trekk, er det Vision 7S som virkelig viser hvordan fremtidens Skoda-modeller skal se ut.

Bilen er lengre enn en Kodiaq, men lavere enn Enyaq, og starter forfra med såkalt «Tech-Deck Face». Bak den blanke sorte plasten som erstatter en tradisjonell grill, befinner sensorer, scanner og radar seg – de forer selvsagt førerassistent- og sikkerhetssystemene med informasjon.

Det smilende ansiktet, og den lavere profilen i midten av panseret, er kjente Skoda-trekk, men resten er nytt og annerledes – selvsagt innrammet av skarp LED-lys-design.

Sett fra siden og bakfra, er forandringene enda større, mot hva vi er vant til. Formen heller mot det kantete, men er rundet av alle steder samtidig – det gjelder alt fra hovedlinjer til hjulbuer. Legg også merke til utseendet på C-stolpen og takformen bak, som tydelig vitner om at god innvendig plass er viktig.

Resirkulerte materialer benyttes i stor grad både på utsiden og innvendig. Eksempelvis er støtfangerne og hjulbuene produsert i et materiale basert på brukte bildekk.

Simply clever-løsninger finnes ikke uventet her og der, blant annet er baksiden av setene kledd i et materiale som har magnetiske felter. Det skal gjøre det mulig å feste mobilen på dem, når passasjerene vil se film.

Plasseringen av barnesetet i midten bak kan kanskje se merkelig ut, men det er selvsagt sikret på beste måte, og Skoda sier at det er plassert nettopp der fordi det er det sikreste stedet i hele bilen. Det er også et kamera som overvåker baksetene så du kan følge med på hva som skjer der.

Rattet følger den lett firkantede, men avrundede signatur-formen, og beholder et hjul på hver side – litt som i dagens modeller. Bak det, befinner et førerdisplay på 8,8 tommer seg, først og fremst ment for å levere viktig informasjon tydelig og klart.

I midten finner du vrihjul for både temperaturjustering og andre funksjoner – det skal blant annet være mulig å bruke dem til å bla gjennom menyene på skjermen med.

Den måler 14,6 tommer, og når du velger Relax-mode mens du lader eller skal slappe av i bilen mens den står stille, vrir den seg fra porttrettformat til bredskjerm. Samtidig legges setene bakover, og rattet forsvinner unna. Siden skjermen nå er lenger unna, vil du kunne styre innholdet på den via mobiltelefonen.

Vision 7S sitter fortsatt på samme MEB-plattform som Enyaq, men har større batterikapasitet enn vi har sett fra Volkswagen Group så langt. Her er det snakk om 89 kWt, som skal gi rekkevidde på 600 km. Hurtiglading skal kunne skje med effekt opp til 200 kW.

Den nye elektriske 7-seters SUVen inspirert av Vision 7S, skal settes i produksjon i 2026.

Galleri:

Forrige artikkelTest: Fiat 500 Cabriolet
Neste artikkelRecon og Avenger leder elbiloffensiv fra Jeep