En firehjulsdreven SUV med masse krefter, lang rekkevidde og hypermoderne design både på utsiden og innvendig. Med Ariya slår Nissan tilbake.

David K Andersen

Nissan og Tesla er elbil-pionerene. Amerikanerne fordi de viste hva som var mulig, japanerne fordi de gjorde elbilen til folkebil og allemannseie.

Men selv om dagens Leaf er totalt omvandlet sammenlignet med den første fra 2010, har den hatt samme base hele veien – også da den ble kraftig oppgradert til generasjon 2 i 2017.

Med det har de klart å forbli folkeelbil i Norge, men på teknologi, design og effektivitet har Leaf fått mer moderne konkurrenter.

Nå skal Leaf selvfølgelig fortsette å produseres, men ankomsten av Ariya, den helt nye modellen presentert i dag, forandrer alt – her slår Nissan tilbake på imponerende vis.

God plass

Det starter med biltypen, for dette er en SUV, på linje med merkets enorme Europa-suksess Qashqai. Bare litt større. Med lengde på nesten 4,6 meter, er denne bilen på størrelse med Toyota RAV4 og nesten som X-Trail.

Og viktigere: Skoda Enyaq (les første prøvekjøring her), Ford Mustang Mach-E, Tesla Y og kommende Volkswagen ID.4. Her snakker vi med andre ord familie-SUV, type norsk folkefavoritt.

Bagasjerommet på Ariya er oppgitt til mellom 415 og 468 liter avhengig av om den har to- eller firehjulsdrift. Det er litt under hva de fleste ønsker for en fullgod familiebil, den bør gjerne ha en del over 500 liter, men jeg tror ikke vi skal dømme for tidlig her.

Husk at en del av literne på fossil-SUVene befinner seg under bagasjeromsgulvet. Sånn er det som regel ikke på elbiler, så her er det mulighet for at bagasjerommet du faktisk benytter, er liks stort som i biler med offisielt mål opp mot 600 liter. Du ser det litt på lengden på bildene under.

Bilens lengde tatt i betraktning, og det faktum at det er en ren elbil, som burde bety bedre plassutnyttelse, gjør at det ikke er noen grunn til å tro annet at Ariya er en svært romslig og praktisk familiebil. Nissan sier selv at den nye elbilplattformen den sitter på gjør den til en av de med best plass i klassen.

Bredt utvalg

Firehjulsdrift, er selvfølgelig et annet høydepunkt. Her kan du nemlig velge mellom bakhjulstrekk, eller drift på alle fire.

Sistnevnte system kalles e-4orce, og skal være svært avansert i måten kreftene fordeles på mellom for- og bakaksling. Ikke bare fremkommelighet og veigrep under full akselerasjon er påtenkt, systemet bidrar ifølge Nissan også til å bedre kjøreegenskapene på svingete vei, og å øke komforten i vanlig kjøring.

Du kan velge mellom 5 ulike drivlinjer og batteristørrelser, det starter med en tohjulsdreven innstegsmodell med 65 kWt (63 netto) batterikapasitet. Den gir opp til 360 km rekkevidde, og sørger med 218 hestekrefter og 300 Nm for akselerasjon til 100 km/t på 7,5 sekunder.

Neste steg er rekkevidde-vinneren i femkløveret, en tohjulsdreven versjon med 90 kWt (87 netto) batteri. Siden bilene ikke er typegodkjent i Europa enda, er ikke dette tallet satt i stein foreløpig, men Nissan oppgir 500 km WLTP. Det er ingen grunn til å tro at ikke sluttresultatet også ender der. Denne har også litt flere hestekrefter: 242 sørger for akselerasjon til 100 nesten som den lettere lillebroren. 7,6 sekunder.

De tre siste er alle firehjulsdrevne, og starter med det «lille» batteriet og effekt og moment på 279 hester og 560 Nm. Dermed klares 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder, mens rekkevidden er på 340 km.

Neste har det store batteriet, 306 hester og 600 Nm. Da er vi på 5,7 og 460 km rekkevidde.

Til slutt finnes det en Performance-modell med det store batteriet og med hele 395 hestekrefter. Det gir 400 km rekkevidde og lynrask akselerasjon til 100 km/t på 5,1 sekunder.

De tohjulsdrevne utgavene har topphastighet på 160 km/t, mens de firehjusldrevne gjør 200.

Her er det ikke noe annet å si enn at utvalget er imponerende enten du måler i bredde, eller ytelser og rekkevidde.

Også ladeegenskapene er som de bør: 7,4 kW innebygget lader er standard, men kan oppgraderes til 22. På hurtiglading kan den ta opp til 130 kW.

Utsiden

Hva utvendig design gjelder, ligner bilen heldigvis veldig på det superstilige konseptet med samme navn som vi så på Tokyo-utstillingen i fjor høst (les om den her).

Ariya er den første bilen fra en ny design-skole Nissan kaller Timeless Japanese Futurism, og utnytter alle hjelpemidlene ren elektrisk konfigurasjon gir i form av mer effektiv komponentplassering enn hos fossilbiler.

3D-grillen gjenspeiler tradisjonelt japansk kumiko-mønster, og selv om ikke behovet for kjøling fra elementer i fronten er like viktige som før, gjør den en viktig jobb med å huse sensorer knyttet til de aktive sikkerhetssystemene i ProPilot.

Du finner også en redesignet Nissan-logo, opplyst av 20 LED-dioder. Hovedlysene har selvfølgelig LED, og er adaptive.

Langs sidene prioriteres ren og linjelekker design, og du kan velge mellom 19 eller 20-tommers felger. Bakenden på sin side, domineres av den tverrgående LED-stripen og lett coupé-aktige linjer.

Innsiden

Ved siden av drivlinjene, er interiøret den mest imponerende siden av Ariya. Det starter med app til telefonen og intelligent nøkkelsystem du bruker til alt fra å sjekke batteristatus, til ruteplanlegging for navigasjonen og forvarming eller kjøling av kupéen.

I profiler lagrer du også innstillinger for ratt, sete, den elektrisk justerbare midtkonsollen og en rekke andre parametre, slik at den stiller seg inn akkurat sånn du vil ha den idet du låser opp.

Et intelligent stemmestyringsystem ala Alexa, eller det vi finner i Mercedes (les mer om den siste versjonen for kommende S-klasse her), er på plass og lystrer «Hey Nissan» eller «Hello Nissan».

Og så ser jo dette interiøret svært fristende ut, enten du måler på design, teknologi eller komfort.

To skjermer, begge på 12,3 tommer, sørger for informasjonsflyten. De skal være intuitive i både plassering og bruk, og sørger for at all viktig informasjon alltid er enkelt tilgjengelig. I tillegg kan du selv sette opp mye av innholdet i dem, blant annet ved å bytte om på hva du vil se i hvilken skjerm.

Systemet og bilen er selvfølgelig på nett, og oppdateres automatisk ved behov.

Nissan sier Ariya i tillegg er utstyrt med et av segmentets beste head-up displayer med farger.

 

Og designen og materialene da – se på dette. Touchflater i treverk-aktig materiale vises på glatte flater, dashbordet er ultrarent i linjene, du har stemningsbelysning og stilige kobber-fargede innslag. Alt fra seter til utforming av rattknapper ser stilig ut.

For en ny verden Ariya kommer til å bli, både på praktiske egenskaper (den kan også trekke tilhenger på 1 500 kg), og på teknologi og design.

Her er det ikke vanskelig å spå stor popularitet i Norge. Priser og flere detaljer kommer i løpet av høsten, og bilen kommer til Norge neste år.