Når alt ligger til rette, er en kabriolet det beste i verden.

Tekst og foto: David K Andersen

Hvor flaks kan man ha? Etter en sånn passe, eller rettere sagt helt vanlig, norsk sommer så langt, sneier hetebølgen fra Europa innom Norge. Akkurat samtidig som jeg tester denne bilen.

Du som har kjørt kabriolet før, vet jo dette. Er du derimot blant dem som ikke har hatt gleden, kan jeg si dette: Å kjøre bil uten tak, er en sånn greie du ikke forstår, før du har gjort det. Det må oppleves.

En attraksjon bilen verdig i seg selv, der altså.

Å kjøre kabriolet i 29 varmegrader derimot – i Norge – ja da snakker vi en så deilig opplevelse, at den blir sittende.

Derfor kommer jeg til å huske denne onsdagen. Selv om det ikke bare er været og Mercedesens fortjeneste.

Tidligere samme dag, gjorde jeg en 16-mils svingom på motorsykkel.

For det første, er det å kjøre to-hjuling og det å kjøre kabriolet, utrolig likt. Ikke sånn rent kjøreglede-messig – ikke noe slår en svingete vei på motorsykkel.

Men frihetsfølelsen er nesten den samme. Ingen annen biltype kommer i nærheten. Sikten er fenomenal, himmelen er taket – du fraktes filterløst gjennom natur og vær.

Å oppleve det i sånn varme at det aldri er kaldt men bare deilig, og i norsk, grønt juli-landskap, gjør alt sammen ytterligere 10 ganger bedre. Både på motorsykkel og i kabriolet.

Men det blir ikke komplett uten riktig redskap, alt må ligge til rette.

Har gjort det før

Mercedes har holdt på med kabrioleter siden 1924. Og når vi snakker kabriolet, snakker vi biler ment for å ha den luksusen det er å kunne felle taket ned, slik at årets beste dager kan nytes under åpen himmel. Resten av tiden, kjører du med taket på.

Du har en rekke ulike takløse varianter å velge på, fra to-seters roadstere som er sportsbiler uten tak – der er SL selvsagt mest kjent – til luksuriøse 4-setere med fokus på komfort.

60-tallets W111 og W112-varianter var kanskje mer av to-dørs S-klasser uten tak enn E (dette var før Mercedes innførte «klassene» sine), men de er definitivt inspirasjonen til dagens E-klasse kabriolet.

I likhet med en annen favoritt, nemlig A124 fra tidlig 90-tall, er det rene linjer, perfekte proporsjoner og denne helt spesielle luksusfølelsen designen gir deg, som gjør susen.

Luksuriøs og praktisk

Dagens E-klasse Cabriolet, lansert i 2017 og faceliftet nylig, lykkes utmerket godt med ivaretakelse av arven.

Den er liksom enda renere og mer tidløs i utseendet enn de mer hverdagslige 4-dørs-utgavene og stasjonsvognene. Denne bilen er en fulltreff på design fra Mercedes, og det hele forsterkes av den dype Emerald Green metallic-fargen.

Fra førerplass er det aller meste likt en hvilken som helst utgave, men touchpadden til MBUX fikk visst ikke være med til Cabrioleten i forbindelse med oppdateringen. Det er greit, den gamle kontrollen funker. Og du kan jo styre det meste fra det nye rattet med doble spiler – der har du kontroll via berøringsfølsomme flater. Bilen kan også snakkes med – eller du kan bare trykke på skjermen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktigere i en bil som dette, er design og følelse. Radikal dashbord-form med svøpende linjer, ekstra tydelig fremhevet av testbilens lyse treverk, passer utmerket.

De eksepsjonelt deilige setene, som byr på alt fra ventilasjon til massasje, er egne for Coupé og Cabriolet, det samme gjelder designen på luftdysene og noen andre småting. Litt bedre enn i en sedan, skal det tross alt være.

Baksete har du også, men akkurat der slås denne av firedørs-søsknene. Til å være en kabriolet, er det imidlertid utmerket. Du kan kjøre fire i denne bilen, og en elektrisk oppfellbar vindavviser bak baksetet, hjelper til på komfortsiden.

Om ikke baksetet benyttes, kan en mer effektiv sådan installeres manuelt over det. Da blir det virkelig vindstille i kupéen med taket av. Eneste problem, er at begge løsninger ødelegger litt av bilens ellers perfekte utseende når du ruller langs veien.

Bagasjerommet tar mellom 285 eller 360 liter, avhengig av om taker er av eller på. Og så kan du selvsagt ta med campingvogna: Tilhengervekt 1 800 kg!

Mens vi er inne på vind og komfort, har den egen varmluft-ventilasjon fra nakkestøttene. Det er deilig når det begynner å bli kjølig om kvelden.

Med alle triksene i boka utmerket utført, kan du faktisk bruke denne bilen under åpen himmel i temmelig kjølig vær om du vil. Det er sjelden jeg opplever en takløs bil med så effektiv vindavvisning, og så komplett varme-hjelp når du trenger det.

Å ta av taket krever selvsagt bare et knappetrykk, og tar 20 sekunder. Du kan gjøre det i hastigheter opp til 50 km/t.

Rask og komfortabel

Under panseret befinner det seg en rekkesekser med turbo og 367 hestekrefter, pluss 48V mildt hybridsystem som gir 22 hesters ekstra boost. Via 9-trinns automat og firehjulsdrift, sørger den for meget kvikk akselerasjon. Bare 5,2 sekunder er nødvendig for å nå 100 km/t.

Minst like viktig, er det at den tilfører bilen raffinerte, gode vibrasjoner. Og en behagelig bakgrunnsmusikk som høyner opplevelsen, snarere enn fjerner karaktér som i en elbil.

Avansert hjuloppheng med luftfjæring, generer masse veigrep, og holder deg unna grøftene selv om det går særdeles fort i svingene.

Styringen og tilbakemeldingene via setet, gir deg dessuten full kontroll over bilen under aktiv kjøring.

Men sportslig, er den ikke i det hele tatt. Bare ekstremt komfortabel.

Full fokus på nytelse

Og da er vi ved kjernen.

For nesten samtlige av de få takløse alternativene å velge på i dag, er også sportsbiler. Som er fint.

Men når det er 29 grader og solen skinner, så er det den takløse opplevelsen du vil dyrke og nyte – ikke maksimalt attack i svingene.

Med eksepsjonell fjæringskomfort, kraftfull og raffinert drivlinje, nær perfekt håndtering av fartsvinden, et lydanlegg fra Burmester med seriøst trøkk, og deilig luksus på alle kanter, kan du konsentrere all oppmerksomheten mot å nyte livet.

På denne siden av en Bentley Continental Convertible til veldig mye mer penger, gjør ingen dette bedre enn Mercedes E 450 4Matic Cabriolet.

Så da har du i alle fall full kontroll på at alt hva bilen angår, ligger perfekt til rette. Det eneste du trenger flaks med, er været. Med selv med mindre hell der, fungerer denne.

Galleri:

Data:

Mercedes E 450 4Matic Cabriolet
Pris fra 935 000 (E 300 Cabriolet)
Pris testbil 1 461 905 (med utstyr)
Drivlinje 9A 4WD
Motortype R6 bensin turbo
Motorvolum ccm 2 999
HK o/min 367 5 500 – 6 100 + 22 hk EQ Boost
Nm o/min 500 1 600 – 4 500
Sek. 0-100 km/t 5,2
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,85 – 0,93
Utslipp CO2 g/km 193 – 212
Egenvekt kg 1 965
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 360
Lengde mm 4 835
Bredde mm 1 860
Høyde mm 1 430
Akselavstand mm 2 873
Forrige artikkelMini Concept Aceman
Neste artikkelPrøvekjøring: Kia EV6 GT