Opel Astra blir helt ny – på programmet står ladbare hybrid-utgaver, bedre plass og skarp design. Her er de første bildene.
Av David K Andersen
Opel, nå er en del av PSA, eller Stellantis som gruppen heter etter fusjonen med Fiat Chrysler, drar naturligvis nytte av tilgjengelig plattform-teknologi når det er klart for ny generasjon Astra.
Spørsmålet var jo om Golf-konkurrenten skulle gå helelektrisk som Citroën ë-C4 gjorde i dette segmentet, eller med EMP2-plattformen og ladbar hybrid som nye Peugeot 308, nettopp vist.
Svaret er sistnevnte alternativ, som nok også passer Astraen best i denne omgang. Dette er tross alt en tysk bil, beregnet for solide pass i høy hastighet på Autobahn. Da blir nok dagens elektriske drivlinje fra PSA med 136 hestekrefter og 50 kWt batteri snaut.
Apropos det, understreker Opel at nye Astra er designet og utviklet i Rüsselsheim. De har blant annet hatt ekstra fokus på nettopp høyhastighets-egenskapene, og chassiset er optimert for ting som kraftig nedbremsing fra høy fart.
Opel har ikke gått ut med alle detaljene om drivlinjene, men vi er temmelig sikre på at de to ladbare variantene som er annonsert, begge har 1,6-liters turbo bensinmotor i bunnen.
De får sannsynligvis 180 og 225 hestekrefter i systemeffekt, og vil plassere kreftene i asfalten vi en 8-trinns automatkasse og forhjulene.
Batteriet regner vi med er på 12,4 kWt, og den elektriske rekkevidden rundt 60 km.
Akselavstanden øker med 13 mm til 267,5 cm, mens overhengene reduseres. Samtidig er bilen lavere – sitteposisjonen synker med 12 mm. Det er tydelig at sport står på programmet, akkurat som med Corsa, som ble rene hot hatchen sammenlignet med foregående generasjon.
Bagasjerommet øker til hele 422 liter, og blir dermed blant de beste i klassen. Senere kommer selvfølgelig også en Sports Tourer stasjonsvogn.
Vizor-fronten, som vi så langt har sett på Mokka, Grandland og Crossland, dominerer fronten, og ser dessuten fra bildene å dømme, ekstra bra ut her. Måten panseret øker på rett etter grillen, gir i kombinasjon med profilene langs toppen av panseret ekstra muskuløst inntrykk.
Langs sidene og bak, domineres den av skarpe og bestemte linjer – jeg synes bilen i likhet med forgjengeren ser ut til å skille seg positivt ut i mengden. Så får vi se hvordan den fremstår i virkeligheten når den tid kommer.
Som vanlig kan vi vente oss velutstyrte biler, de automatiske Intelli-Lux LED Pixel-lysene fra Insignia er på plass med 168 LED-elementer.
Pure Panel, som er navnet på den nye generasjonen instrumentering og informasjons-system kommer i oppdatert versjon, her er hele den horisontale flaten rett foran deg og i midten digitale.
Samtidig holdes enkelte elementer, som Opel anser å fungere bedre uten å være en del av infotainmentskjermen, for seg selv som før. Det gjelder for eksempel klimaanlegget.
Noter deg også nytt ratt med noe som ligner på berøringsfølsomme flater, og det kule setetrekket som tydelig spiller på de ganske grovt mønstrede stoffsetene mange sikkert husker fra Opel på 80-tallet.
I tillegg til kamera i frontruten har Astra fire stykker til plassert rundt bilen. Sammen henter de inn informasjon som gir utvidede aktive sikkerhets-systemer og for klassen høyt utviklede selvkjørende egenskaper.
Hastigheten vil eksempelvis automatisk tilpasses svingene dersom du kjører på cruisekontroll, og det vil være mulig å gjennomføre semiautomatiske filskift (med aktiv styring på, vil bilen selv kunne skifte kjørefil dersom du setter på blinklysspaken).
-Med nye Astra fortsetter Opel å demokratisere teknologi som er nyttig for folk flest. Astra har vært med på å definere kompaktklassen gjennom mange år. Nå gleder vi oss til at den får den elektrifiseringen den fortjener, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
Nye Astra vil kunne bestilles fra høsten av, og leveres de første kundene tidlig neste år.