De to merkene har vært blant lederne i elbil-racet så langt. Den posisjonen har Hyundai og Kia tenkt å beholde – her er neste store skritt, E-GMP.

Av David K Andersen

Skal vi oppsummere litt først? Kia kom med elektriske Soul allerede i 2014, den var definitivt en av de mest brukbare, rimelige elbilene det gikk mange av her i Norge. Så kom de med ny utgave av den, samt e-Niro i fjor (les test her). De gjorde syvmilssteg, med batteri på hele 64 kWt.

Samme historie gjelder for Hyundai, som introduserte Ioniq Electric i 2016. Den kom i oppdatert utgave med større batteri nylig (les test her), og ikke minst fikk den selskap av Kona i 2018/19 – med samme store batteri som Kiaene.

Felles for alle elbilene levert av den Sør-Koreanske gruppen, er ikke bare at de har utrustet dem med større batterier enn konkurrentene, men også at de er svært effektive i bruk. Lavt forbruk av strøm har gitt ekstra lang rekkevidde.

Denne ledelsen på teknologi blant de folkelige merkene, har Hyundai og Kia ikke tenkt å levere fra seg frivillig, nå som stadig flere konkurrenter dukker opp.

At de skulle introdusere en ny plattform har vi visst om lenge, men denne uken har de to merkene sammen lansert storsatsingen E-GMP.

Den kan sammenlignes med Volkswagens MEB-plattform, men ser ut til å være mer fleksibel, med flere muligheter og nye innovasjoner.

Innen 2025 skal det lanseres 23 nye elbilmodeller, hvorav 11, i motsetning til dagens utvalg, vil være dedikerte elbiler.

Ioniq 5, som kommer fra det nye merket som bare skal være elektrisk, er første modell ut på E-GMP, og er klar allerede tidlig neste år.

Plattformen kan både leveres med 400V-system og 800 (som Porsche Taycan har). En ny patent gjør at bilene kan hurtiglades både med 400 og 800V-system, uavhengig av laderen. Lading med effekt på opp til 350 kW vil være mulig. 0 til 80 prosent SOC skal kunne gå på bare 18 minutter.

Rekkevidden på E-GMP-bilene skal kunne være over 500 km WLTP.

De har også en ny løsning for strømuttak fra bilene, slik at du for eksempel kan lade andre elbiler, eller ha strøm tilgjengelig på campingturen.

Plattformen er svært fleksibel på størrelse og biltype, her kommer det alt fra kompakte personbiler til SUVer på opp mot 5 meter, med 3 meters akselavstand. Plassutnyttelsen omtales som svært god.

Motor, girkasse og inverter er bygget i en og samme kompakte enhet, og bilene leveres med bak- eller firehjulsdrift. Total frikobling for både for- og bakaksel, er en innovasjon som både bidrar til lavere forbruk, og ikke minst større muligheter for kontroll på firehjulsdriftsystemet.

God kjøreopplevelse er sentralt, plattformen er optimalisert for kjøreglede med uavhengig hjulopphenget i alle hjørner og svært lavt tyngdepunkt.

De heftigste modellene på E-GMP kommer til å klare 0-100 på 3,5 sekunder og ha topphastighet på hele 260 km/t, så dette kommer til å bli gromme saker – det blir spennende å se hva slags biler som skal utrustes med disse kraftigste motorene.

Flere data om batterikapasitet, hestekrefter og så videre, regner vi med kommer når Ioniq 5 vises i produksjonsutgave for første gang om ikke lenge.