Mercedes har vist neste C-klasse, som ikke bare har vært på raid i S-lageret, men også plukker opp batteri stort nok til å gi 100 km rekkevidde for hybridversjonen.

Av David K Andersen

Det er nesten litt trist å skulle ta farvel med dagens C-klasse, den har virkelig tiltalt oss gjennom de senere årene, uansett hvilken variant vi har testet. Egentlig mest bare fordi den er så innmari god å kjøre.

Nå den når den forsvinner ut, har vi heldigvis grunn til å tro at arven tas med videre – som vanlig har nye C-klasse vært en tur innom nye S-klasse, og lånt flere elementer fra den.

Sagt på en annen måte: Helt nye ting fra Mercedes kommer alltid først i S-klasse, deretter i C. Som altså betyr at dette blir første mulighet til å erverve det siste fra Stuttgart – uten at det koster uoppnåelig mye, eller er veldig stort og prangende.

LES SISTE TEST AV C-KLASSE HER – LADBARE 300 DE

En liten kikk på innsiden, er det eneste som skal til, her ser vi den store, nærmest liggende skjermen i portrettformat ala nye S.

Med andre generasjon MBUX løpende i bakgrunnen, kan du velge mellom to størrelser for midtskjermen: 9,5 eller 11,9 tommer. Det samme gjelder for instrumenteringsskjermen rett foran deg, den kommer i 10,25 eller 12,3 tommer.

Innholdet i begge, kan du selvfølgelig selv bestemme, men forbedret kontroll og nye funksjoner som fingeravtrykksleser for å låse opp, er på plass. De skal også være lagt opp på en måte som gjør dem lette å lese og enkle å bruke.

Interiørdesignen preges ved siden av de store skjermene av enkel, svøpende stil i vinge-design. Og ikke overraskende, kjører Mercedes på med ny kul utforming av luftdysene – det har jo blitt et slags kjennetegn for merket.

Hva utsiden gjelder kan du jo selv bedømme, Mercedes snakker om detaljer som de to profilene i panseret som skal gi muskuløst inntrykk, mulighet for felger i opp til 19 tommer, samt ultrakort overheng foran og hjul som fyller skjermene nesten helt.

Selv synes jeg bilen er en slags kombinasjon av CLA og CLS, bare med aningen mer tilbaketrukken kabin, som gjør den enda tøffere. På bildene ser den faktisk bedre ut enn de to firedørs design-coupéene, spør du meg.

LADBARE CLA SHOOTING BRAKE: LES TEST HER!

Liker du å telle langt når du skal telle sylindre, kan du imidlertid bli skuffet. Så langt vi foreløpig kjenner til, vil denne nye C-klassen bare komme med firesylindrede motorer. Ingen V6, ingen V8. Til og med kommende AMG C 63, tror vi kommer med firesylindret motor, kraftig avhjulpet av elmotor.

Alle foreløpig annonserte drivlinjer er nemlig elektrifiserte. Foreløpig er det snakk om mild-hybrider med 48V-anlegg som først og fremst er der for å redusere forbruk og utslipp, men som også gir boost med inn til 20 hestekrefter og 200 Nm.

Innstegsversjonen heter C 180, har 1,5-liters bensinmotor på 170 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på svært respektable 8,6 sekunder. Øker du til C 200, får du samme motor, men nå med 204 hestekrefter og 7,3 til 100. Eller 7,1 om du går for 4Matic firehjulsdrift.

Vil du ha bensin, men mer, er det C 300 som gjelder. Den har 2-liter på 258 hestekrefter og klarer seg med 6 sekunder på sprinten.

På dieselsiden kommer C med oppdaterte versjoner av 2-litersmotoren, den yter 200 hester 220d-utgave og hele 265 hk og 550 Nm i 300d. Sistnevnte blir foreløpig den kvikkeste C-klassen – bare 5,7 sekunder er nødvendig for å nå 100. Mange vil kanskje savne sekser under panseret, men fartsressursene skal det nok ikke stå på.

Litt senere, kommer så utgaven det vil gå mest av i Norge, nemlig den ladbare hybriden.

Med batterikapasitet økt fra dagens 13,5 kWt til hele 25,4, lover Mercedes WLTP-rekkevidde på rundt 100 km. Omtrent som i GLE 350d der altså, og blant de absolutt beste på markedet uavhengig av biltype eller pris.

Batteripakken er bedre integrert enn tidligere, og spiser derfor mindre plass enn den gjorde før. Bagasjevolumet er fortsatt redusert på papiret mot de ikke-ladbare variantene, men den største forskjellen vil nå ligge under gulvet og såles påvirke det daglige mindre.

Apropos plass, vokser C-klasse med 2,5 cm i akselavstand og 6,5 på totallengden. Det skal gi bedre plass både foran og bak, og økt bagasjevolum i stasjonsvognutgaven med 30 liter. Den tar nå fra 490.

Andre ting lånt fra nye S-klasse, er Digital Light. Her reflekteres LED-lyset i frontlyktene gjennom 1,3 millioner mikrospeil. Det gir ikke bare svært kraftig lys, men sørger for ekstra effektiv og presis automatikk for det adaptive lyset, som følger forholdene rundt bilen. Du vil alltid beholde fjernlys på, og så sørger den selv for ikke å blende andre.

Også bakhjulsstyring kommer fra S, de svinger motsatt av forhjulene i hastigheter under 60 km/t – for å gjøre manøvrering enklere. I praksis blir det som å svinge en bil med kortere akselavstand.

I høyere hastigheter svinger bakhjulene istedet svakt samme vei som forhjulene. Det skal gi eksemplarisk retningsstabilitet på motorveien.

De aktive sikkerhetssystemene er i likhet med resten av teknologien, forbedret, nå brukes blant annet 360-graders kameraet også til å lese kjørefeltene rundt bilen oppe i hastighet. Den er videre i stand til å lese flere skilt, samt lysreguleringer, på egenhånd.

Nye C-klasse lanseres til sommeren, vi kommer tilbake med prøvekjøring av junior-Sen så snart det lar seg gjøre.

Galleri: