BMWs M-avdeling har gitt iX enorme krefter. Hvordan er de temmet? Vi har kjørt iX M60 på vei og bane.

Tekst og foto: David K Andersen

Den første BMWen med over 1 000 Newtonmeter i dreiemoment. Nærmere bestemt 1 100 med Launch Control aktivert (1 015 til vanlig). Det sier strengt tatt det meste.

Er du mer glad i å tenke hestekrefter, snakker vi 619. Uansett: Dette er både den sterkeste, og raskeste, elbilen fra BMW. Riktignok bare 0,1 sekund tidligere til 100 km/t enn i4 M50, men i og for seg ikke mindre imponerende – med tanke på at iX M60 veier 2584 kg og har en liten ulempe mot i4en hva hestekrefter pr kg gjelder.

3,8 er tallet fra 0 til 100 km/t, samtidig som topphastigheten øker med hele 50 km/t til 250, sammenlignet med iX xDrive50. Det skal imidlertid sies at den er elektronisk begrenset på begge.

Motoren foran er den samme som på xDrive50, med sine 258 hestekrefter, mens en større elmotor med 2 cm lengre rotor og bedre kjøling, gir 489 (mot 313 i 50) hester bak.

For å få strømmen til motoren raskt og kraftfullt nok, har inverteren doblet antallet faser/koblinger fra tre til seks.

Håndtering av kreftene skjer ved at stabstaget bak er kraftigere, mens dempernes kapasitet har økt med en femtedel. Det er i tillegg gjort justeringer på styringen og luftfjæringen for at bilen skal opptre mer presist.

Utvendig er forandringene subtile, med bronsefargede detaljer og nye 21-tommers felger med 255 brede dekk (du kan bestille 22-tommere også). Pluss oppgraderte bremser med blå kalipere.

Ellers er det meste likt, selv setene er de samme som i xDrive50. I praksis er det bronse-innleggene og M-logoene som røper gamet, om du lurer på hvilken utgave det er du ser langs veien. Eller sitter inne i.

Batteripakken er også den samme, du har 105,2 kWt netto å rutte med. Forbruket øker naturlig nok noe, det går fra 2 kWt blank pr mil, til 2,19. Som reduserer rekkevidden fra 626 til 561 km.

Du kan imidlertid lade raskt opp igjen med 195 kW makseffekt. Fra 10 prosent SOC, kan rekkevidden økes med 150 km på 10 minutter.

Det praktiske påvirkes heller ikke nevneverdig. Du kan fortsatt trekke tilhenger på hele 2,5 tonn, pakke 500 liter i bagasjerommet og ta 75 kg på taket. Bare nyttelasten synker – fra 560 til 501 kg.

iX M60 er godt utstyrt fra grunnen av, og har startpris på 1 221 120 kroner.

Det er rart hvordan ting forandrer seg etter hvert som du blir kjent med dem. Jeg sier ikke at BMW iX er direkte vakker – usikker på om vi når så langt noen gang – men den er jammen meg litt av en doning også. Sånn når den står der og venter på deg.

Allerede fra før er det «mye bil», om du skjønner hva jeg mener. Tilstedeværelsen er det ikke noe å si på. Med bronsedekoren på M60en, sammen med det røde og sorte på min testbil, er det enda mer. Mer bil, altså.

Stor, voldsom, overdådig. Antagelig akkurat sånn det skal være. I alle fall for å si ifra om at dette ikke akkurat er en hverdagslig doning for folk flest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som vanlig roer det seg når du åpner døren og setter deg inn. Dette er som å slå seg ned i sofaen etter en lang arbeidsdag. Ikke fordi setene minner om en sofa, selv om de kanskje gjør det littegrann. Det jeg mener, er at du puster liksom ut, og føler du kan slappe av etter at mas og jag er over for denne gang.

Mange liker å sammenligne sine nye og moderne bilinteriør med en lounge, hvor pulsen senker seg i et avslappende og luksuriøst miljø. Få om noen, gjennomfører det i praksis, som BMW med iX. Her det er ingen forskjell mellom xDrive50 og M60.

Foto: BMW
Men: Det er verken utvendig design eller innvendig følelse som er hovedgreia med iX M60. Den æren får ytelsene.

Jeg tester Launch Controlen på banen. En morsom ting før det braker løs, er at bilen blir stående å fysisk riste, mens du holder begge pedalene nede.

Slipp så bremsen, og nesa flyr opp, samtidig som bilen stikker. Det er nesten så du tror den har tenkt å gjøre en wheelie.

Det komfortable interiøret, bilens ikke ubetydelige størrelse, og den svært høye vekten, gjør det hele enda mer dramatisk og pirrende. Det er liksom feil at en sånn bil skal kunne kaste deg forover så brutalt. Utvilsomt en attraksjon.

De utrolige fartsressursene gjenskapes imidlertid ikke hva kjøreegenskapene eller kjørefølelsen gjelder. M sammen med iX, er ikke det samme som en tradisjonell M-bil. Selv i M Performance-sammenheng, som M60 i rettferdighetenes navn sorterer under, altså en mellomting mellom «vanlig» BMW og M, er dette snillere saker.

For eksempel vil du finne at en BMW X5 M, er langt mer radikalt fokusert på ekstreme kjøreegenskaper enn iX M60. Selv om de to er nøyaktig like raske på 0-100-sprinten.

Ved banekjøring, enten det er autoslalom-aktig håndtering i lave hastigheter, eller under full attack i nærmere 200 km/t rundt Gotland Ring hvor jeg testet bilen, beveger karosseriet seg både sideveis, forover og bakover.

Bilen er for snill, og kanskje for tung, til å gi dette skarpe, brutale kjøreinntrykket du vanligvis får av en M-bil.

Det betyr imidlertid ikke at M60en ikke imponerer. Snarere tvert i mot. Den er lynrask også rundt svingene, og du har fin kontroll hele tiden, med relativt tydelige tilbakemeldinger om hva som finnes av grep.

Du plasserer bilen presist i veien/banen, og den føles mindre enn den egentlig er. Med dekkene solid klistret i asfalten, rives ikke noe løs selv om du tar i voldsomt.

Spesielt imponerende, er bremsene – både hva pedalfølelse og reell effekt gjelder.

Og så får du solid hjelp av smart effektleveranse der den trengs mest. Eksempelvis kan du gå på gassen eksepsjonelt tidlig ut av svingene, fordi hestene sendes til hjørner av bilen som får nesen til å bite innover i stedet for utover. Fascinerende.

iX M60 er ikke M, eller M Performance, på samme måte som du er vant til. Ikke om du sammenligner på biltype, med X5 M. Eller på elbil, med i4 M50.

Den er voldsomt rask, men komfortabel. Effektiv i svingene, men lettkjørt.

Og selv om det er gjort endringer under skallet for å temme alle kreftene, på vellykket vis, er det lite som minner om M på innsiden.

Hadde karakteristikken dreid seg om en mer tradisjonell BMW-modell, hadde ikke dette sett bra ut.

For iX derimot, som er alt annet enn det, føles tilnærmingen helt riktig.

Jeg er faktisk ikke den største tilhengeren av BMWs mest ekstreme M-SUVer. Jeg ser ikke helt poenget. For samme hvor rå en X5 eller X6 er, vil en M5 alltid være mer sportslig, givende, kompetent og underholdende å kjøre ekstremt med.

Når iX allerede fra grunnen av har en vesentlig endret tilnærming til det store SUV-segmentet, er det helt riktig å bygge videre på den – sammen med M – på de områdene M passer med resten av konseptet. I stedet for å forsøke å omvandle den til en banebil. Som en sånn type elektrisk SUV antagelig aldri blir uansett.

Så kan du i stedet nyte den utrolige komforten og uvanlig balanserte og avslappende følelsen iX byr på, i kombinasjon med sjokkerende fartsressurser. Kreftene er uansett godt temmet. At det er gjort på en annen måte, passer bare bilen perfekt.

Galleri:

TRENGER DU IKKE 619 HESTEKREFTER I DIN IX? LES FULL TEST AV XDRIVE50 HER!

Data:

BMW iX M60
Pris fra 1 221 120
Pris testbil Ikke kjent spec
Motortype Elektrisk x 2
HK 619
Nm 1 015
Sek. 0-100 km/t 3,8
Topphastighet km/t 259
Forbruk blandet kWt/mil 2,19
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 584
Tilhengervekt kg 2 500
Bagasjerom liter 500 – 1 750
Lengde mm 4 953
Bredde mm 1 967
Høyde mm 1 696
Akselavstand mm 3 000
Ombordlader kW 11
Ombordlader, tid 10-100% 11 timer
Hurtiglading 195 kW 10-80% 39 min
Batterikapasitet kWt 111,5/105,2 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 561
Forrige artikkelTest: Mercedes C 300 e T
Neste artikkelAudi RS 6 er 20 år: Stort bildegalleri