Det er ikke lett å finne sin plass mellom sportslige BMW og solide Mercedes. Med RS 6, tok Audi sin posisjon – og nå er den 20 år.
Av David K Andersen
Du som har vært med noen år, husker sikkert at Audi en gang i tiden var nykomlingen – merket som ville opp og kjempe med BMW og Mercedes.
De hadde Quattro firehjulsdrift i baklomma før de to andre, og var berømt etter suksess i rally-løypa. Men allerede på slutten av 80-tallet – mens Audi enda ikke var å regne helt på nivå med de to andre – kom også erkerivalene med firehjulsdrift på personbilene sine.
Neste skritt, og det som virkelig tok Audi opp på premium-nivå, var 90-tallets design og interiør. Enda mer forseggjorte og solide enn BMW og Mercedes (i alle fall i følelsen), kunne merket fra Ingolstadt endelig regne seg fullt og helt i samme liga.
Nå ble også kampen mot BMW M tatt opp. Og Mercedes-AMG. Og det skulle vise seg at en gammel Audi-styrke, nemlig stasjonsvogna, kom til å stå i sentrum. Ikke coupéer ala Ur-Quattroen eller TT.
Det startet med RS 2 i 1994, og fortsatte med RS 4 1999. Men det var storebror RS 6, som virkelig skulle bli den megasuksessen konkurrentene ikke kunne matche, og som skapte en helt egen greie.
Heftig stasjonsvogn? Da er det Audi RS 6 som gjelder – det vet alle.
Nå har det gått 20 år, og vi har hatt 4 generasjoner.
To turboer på V8eren, masse effekt, selvsagt firehjulsdrift, stasjonsvogns-form, og seriøst breddet karosseri, er suksessoppskriften.
Audi RS 6 C5 2002 – 2004:
Første generasjon ble vist på Genéve-utstillingen i 2002 og hadde 450 hestekrefter. På det tidspunktet fikk du bare suge-åttere i M5 (400 hk) og E 55 AMG (354 hk), så biturbo-motoren i RS 6 var en sensasjon, med tydelig mer effekt enn konkurrentene.
Audi RS 6 C6 2008 – 2010:
Det ble ikke mindre dramatisk da andre generasjon RS 6 så dagens lys i 2008. Audi hadde tatt over Lamborghini, og lånte like godt V10eren fra Gallardo, og monterte to turboer på den.
Resultatet var spinnville 580 hestekrefter – et vanvittig tall. Igjen var RS 6 effektkongen blant de tre tyske.
Audi RS 6 C7 2013 – 2018:
Tredje generasjon kom i 2013, og selv om den gikk tilbake til 8 sylindre, og faktisk hadde 20 hestekrefter mindre, ble den egentlig en større suksess enn de to første. Dette er virkelig generasjonen som befestet Audis posisjon i segmentet.
MLB-plattformen, som fortsatt benyttes flittig i dag, var helt ny på tidspunktet, og plasserte motoren lenger bak i karosseriet. Endelig begynte man å bli kvitt Audis lang-livede rykte for framtunge biler med appetitt for understyring.
Man benyttet derfor sjansen til å gå tilbake til V8 for å ytterligere bedre balansen i bilen. Med Launch Control og moderne 8-trinnsautomat som giret lynraskt, var tredje generasjon RS 6 enda raskere enn V10eren rett frem, og enormt mye bedre i svingene eller på bane.
Audi RS 6 C8 2019-:
Dagens RS 6, den fjerde i rekken, har egentlig bare bygget videre på den tredje generasjonens suksess, og gjort styrkene enda tydeligere.
En av de største forskjellene i praksis er at den er mer tydelig utskilt fra vanlige A6 med voldsomme skjermbreddere og tøff styling.
-For meg er dagens RS 6 kronen på et 20-år gammelt RS-verk, sier Stephan Reil. Han har ledet utviklingsarbeidet med alle RS 6ene i quattro gmbh, eller det som i dag heter Audi Sport, og er den egne avdelingen for de raskeste bilene – ala M for BMW og AMG for Mercedes.