Hjem Nyheter Finalistene til Årets Bilkjøp 2022 klare

Finalistene til Årets Bilkjøp 2022 klare

Årets Bilkjøp i Europa 2022 skal snart kåres, her er finalistene vi i Autobest-juryen skal teste de kommende ukene, før poengene deles ut og vinneren er klar.

Av David K Andersen

Autobest er en uavhengig europeisk jury med motorjournalister fra 32 land, fra Norge er det min oppgave å bidra med innspill og poengutdeling, som til slutt ender opp med en vinner.

For å kunne bli plukket ut som finalist, må bilen ha en startpris under 20 000 Euro før nasjonale avgifter og skatter. Det skaper for øyeblikket litt utfordringer sett med norske øyne, her er det elbiler som gjelder, og elbiler er dyre. Derfor er flere av bilene ikke i salg her i landet, men de som er aktuelle, er fine representanter for det folkelige og lett oppnåelige denne utmerkelsen er ment å fokusere på.

 

En av kandidatene kjenner vi ganske godt allerede, Opel Mokka ble introdusert tidligere i år. Her er det snakk om en design-fokusert, kompakt crossover, som både kommer med fossile drivlinjer, og elektrisk.

HER KAN DU LESE VÅR TEST AV OPEL MOKKA-E

 

Også Toyota Yaris Cross har vi kjørt, det skjedde nå i høst. Nyheten stiller i omtrent samme klasse som Opelen, men skiller seg ut mot både den og andre i segmentet ved å tilby hybrid drivlinje, og ikke minst firehjulsdrift.

LES HVORDAN TOYOTA YARIS CROSS OPPLEVES HER

 

En annen svært spennende bil, er Dacia Spring. Den har som mål å bli en folke-elbil i Europa, med insentivene som finnes i flere land er det mulig å kjøpe den for så lite som 120 000 kroner. Dermed har den potensiale til å blir en elektrisk storselger nedover på kontinentet. Om den kommer hit til Norge, er imidlertid ikke avgjort foreløpig.

MEN VI HAR KJØRT DEN, LES HVORDAN DEN OPPLEVES HER!

 

Videre består listen av Hyundai Bayon, igjen en crossover i samme segment som Toyotaen og Opelen. I Norge selges imidlertid kun ladbare Hyundaier, så hit kommer denne ikke. I denne klassen er det fortsatt Kona som gjelder her.

 

Nye Skoda Fabia ser det heller ikke lyst ut for med tanke på Norge – grunnen er selvfølgelig mangel på elektrifisering. Fjerde generasjon av Fiesta- og Polo-konkurrenten fortsetter utviklingen både Fabia og Skoda har gått i, hvor bilene ikke bare blir mer modne, men hvor designen er skarpere og interiørene imponerer.

 

Sistemann på listen er Renault Arkana, en kompakt SUV i klassen over Captur, men med Coupé-design. Det er spennende i segment som dette, og gjør det mulig å kjøre en SUV som skiller seg ut på utseende uten at det koster en formue. Heller ikke denne kommer imidlertid til Norge.

Jeg skal teste finalistene nærmere sammen med kollegene i Autobest-juryen på Fahrtechnik-anlegget i Teesdorf i november, og skal fortelle dere mer om hvordan de er etter det. Vinneren kåres i desember.