Hjem Nyheter Ladbar og firehjulsdrift: Mitsubishi Eclipse Cross

Ladbar og firehjulsdrift: Mitsubishi Eclipse Cross

Outlander har vært en enorm suksess for Mitsubishi både i Norge og ellers. Nå er lillebror  og erstatter, Eclipse Cross, klar med samme suksessoppskrift: Ladbar og med firehjulsdrift. Her er norske priser.

Av David K Andersen

Eclipse Cross PHEV lanseres nå i Norge, det er den andre ladbare hybriden fra Mitsubishi. Bilen i seg selv ble lansert i forbindelse med produsentens 100-års jubileum i 2017.

Nå som den ladbare hybriden kommer, har den fått en del nye elementer i fronten – i tråd med Dynamic Shield-stilen – med blant annet nye lys. Bilen skiller seg definitivt ut på design i dagens mengde, og er langt mer distinkt i uttrykket enn Outlander.

Også på innsiden, er det oppdateringer. Eclipse Cross leveres med seter i delskinn, men fås også med helskinn i grått eller sort.

Drivlinjen har mye til felles med Outlander, men er modifisert for monteringen i Eclipse Cross.

Her er det med andre ord elmotor både foran og bak, i kombinasjon med en 2,4-liters bensinmotor. Batteri på 13,8 kWt gir WLTP-rekkevidde på 45 km. Det er ikke like bra som eksempelvis Opel Grandland X og Peugeot 3008, men så er også Eclipse en litt større bil.

Du kan velge mellom tre ulike kjøremodus: Rent elektrisk, seriehybridmodus hvor bensinmotoren genererer strøm til elmotorene, og parallellhybridmodus der bensinmotoren både bidrar til fremdriften direkte og indirekte. Bilen skifter selvfølgelig sømløst mellom de ulike måtene å levere fremdrift på.

Den har for øvrig en 100V AC-lader med effekt på 1 500 Watt for tilkobling av ekstern elektronikk. Kjekt på campingtur eller for lading av hyttebatteri.

Firehjulsdriftsystemet S-AWC skal overføre krefter til for- og bakaksling uten effekttap, og Mitsubishi lover gode kjøreegenskaper med optimalisert hjuloppheng og god balanse i bilen.

Du kan påvirke hvordan den oppfører seg ved å velge mellom Normal, Snø, Grus og Asfalt i en kjøreprogramvelger.

Eclipse Cross vil erstatte Outlander, som straks er ferdigsolgt. Dette betyr også at de tidligere nyhetene om at Mitsubishi trekker seg ut av Europa, er forandret på. Med drøye 4,5-meters lengde, er den litt mindre, men samtidig lengre enn de fleste kompakt-SUVene den konkurrerer mot.

Prisene starter på 449 900 kroner for utstyrsnivået Invite, som gir batterivarmesystem, automatisk fjernlys og de viktigste aktive sikkerhetssystemene.

Neste skritt er Intense+ til 473 000 som i tillegg byr på head-sup display, adaptiv cruise, 360-graders kamera, varme i baksetet, strømuttak og mer sikkerhetsutstyr.

Instyle til 485 000 gir navi, skinn, varme i frontruta og litt til, mens 14 900 ekstra gir panorama glasstak.

Dette gjør at Eclipse Cross plasserer seg attraktivt prismessig mot konkurrentene, så mulighetene for fortsatt ladbar hybrid-suksess for Mitsubishi, er absolutt til stede.