Kias kommende, elektriske familie-crossover ser ut til å ta folke-elbilen til neste nivå, med lynrask lading, firehjulsdrift, god plass, høy effekt og ny teknologi. Et tidlig eksemplar har vært innom Norge – vi har sett nærmere på den.

Av David K Andersen

Søstermerkene Kia og Hyundai har hele veien vært tidlig ute blant mainstream-merkene på elbil, og tar nå med seg fordelen inn i neste generasjon.

Basert på en dedikert elbilplattform kalt E-GMP, blir Kia EV6 som du leser om her, og Ioniq 5 fra Hyundai, de første modellene ut i fremtidens elbilgenerasjon fra de to merkene.

Dette er første gang Kia lager elbil på denne måten, tidligere har modellene vært å få med både bensinmotor og som hybrid. Det vil fortsette også i fremtiden, idet 4 av de 11 nye elbilene som kommer innen 2026 er videreføringer av eksisterende modeller.

De resterende 7, baseres imidlertid på E-GMP, og nå, som vi vet litt mer om elbiler enn vi gjorde for bare 2-3 år siden, er det liten tvil om at de beste elektriske bilene, er de med egenutviklede plattformer bare for elektrisk drift.

Jeg har allerede skrevet flere artikler om EV6 hvor teknologien, prisene og mer er presentert, så i denne artikkelen skal jeg i stedet forsøke å videreformidle inntrykket bilen gir ved første møte i virkeligheten.

Les mer som Kia EV6 i disse artiklene:

Noe vi ikke har sett før

Med betydelig økt styrke i overgangen fra bilder til virkelighet, oppleves EV6 som noe helt nytt. Jeg snakker ikke om grillen, lyktene eller den type detaljer, selv om også de er nye og skiller seg ut, men formen, proporsjonene og størrelsen.

Den er som en konseptbil hvor designerne har blitt bedt om å starte med blanke ark, og skape familiebil på en ny måte – med enkelte trekk fra dagens trender.

Hvis du tenker at de fleste biler vi i dag kaller SUVer og crossovere, er en mellomting mellom en «ekte» SUV eller firehjulstrekker ala Range Rover eller kanskje en Chevrolet Tahoe, og en vanlig lav stasjonsvogn eller kombi, plasserer EV6 seg utenfor.

Istedet fremstår bilen som noe midt i mellom det vi vanligvis kaller SUVer og crossovere, og lave tradisjonelle stasjonsvogner og kombier. Litt av det samme som skjer på Volkswagen ID.4, men i merkbart større grad.

EV6 er nemlig omlag 10 cm lengre enn eksempelvis nevnte ID.4, eller Toyota RAV4 for den saks skyld. Samtidig er den 5-10 cm lavere, og dermed på høyde med blant annet VW ID.3 og Kias egne Niro.

Legger du så til akselavstanden på hele 2,9 meter (over 12 cm lenger enn ID.4 og Skoda Enyaq), begynner forklaringen til det helt egne inntrykket designen avgir, å forklares.

Til slutt må du legge til typiske SUV-aktige trekk som tydelige, store skjermbuer, og ikke minst bakkeklaring på hele 17 cm. Sistnevnte er bare 4 mm mindre enn på nye Sorento.

Sammen med svært dristig design av bakparten, inkludert spennende LED-lys-løsning, blir dette noe vi ikke har sett før.

At noen gidder å prøve noe helt nytt fortjener i seg selv en porsjon skryt, verden kommer ikke videre uten. Når det i tillegg ser både sportslig og kult ut, blir dette skikkelig bra, det.

Fiffige løsninger

EV6 kommer med batterikapasitet på 58 eller 77 kWt, og med rekkevidde opp til 510 km. De firehjulsdrevne variantene ventes å levere 490 km (ikke typegodkjent foreløpig).

Den har dessuten 800 Volts hurtiglading, som gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent SOC på bare 18 minutter under optimale forhold.

I tillegg er den utrustet med såkalt Vehicle to Load, som betyr at den har strømuttak med effekt på 3,6 kW. Du kan altså gjøre alt fra å plugge inn hårføneren eller støvsugeren, til å lade opp en annen elbil.

Et par fiffige løsninger i prosessen med å oppnå dette, er spesielt verdt nå nevne. Ladeluken er for eksempel motorisert, den befinner seg på høyre side bak. Åpningen av den kan skje på en rekke måter, mest interessant, er det at den kan styres med app på telefonen, og ikke minst stemmestyring. Sistnevnte kan jo være praktisk, når du står der med handleposene og skal forsøke å plugge inn samtidig.

For å sikre lavest mulig strømforbruk ved kjøring, noe Kia alltid har vært tilnærmet best i klassen på, er det gjort flere tiltak. Blant annet er den utrustet med en ny generasjon varmepumpe som henter temperatur fra en rekke komponenter i bilen.

De firehjulsdrevne variantene er dessuten utstyrt med mekanisk utkobling av den fremre motoren. For at bilen skal trille, og drives fremover med minst mulig motstand når det ikke er behov for firehjulsdrift, kobles altså den drivende delen på forakselen vekk, slik at mekanisk motstand reduseres. Smart.

God plass men høyt gulv

De praktisk egenskapene, og plassforholdene, preges veldig av bilens utforming, med den lange akselavstanden i kombinasjon med batteriet i gulvet, og elektriske komponenter inkludert inverter og styringssystemer, plassert på kompakt vis i selve motorenhetene nede på akslingene.

Det gir mulighet til en liten frunk for ladekablene, som selvfølgelig alltid er praktisk.

For bagasjerommet bak sin del, er definitivt forskjellen mot alle andre biler minst. Her får du ikke nytte av den ekstreme akselavstanden, i tillegg til at du har motoren til bakhjulene under gulvet.

Men det er ok, du har opp til 520 liter under bagasjetrekket, avhengig av hvordan du plasserer det flyttbare gulvet. Tilstrekkelig for de fleste, og på vanlig familiebil-nivå. Fellingen av baksetene (60/40 + skiluke), skjer enkelt via hendler i bagasjerommet, og de felles smart, slik at gulvet blir tilnærmet flatt – hele veien.

Hopp du inn i baksetet derimot, slår akselavstanden til for fullt. Benplassen er enorm. Det må den nesten også være, for her merket du også nedsiden av bilens lavere totalhøyde, i kombinasjon med god bakkeklaring og batteri i gulvet. For å beholde god takhøyde, er setet nokså lavt plassert, som sammen med det høye gulvet gir skarp knevinkel.

Formen på baksetet er imidlertid tilbakelent med høy framkant på seteputen, så sammen med den svært gode benplassen, kan du strekke benene forover, og dermed sitte bra likevel. Gulvet er dessuten helt flatt i full bredde.

 

Moderne førerplass

På plass bak rattet, går litt av det samme som i baksetet igjen: Det er åpent og veldig romslig, men gulvet er også relativt høyt. Her har det imidlertid ikke noe å si, siden du uansett setter med benene langt forover.

Sittestillingen er mer som lav personbil enn SUV, selv om du selvfølgelig sitter høyere og har den typiske oversikten slike biler gir. Det liker jeg, som ikke er tilhenger av rett-opp-og-ned-stillingen i andre crossovere.

Setene har videre en spesiell «avslapnings-funksjon» du kan bruke når du sitter på ladestasjonen og venter. De kan vippes bakover og gir deg lenestol-aktig komfort, med tilhørende mulighet til virkelig å kunne strekke på benene.

Bilen vi ser på her var en før-produksjonsmodell, uten materialvalg, finish og sammensetningskvalitet som de helt ferdige bilene får, så akkurat den biten må vi vente med å bedømme.

Førerplassen ellers, oppleves imidlertid som et naturlig neste skritt for Kia. De to 12,3-tommers, buede skjermene, gir høyere oppløsning og mer moderne inntrykk enn dagens Kia-modeller byr på. Samtidig kjenner jeg igjen en rekke trekk fra før. Som er lett å sette pris på, siden Kia alltid har vært brukervennlige og enkle å bruke. Det er tydelig fortsatt fokus på det.

En fiffig detalj, er at via innførsel av «softknapper», altså at samme knapper kan brukes til ulike funksjoner, så har man samlet både klimastyring og hurtigtilgang til infotainment i samme panel, under skjermen i midten. Genial måte å gi enkel tilgang uten at det blir for mange knapper å holde styr på.

Kommer snart

EV6 er naturligvis utrustet med det siste innen aktiv sikkerhet, og byr blant annet på et mer avansert system for kontroll på hva som skjer rundt og foran bilen. Det gjør at den hjelper deg bedre ved kjøring på motorvei med mange filer, forbikjøringer og i møte med myke trafikanter.

Aktiv styring bidrar med å ta bilen inn i filen igjen om du eksempelvis forsøker å kjøre forbi mens det kommer noen i mot. Eller å styre unna dersom det kommer noen i mot, som ikke holder sin side. Den kan også styre unna syklister om nødvendig.

Videre har den ekstra fokus på sikkerhet i kryss, hvor biler som kommer fra siden kan oppfattes. Og så leser den trafikken bak når du parkerer langs veien, og varsler eller hindrer åpning av dører dersom det for eksempel kommer en syklist.

Adaptive, automatiske frontlys som blokker ut andre for ikke å blende, samtidig som fullt-lys beholdes på, er bra. Det samme gjelder utvidet head-up med AR som plasserer piler fra navien real-time i veien, og så videre.

Med detaljer som tilhengervekt på 1 600 kg, godt utvalg i versjoner, drivlinjer og batteripakker, og attraktive priser, blir Kia EV6 et av de absolutt mest interessante familiebil-alternativene når den kommer i fjerde kvartal.

Galleri: