For første gang, tar noen kampen mot Tesla seriøst. Kia EV6 GT er raskere enn alle, men er det fortsatt en god familiebil?

Tekst og foto: David K Andersen

Denne bilklassen er utvilsomt Norges hotteste for tiden. Vi snakker mellomstore crossovere, eller SUVer om du vil, med størrelse og egenskaper som passer perfekt for folk flest.

Et bra baksete, stort bagasjerom, høy tilhengervekt, firehjulsdrift. Og selvsagt elektrisk.

Først ute

Valgmulighetene har etter hvert blitt mange, men én ting er litt vanskelig å forstå.

For alle vet at Tesla er knallgode på elbil. Enten det gjelder forbruk og rekkevidde, eller ytelser og kjøreegenskaper. Likevel er det ingen som helt tar kampen. Volkswagen Group har flere alternativer i klassen, men modellene som skal være mest sportslige, byr bare på 299 hestekrefter og er regelrett flere sekunder bak i sprinten til 100 km/t.

Så langt har Ford Mustang Mach-E GT vært nærmest, men også den mangler nok hestekrefter til å komme opp på samme helt nivå.

Det forandrer seg nå, når Kia er klare med GT-utgaven av EV6. Ikke GT Line, men GT. Bare så det er klart.

Dette er ikke en bil som er i ferd med å nærme seg, eller som er i nærheten av rivalen Tesla Model Y Performance. Den er raskere.

Og det er jo et mønster her. Sammen med søstermerket Hyundai, har Kia virkelig dratt på med EV6 – selv før denne GTen.

800 Volts anlegg gir mulighet til lynrask lading, du har hele 325 hestekrefter i den «vanlige» firehjulsdrevne utgaven, og design og annen teknologi holder samme nivå.

Derfor er det ikke overraskende at det er nettopp dette merket som også er først ute med en elbil i denne klassen med krefter og fartsressurser på ekstremt nivå.

Kreftene

218 istedet for 101 hestekrefter på forakselen, og 367 fremfor 225 bak, gjør susen. Til sammen har du intet mindre enn 585 hestekrefter å rutte med. I en Kia. Hadde du fortalt meg det da jeg testet Kia Sportage med 1,6-liters suge-bensin på 135 hestekrefter for 8 år siden, hadde jeg ledd meg skakk.

Som i BMW iX M60, du kan lese fersk kjøring av den her, er det flere faser på inverteren (vekselretter) sånn at mer strøm kan sendes til den oppgraderte, oljekjølte motoren bak.

En elektronisk styrt limited slip bakdiff, hjelper sammen med drift på alle fire hjul med til å sende bilen fra 0 til 100 km/t på vanvittige 3,5 sekunder.

Den topper dessuten hele 260 km/t, som Kia har grunn til å være stolte av på en bil uten 2-trinns gir bak, som Porsche Taycan.

For å håndtere kreftene er EV6 GT utstyrt ny og variabel styring, som har høyere utveksling med 2,3 runder fra side til side.

Kia sier at E-GMP-plattformen allerede i standard EV6 er bra nok til å håndtere store påkjenninger, så det er ingen endring i selve hjulopphenget bak. Foran derimot, er det ny geometri for hjulenes vandring opp og ned, og den har fått to nedre armer fremfor én.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre fjærer senker bilen 5 mm, de er også 11 prosent stivere bak og 9 mykere foran. Stabstaget på sin side er 15 prosent stivere. Demperne er selvsagt adaptive.

Michelin Pilot Sport 4S dekk i 255/40-21 er spesialutviklet for modellen, og så har den større bremser i begge ender – 380 mm skiver foran og 360 bak. En av grunnene til å gå opp til 21 tommers felger, er for å få plass til de store firestemplede kaliperne foran.

I forbindelse med hastighetsreduksjon kan du regenerere med effekt opp til 300 kW.

De neon-fargede kaliperne er forresten blant de relativt beskjedene utvendige detaljene som skiller GTen fra andre EV6-versjoner. Den har også en annen frontfanger, bakspoiler og diffusor.

Med unntak av sports-seter, neonfargede elementer og noen små detaljer, er interiøret det samme, og GTen beholde de praktiske egenskapene.

Prisen for det hele, ender på meget konkurransedyktige 679 000 kroner – alt inkludert.

I en rask bil med sportslige intensjoner, dreier ting seg like mye om hvordan du skal kunne hente ut kjøreglede, som alt det tekniske under skallet.

Til å hjelpe med den biten, har du de vanlige kjøreprogrammene som velges med knappen på venstre side av rattet: Eco, Normal og Sport. Her påvirkes en rekke parametere, men interessant nok også tilgjengeligheten av krefter. Du har 350 Nm i Eco, og 600 i Normal og Sport.

Det er smart, for når hele denne bilens potensiale utløses via den nye neonfargede GT-knappen på høyre side av rattet, med 585 hestekrefter og 740 Nm, blir den et beist du skal ha respekt for.

Akselerasjonen er akkurat så sjokkerende den skal være i en ekstremt rask elbil. Er du ikke klar, mister du pusten. Og selv med mental forberedelse, er det en seriøst brutal opplevelse.

Fra stillestående kontrolleres kreftene ekstremt effektivt ned i asfalten. For å understreke hvor voldsomt dette er, snakker vi altså en bil med egenvekt på nesten 2,2 tonn, som spinner lett på alle fire fra stillestående. På tørr asfalt.

Drift Mode

Vil du spinne mer, kan du selvsagt det. Kia har i motsetning til en rekke andre merker nok respekt for deg som sjåfør, til å la deg leke med hele bilens potensiale.

Ikke bare kan anti-spinn og anti-sladd, skrus helt av, EV6 GT har også Drift Mode. Da sendes kreftene til bakakslingen, og det er mulig å kjøre sidelengs ved bare å svinge på rattet og trykke hardt på pedalen fra omtrent stillestående.

Det er imidlertid mye enklere med litt fart og utnyttelse av sideveis moment, før den kastes ut i sladd. Å holde den der i stedet for å snurre, er en øvelse Kia har gjort så enkel som mulig. Gasspedalen er kalibrert for å være snill og vag med kreftene den første tredjedelen av vandringen, mer på i den midtre, og veldig skarp den siste biten ned mot gulvet.

Det er ekstremt vanskelig å få til alt dette på en elbil – altså både drifting og gasspedal-følelse – fordi du i motsetning til en vanlig bil med gir, i prinsippet kan spinne hjulene i 260 km/t når du trykker gassen i gulvet, fremfor å være begrenset av girutvekslingen.

Det gjør det ofte nær umulig å legge pene sladder langs banen uten å snurre. Men her er det altså lettere – Kia lykkes imponerende.

Men du bør behandle den tilliten Kia gir deg via frislipp av alle kreftene, med respekt. Er du ikke vant til å ligge bredt på tørr asfalt med en 500-hesters BMW M eller Mercedes-AMG, skal du ta det forsiktig. Det er mer krevende å få det til i EV6 GT enn i dem, så sjansene for at det bærer rett til skogs, er store om du ikke har erfaring med å temme sånt.

Sport mot komfort

Roes det hele ned til mer normal, aktiv kjøring, enten på bane uten å sladde, eller langs svingete veier, er EV6 GT svært presis og kontant i kjøreopplevelsen. Karosseri-kontrollen er utmerket med tanke på biltype og vekt. Å ha det moro bak rattet, med sikkerhetsnettet påslått, er definitivt mulig langs svingete veier.

Som er ultraviktig, for husk at den vanvittige akselerasjonen selvsagt er kjempemorsom de første 50 eller 100 gangene du gjør det. Etter det, er det mer krevende kjøring på svingete vei, eller på bane, som gir deg kjøregleden.

Det hele går imidlertid ut over fjæringskomforten. Å kontrollere så mye vekt, på så sportslig måte, krever stive fjærer og kraftig demping. De svakere fjærene foran, er der bare for å klare å sette kreftene i bakken, ikke for komfortens skyld, og veies dessuten opp for av de kraftigere stabstagene.

GT er ikke så hard over ujevnhetene langs dårlig vei at den ikke egner seg som familiebil, men allerede en standard EV6 er riktig så bestemt i fjæringen, og denne enda mer så.

De nye sportsstolene er av den mer ekstreme sorten, med voldsomt kraftig sidestøtte både i seteputen og ryggen. De er også manuelt justerbare fremfor elektriske – antagelig for å få dem lavt nok montert i bilen.

Kjørestillingen er fin for min del, og jeg finner setene omtrent passe i størrelse, slik at de kombinerer komfort og sidestøtte på god måte. For noen, kan de nok imidlertid også oppleves som i overkant ekstreme.

Det er veldig kult at Kia tar ut elbilens fulle potensiale, og gir deg den vanvittige akselerasjonen vi vet er mulig. Å lykkes med akkurat den biten, er imidlertid like mye et spørsmål om å ville, som å kunne.

Mer imponerende, er måten det gjøres på. Her følger også kompetente kjøreegenskaper med på kjøpet. Og kanskje viktigst: Kia både tillater deg, og hjelper deg med utnytte alle kreftene.

Det er krevende for både produsenten og deg som sjåfør, men med kompetanse fra begge, har du en bil med utrolig potensiale for moro bak rattet.

At det gjøres samtidig som alle de praktiske egenskapene beholdes, sånn at EV6 kan være like mye hverdags- og familiebil som før, er bra.

Det ofres imidlertid komfort, så du må utnytte, og finne glede, i både den ekstreme akselerasjonen og de kompetente kjøreegenskapene. Hvis ikke, klarer en vanlig EV6 seg mer enn nok.

Galleri:

Data:

Kia EV6 GT
Pris fra 679 900
Pris testbil 679 900
Motortype Elektrisk x 2
HK 585
Nm 740
Sek. 0-100 km/t 3,5
Topphastighet km/t 260
Forbruk blandet kWt/mil 2,06
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 185
Tilhengervekt kg 1 600
Bagasjerom liter 480 – 1 260
Lengde mm 4 695
Bredde mm 1 890
Høyde mm 1 545
Akselavstand mm 2 900
Ombordlader 11 kW 0-100% 440 min
Hurtiglading 240 kW 10-80% 18 min
Batterikapasitet kWt 77,4
Rekkevidde WLTP 424
Forrige artikkelTest: Mercedes E 450 4Matic Cabriolet
Neste artikkelTest: Volkswagen ID.5 GTX 4Motion