Et nytt elektrisk kapittel fra Renault nærmer seg. Fleksibel, delevennlig og autonom, er stikkordene.

Av David K Andersen

Som en av pionerene på flerbruksbiler i ulike varianter, og alltid med fokus på smarte løsninger, er Morphoz godt på linje med Renault-arven. Denne elbilen er nemlig laget for både å fungere som bybil og på langtur.

Til vanlig, er Morphoz på størrelse med en kompakt-SUV med sine 4,4 meter. Batterikapasiteten på 40 kWt skal være nok til opp mot 400 km rekkevidde og dekke de daglige behovene for de aller fleste.

Trikset kommer om du skal på langtur og/eller trenger mer plass. Da forlenges bilen, omtrent på samme måte som flapsene kommer ut av en flyvinge ved takeoff og landing.

Akselavstanden øker fra 2 730 mm til 2 930 ved at bilen skyves ut bak A-stolpen når du velger Travel-modus. I tillegg vokser også bakenden slik at lengden øker til 4,8 meter.

Det gir ikke bare betydelig mer plass for passasjerene og bagasjen, men du skal også kunne kjøre innom en spesiell stasjon hvor en batteripakke på 50 kWt kjapt settes inn. Den kommer i tillegg til batteriet som allerede er i bilen, sånn at du får 90 kWt og rekkevidde på opp mot 700 km.

Kul idé, og selv om det sikkert skal litt til før noe sånt når gatebiler, er det spennende at Renault, igjen, tenker annerledes om plassutnyttelse i bil.

Litt av grunnen til at de gjør denne konseptbilen så fleksibel, er nok også at den bygger på den nye plattformen CMF-EV, som skal være basen for nye elektriske modeller fra Renault-Nissan-alliansen allerede fra neste år av.

Den er svært fleksibel, og hvordan bedre demonstrere det med en bil som faktisk kan bli større?

Bak fleksibiliteten ligger også en tanke om hvordan man kan redusere utslippene ved å ikke kjøpe elbil med større batteri enn nødvendig.

Innsiden er minst like spenstig som det ytre. Mange funksjoner styres via paneler i midtkonsollen som kan skjules vis skyvbare seksjoner. Den har en L-formet hovedskjerm for føreren, og så kan du styre mange av bilens funksjoner via 10,2-tommers skjerm plassert i selve rattet.

Morphoz er til tross for det ekstreme fleksibilitets-trikset et konsept som viser nær fremtid – ikke den langt unna. Derfor er den ikke helt selvkjørende, slik mange av denne typen biler påstås å være, men istedet på nivå 3 (av 5, hvor 5 er helt selvkjørende, mange nye biler i dag har tilsvarende nivå 2).

Det fremre passasjersetet kan for øvrig snus rundt, sånn at de tre som ikke kjører kan være mer sosiale. Den kraftige midtkonsollen inneholder en skjerm som de tre sammen kan bruke for å underholde seg selv. Midtkonsollen kan dessuten brukes som bord.

Miljø er gjennomgående tema, så det benyttes resirkulerte materialer. Blant annet er gulvet laget av resirkulerte yoghurt-bokser.

CMF-EV-plattformen Morphoz sitter på, vil debutere neste år i Renaults første elektriske crossover. Vi tror det er snakk om Kadjars etterfølger, som betyr at vi kan regne med en svært interessant elektrisk familie-bil fra Renault.

Galleri: