Den tredje ID-modellen fra Volkswagen er vist i produksjonsklar form: ID.5 er Coupè-utgaven av 4, og kommer med stilig design, et utvalg drivlinjer, og oppgradert programvare.

Av David K Andersen

For deg som kjenner ID.4 allerede, er ikke denne bilen noe helt nytt, det meste bortsett fra bakre del av karosseriet er det samme.

Å kombinere coupé-form og SUV er imidlertid en tydelig trend for tiden, nå kaster altså Volkswagen seg på med ID.5. Og strengt tatt er vel ikke dette noen dum idé i det hele tatt?

Nesten like praktisk

ID.5 mister nemlig bare 12 mm takhøyde i baksetet – annet enn det skal interiøret være like romslig og luftig som i ID.4.

Bagasjen lider heller ikke, i alla fall ikke på papiret: ID.5 tar med sine 549 liter, 6 mer enn ID4. Med det sagt, regnes selvfølgelig volumet for dette tallet opp til nedre kant av sidevinduene, så ID.4 vil være mer praktisk idet du begynner å laste høyere. Det kommer også frem av totalvolumet oppgitt med nedfelte bakseter: 1 561 liter for ID.5, 1 734 for ID.4.

Uansett vil det sikkert være en mer enn akseptabel pris å betale for deg som ønsker å skille deg litt ut. Her får du ikke bare mer sportslig taklinje, men også en kult integrert spoiler.

Du kan velge mellom ID.5 med 204 hester og bakhjulsdrift, og ID.5 GTX med 299 hestekrefter og trekk på alle fire. Begge har samme batteripakke med 77 kWt netto-kapasitet.

Rekkevidden er hele 520 km for bakhjulstrekkeren, mens GTX har 480. Sistnevnte fikser imidlertid 0-100 km/t på bare 6,3 sekunder, så sammen med de praktiske fordelene firehjulsdrift gir, blir den helt sikkert førstevalget for mange.

Programvare 3.0

Volkswagen benytter anledningen til samtidig å introdusere ny programvare de kaller 3.0. Den gir flere fordeler, blant annet økes maks ladeeffekt med 10 kW til 135, sånn at ID.5 kan hurtiglades til 80% på under en halvtime.

Med dette kan også bilen oppdateres trådløst (OTA), og du får nye funksjoner – blant annet Park Assist Plus med minne. Intelligent stemmestyring («Hallo ID») er en annen nyhet.

Ut over dette, gjør den nye programvaren Travel Assist, eller det aktive sikkerhetssystemet, bedre og mer intelligent. Det får nå evne til å tilpasse seg din kjørestil bedre.

-ID.5 blir spydspissen vår på den innovative MEB-plattformen. SUV-coupéen representerer en helt ny elbilgenerasjon som kombinerer elektrisk effektivitet med sporty eleganse, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge.

Det vil åpnes for bestilling av ID.5 i løpet av november, og da kommer også prisene. De første bilene kommer til Norge til våren.

Forrige artikkelFinalistene til Årets Bilkjøp 2022 klare
Neste artikkelTest: Mercedes EQA 250