Nye Fiat 500 har alt som skal til for å gjenta forgjengerens suksess. Nå viser Fiat en mer praktisk utgave.

Av David K Andersen

Dagens 500 har vært med helt siden 2007, så generasjonsskifte er på høy tid. Det samme gjelder et godt elektrisk alternativ fra Fiat.

Nye 500 løser begge, som vi skrev om da den først ble vist i vår. 

Den nye bilen ser på papiret ut til å ha alt som skal til for å slå til i denne klassen.

Batteripakken er på 42 kWt, som er merkbart mer enn hva konkurrentene Honda e og Mini Cooper S E kan skilte med. Rekkevidden er på 320 km, og altså omtrent tilsvarende Opel Corsa-e og Peugeot e-208.

Den kan for øvrig leveres med 24 kWt batteri også, men det er nok mindre interessant for Norge.

Også på utstyr og teknologi ser den ut til å treffe godt. Adaptiv cruisekontroll og aktiv styring gjør den selvkjørende på nivå 2, den har autobrems som også tar myke trafikanter, 360 grader kamerasystem, er på nett hele tiden, og kommer med digital instrumentering og 10,25-tommers infotainmentskjerm.

Hurtigladingskapasiteten er på 85 kW, og den innebygde laderen på 11. Motoren yter 118 hestekrefter og 220 Nm. Det gir akselerasjon fra 0-100 km/t på 9 sekunder.

Her er det altså store fremskritt mot forrige modell, og når Fiat i går kveld offisielt presenterte bilen i sin helhet, viste de også en ny versjon som heter 3+1.

Hva det betyr har du sikkert forstått for lengst nå, men det er altså snakk om en fjerde dør, som er en halv bakdør som åpnes «feil vei», ala Freestyle-dørene på Mazda MX-30. 

3+1-utgaven er like lang som standardversjonen, så døren er der for å lette tilgangen til baksetet, for å gjøre hverdagen enklere. Spesielt sikring av barn i seter, blir mye enklere.

Fiat sier tilleggsdøren ikke påvirker verken karosseristivhet eller forbruk, den tilfører imidlertid 30 kg.

I tillegg til å vise 3+1-utgaven, som først kommer i Launch Edition utstyrsnivå med alt, har Fiat lansert tre andre utstyrsgrader for 3-dørs-utgaven. Action, Passion og Icon, fra innsteg til velutstyrt.

Fiat 500 kommer også i cabriolet-utgave. I Norge vil 3-dørs Launch Edition-utgaven koste drøye 300 000 kroner inkludert wallbox.

Galleri: