Neste generasjons Mini-design er satt. Aceman er elektrisk, og plasserer seg mellom den lille 3-dørs Minien, og Countryman. Om to år er den på veien.

Av David K Andersen

Formene ser selvsagt velkjente, men har fått en anelse mer kantete stil og litt industridesign-preg.

Morsomme detaljer er som alltid på plass, ved siden av usedvanlige spreke farger, har konseptbilen takstativ med Union Jack-form, og frontlykter som rett og slett får den til å se litt skummel ut.

Basen er en dedikert elbilplattform fra et samarbeid mellom BMW og Geely, den kalles Spotlight.

Det er foreløpig få tekniske detaljer å finne, men vi tror kommende, lille 3-dørs Cooper får 40 kWt batteri i standard-versjon og 50 i S-modellen. Antagelig får Aceman samme oppsett.

Tradisjonell Mini-kjøreglede ed gokart-følelse, utloves.

På størrelse snakker vi 4,05 meter i lengde. Den er altså mindre enn Countryman, og blir derfor et nytt tilskudd i Minis modell-linje, som fyller gapet mellom den tradisjonelle 3-dørsmodellen og den større kompakt-SUVen.

Det loves god plassutnyttelse med ett hjul i hvert hjørne på typisk Mini-vis. Smarte innvendige løsninger som plass til en stor veske på gulvet i midten foran, er på plass. Armelenene skal være montert i forsetene på produksjonsmodellen for å maksimere fleksibiliteten i midtkonsollen.

Minis egen beskrivelse av interiørdesignen som sober, kan ved første øyekast virke regelrett feil. Konseptbilens interiør er smekkfullt av lekne farger og et utall ulike mønstre i overflatene.

En nærmere kikk, bekrefter imidlertid designens enkle og nøkterne stil. Hele dashbordet er bare ett enkelt panel, med den store runde skjermen i midten. En liten enkel knapperekke med én eneste vippebryter, er igjen under den.

Er du blant som synes Mini har kjørt i overkant mye retro-design på innsiden tidligere, burde dette være perfekt miks med større andel moderne ren stil, samtidig som du slipper å være i tvil om hva slags bil du sitter i.

De fleste kilder antyder at konseptet er nær produksjonsbilens endelige utseende, så det blir spennende å se hvor mye av farger og design som blir med videre også på innsiden.

Svaret får vi når bildene av den ferdige bilen slippes – en eller annen gang innen lanseringen i 2024.

Forrige artikkelAudi RS 6 er 20 år: Stort bildegalleri
Neste artikkelTest: Mercedes E 450 4Matic Cabriolet