Forandringene er store når Mercedes-AMG SL blir helt ny. Dette er R232, utviklet av AMG.
Av David K Andersen
Dette er kanskje den aller mest legendariske og lang-livede Mercedesmodellen, du kan lese mer om historien og de tidligere generasjonene i denne artikkelen.
Når det nå er tid for en ny generasjon, har Mercedes gått mer enn grundig til verks. Ikke bare er alt nytt, SL som konsept, endres lett mot tidligere.
Det er AMG som har stått for utviklingen, så nå heter denne bilen Mercedes-AMG og ikke Mercedes-Benz.
Drivlinjene
Den kommer da også fra starten av med velkjent V8-motorisering fra AMG. SL 55 blir den foreløpige innstegsmodellen, dette er første gang vi ser 55-navnet siden 2012, da det utgikk med G 55.
Det leveres 476 hestekrefter, akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder og topphastighet på 295 km/t fra 4-literen her. Men du kan også oppgradere til SL 63, og få en V8er med oppgradert interiør, høyere turbotrykk og større innsugs-manifold. Med det, er du opp på 585 hester og får også 100 Nm mer enn de 700 du har til disposisjon i 55.
Med det går sprinten til 100 på 3,6 sekunder, og så får du svimlende topphastighet på 315 km/t.
For å avslutte teknikk vi kjenner fra før, er bilene utstyrt med 9-trinns-automaten AMG Speedshift MCT.
Aluminium
Basen er i aluminium, helt ny, og ventes også å utgjøre base for andre generasjon Mercedes-AMG GT, ventet om to år.
Selv om karosseriet bare veier 270 kg, skal det være 50 prosent stivere sideveis og 40 prosent i lengderetning. Det gir det nye hjullopphenget, som ikke bare bak men også foran består av komplekst lenkearmsystem fremfor standard MacPherson, et godt utgangspunkt for maksimering av arbeidsoppgavene.
En annen fordel med den nye plattformen er at motor og akslinger kan monteres lavere i bilen, slik at tyngdepunktet blir nærmere bakken. Mercedes forsøker å kombinere mer sportslighet med gode hverdagsegenskaper på veien.
For første gang får dessuten SL firehjulsstyring, hvor bakhjulene styrer motsatt av forhjulene i lave hastigheter for å bedre manøvreringsevnen. Over 100 km/t styrer de svakt med forhjulene for å skape bedre retningsstabilitet i høye hastigheter.
Bremseskivene er 390 mm foran, men du kan kjøpe til 402 mm store karbonkermaiske skiver.
Nye SL vokser litt i alle retninger, men den største forskjellen er akselavstanden som øker 117 mm sånn at den nå ender på 2,7 meter blank.
Selv om plattform og karosseri sparer vekt, er 63-utgaven 126 kg tyngre enn før, med egenvekt på 1 970 kg.
Ny stil
Det er flere tradisjonelle SL-hint å finne, ikke minst det lange flate panseret med de to opphøyde, langsgående profilene.
Det er også likhetstrekk å finne med GT Roadster, blant annet «cab backwards»-profilen som jo er helt ekstrem på GTen (les test av den her).
Samtidig sier Mercedes at de har ønsket å skape en helt egen stil for nye SL, den skal ikke være en slags versjon av GT, samtidig som den er noe nytt sammenlignet med forgjengeren.
Fronten har tydeligere og flere former og profiler, i feltene rundt det store AMG Panamericana-grillen som har aktive spjell for luftinntak. Lyktene minner litt om Mercedes CLS i måten de er vinklet og plassert på i fronten.
For å begrense løft i høye hastigheter har AMG montert en aktiv frontsplitter i karbon som senkes og skaper venturieffekt. Den har også aktiv spoiler bak, som kan innta fem ulike innstillinger basert på hastigheten.
Selv om fører og passasjer-kabinen er flyttet bakover, inkluderer akkurat den også en annen stor nyhet: SL har fått baksete.
Sannsynligvis uten de helt enorme plassforholdene, men detaljen er nok viktig for mange kjøpere. Det kan være praktisk å få med seg et barn eller to i ny og ned. Da slipper du å bytte bil før du henter på skolen.
Dette medfører at bagasjerommet blir litt mindre enn før, det tar 240 eller 213 liter avhengig av om taket er oppe eller nede. Men det gjør nok ikke noe, den nye muligheten til å plassere bagasje i baksetet veier opp med stor margin.
En annen stor nyhet er at SL går tilbake til stofftak – det har den ikke hatt siden fjerde generasjon (R129). 3-lagstaket skal spare 21 kg mot det tidligere ståltaket, og opereres med en knapp i midtkonsollen eller via infotainmentsystemet. Det bruker 15 sekunder på å endre posisjon, og har bakrute i glass med varmetråder.
Følger S
Dashbordet følger S-klasse og nylig lanserte C-klasse ved at det får inn den 11,9 tommer store infotainmentskjermen med tilhørende MBUX-system av siste versjon. Den kan vinklers mellom 12 og 32 grader.
Resten fremstår som nytt og annerledes, uten at den typiske Mercedes-stilen mistes. Inkludert er selvfølgelig stilige, runde luftdyser, og digital instrumentering på 12,3-tommers skjerm.
For å holde varmen de dagene du kjører med taket av, er bilen naturligvis utstyrt med Air Scarf, som blåser varmluft i sirkel rundt nakken.
Høres dette fint ut, samtidig som lommeboken sjelden er tynn, kan du vente din nye Mercedes-AMG SL sommeren 2022.
Galleri: