Mercedes har hatt premiere på Concept EQT, en mer kompakt flerbruksbil enn EQV. Med 7 seter og godt innpakkede aner, kan dette bli et rimelig og praktisk premium-alternativ.

Av David K Andersen

Mercedes sier den nye konseptbilen overfører den vinnende formelen fra V-klasse til et kompakt format. Med det avsløres også at den praktiske familiebilen i likhet med storebror, har enda mer praktiske aner enn bildene av konseptbilen antyder.

For selv om styling og design strengt tatt mer minner om en moderne tolkning av den tradisjonelle flerbruksbilen, er dette den elektriske utgaven av kommende T-klasse.

Og kommende T-klasse, er personbilvarianten av andre generasjon Citan, som også er på gang.

Som før, ligger et samarbeid med Renault til grunn, men denne gangen er det altså langt mer elektrisk fokusert, selv om T-klasse, i alle fall i andre land, også vil komme med bensin- og dieselmotorer.

Renaults CMF-B-plattform er grunnlaget, den er utviklet for å huse både elektrisk og fossil drivlinje.

EQT vil imidlertid være noe større enn lignende biler som Volkswagen Caddy, Citroën Berlingo og Opel Combo. Den er eksempelvis nesten 10 cm lengre enn en Caddy Maxi.

Det lover godt for plassforholdene innvendig, og så synes jeg det er verdt å merke seg at designen tar EQT temmelig langt unna nevnte bilmodeller. Jeg tenker mer Volkswagen Sharan eller Ford Galaxy når jeg ser den – i moderne form. Som er langt bedre enn å tenke Caddy eller Berlingo – uten at det er noe galt med dem.

Men det er nok smart av Mercedes å trekke personbilutgavene lenger unna nyttekjøretøyene med en sånn type bil, det burde øke appellen ytterligere.

Og så er det jo spennende med et premium-alternativ i et segment som dette. Og det passer Mercedes bra, de har tross alt omfattende tradisjoner med å skape særdeles praktiske varianter for dem som trenger det. Tenk bare på R-klasse.

Interiøret i konseptbilen er trukket i hvitt nappaskinn, med innflettede elementer av resirkulert lær. Den har også personbil-elementer som runde luftdyser og omfattende stemningsbelysning, samt det moderne rattet med berøringsfølsomme knapper.

Også MBUX er på plass, med kunstig intelligens og stemmestyrings-systemet Hey Mercedes.

Samtidig er modellens aner tydelige via den relativt lille skjermen i midten, analoge instrumenter og tradisjonell girvelger.

Akkurat det, vitner egentlig ganske mye om at denne konseptbilen ikke akkurat er noen fremtidsutopi som aldri kommer, men ganske nær produksjonsversjonen som dukker opp neste år, etter nye Citan som har premiere nå i 2021.

HER KAN DU LESE TEST AV STOREBROR EQV!

Galleri: