Etter flere års suksess med Zoe, er Renault klare for neste elbil-steg: eVision viser en ny elektrisk Megane, som skal være klar for lansering neste år.

Av David K Andersen

Det er seks og et halvt år siden Renault lanserte Zoe i Norge. Jeg husker det spesielt godt fordi det var et av de første pressearrangementene jeg deltok på for Bil og Motorbloggen.

Siden den gang har det gått unna for Renault i Norge, Zoe har solgt godt og blitt oppgradert i flere omganger. Senest i fjor, da hele bilen fikk en skikkelig overhaling, og batterikapasiteten økte til hele 52 kWt. Du kan lese test av den her.

Når merket nå straks er klare for neste store skritt på elbilfronten, er det greit å registrere at det skjer med en litt annen type bil. For mens Zoe er en småbil på linje med Peugeot e-208 eller Volkswagen Polo, er Megane i kompaktklassen, og vil dermed bli et alternativ til VW ID.3 og kommende Citroën ë-C4.

Renault kommer for øvrig til å beholde dagens Megane, som straks kommer som ladbar hybrid, en god stund til – denne nye elbilen kommer i tillegg. Det blir altså litt det samme som Volkswagen gjør med Golf og ID.3.

Strategien er mer risikofylt og investeringstung enn den andre merker benytter, hvor du kan velge mellom ulike drivlinjer i samme bil, men den gir som oftest noe bedre elbiler – siden de bare skal være det, og er utviklet bare for det.

Franskmennene drar dessuten nytte av CMF EV-plattformen, som også nye Nissan Ariya benytter. Dette er Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansens store nysatsing på elbil, og byr blant annet på uvanlig flat batteristruktur (11 cm høy), som gir bedre plass inne i bilen.

Mindre motorrom og lang akselavstand, gir dessuten designerne større spillerom, ifølge Renault. Foreløpig kan vi ikke si oss annet enn enige i det – Megane eVision ser meget stilig ut, og fletter i likhet med Citroën ë-C4 inn lette SUV-inspirerte drag i design og proporsjoner. Det gjør bilen barsk og tidsriktig.

Det er for øvrig enkelt å kjenne igjen konseptbilen Morphoz, tiltenkt Genéve-utstillingen i vår – grillen er blant annet veldig lik.

Batterikapasiteten er på 60 kWt, men rekkevidde oppgis foreløpig ikke. Den skal imidlertid kunne hurtiglade med effekt på opp til 130 kW.

Motoren yter 217 hestekrefter og 300 Newtonmeter – nok til akselerasjon fra 0-100 km/t på under 8 sekunder. eVision har forhjulsdrift.

Ingen bilder har foreløpig blitt vist av innsiden, men Renault lover svært gode plassforhold siden den elektriske strukturen frigjør plass mot biler med fossil drivlinje.

Elektriske Megane skal være klar for lansering i løpet av 2021.

Galleri: